SME

Prieskum: Referendum má potenciál byť úspešné, sociológ Hřích by si na to zatiaľ nestavil

Na referende za predčasné voľby by sa zúčastnilo určite 37 percent voličov

BRATISLAVA. Už keď Robert Fico v auguste odovzdával prezidentke petíciu za predčasné voľby, musel si byť vedomý, že šanca na úspech existuje, ale je malá.

Doteraz bolo na Slovensku úspešné len referendum o vstupe do Európskej únie, viac ako 50 percent voličov sa však na ňom zúčastnilo aj preto, že na účasť dlhodobo vyzývali zhodne opozičné aj koaličné strany. Úhlavní rivali - premiér Mikuláš Dzurinda (SDKÚ) a Vladimír Mečiar (HZDS) sa vtedy dokázali v tejto výzve spojiť.

Aj keď má vláda Eduarda Hegera (OĽaNO) najnižšiu dôveru zo všetkých vlád od roku 1998 a väčšina ľudí sa v prieskumoch vyslovuje za predčasné voľby, Fico a jeho Smer zatiaľ nevedú žiadnu kampaň za účasť na referende, ktoré prezidentka podľa zákona vypísala na 21. januára.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ktokoľvek by referendum myslel vážne, už by s kampaňou začal," tvrdí VÁCLAV HŘÍCH, šéf prieskumnej agentúry AKO.

Pre reláciu Na hrane televízie JOJ vypracovali prieskum, podľa ktorého je 37 percent ľudí už teraz pevne rozhodnutých, že sa na referende zúčastnia. Ďalších 17 percent túto možnosť vážnejšie zvažuje.

V rozhovore pre SME vysvetľuje, či tieto výsledky naznačujú, že by referendum ako vôbec prvé po pätnástich rokoch mohlo byť úspešné.

Ukazuje prieskum AKO, že opozícia na čele so Smerom má reálnu šancu, aby sa im v referende podarilo priblížiť k predčasným voľbám?

Nie. Na rozdiel od iného typu prieskumov sa totiž nedá spočítať rozhodnutých a takmer rozhodnutých. Na referendum sa totiž dá prísť len určite, ale nie asi. Keď sa pýtame na niečo, čo bude robiť v budúcnosti, vždy sa treba pozrieť len na tú jednoznačnú odpoveď.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9CD2 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 339
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 036
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 5 024
  4. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 238
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 940
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 817
  7. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 020
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 666
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu