Text je prepisom z relácie Rozhovory ZKH, ktorá vznikla pre video.sme.sk. Prepísala ho Kamila Sopková.
Slovenská sporiteľňa sa rozhodla v reklame vzkriesiť Júliusa Satinského, ktorý sa pomocou technológie deepfake prihovára Slovákom. Niektorí z toho majú rozpačité pocity.
Riaditeľka Brand HUBU Slovenskej sporiteľne DÁŠA JURÍKOVÁ v rozhovore vysvetľuje, z čoho pozostávala tvorba hlasu Júliusa Satinského a aké podmienky si stanovila jeho rodina.
Dáša Juríková
- od marca 2018 zodpovedá za Brand Strategy & Development marketing v Slovenskej sporiteľni,
- pôsobí ako prezidentka občianskeho združenia Ľudia z marketingu,
- viedla komunikáciu značiek v spoločnostiach ako Union, T-Mobile, Telekom a Poštová banka.
Je časť ľudí, ktorá keď počula zo záhrobia Júliusa Satinského z reklamy, ako hovorí, že sa vrátil, tak z toho mala zmiešané pocity. Rozumiete tomu, že niekto to môže vnímať aj negatívne?
Samozrejme. Myslím si, že je to inovácia ako každá iná a sú s ňou spojené rôzne obavy. Nejaký pocit možno až takého zľaknutia sa, čo to má vlastne znamenať. Zároveň musím povedať, že s kampaňou prišla aj nesmierne pozitívna vlna. Takže je to veľmi vyvážené.
Kampaň sme spustili a prišla vlna obrovského sledovania na youtube a na sociálnych sieťach. Je tam takmer 27 miliónov pozretí. Zásah na facebooku je vyše milióna. Sú to obrovské čísla. Komentárov bolo približne 300 až 400. Je pravda, že polovica je možno z kategórie negatívnych ohlasov alebo takých ako keby otáznikov.
Niektorí ľudia sa pýtajú, či máme vôbec právo vytvoriť takýto charakter, keď už Július Satinský nežije. Niektorí hovorili aj o takejto právnej rovine a niektorí o etickej.
Nie je to niekde už za hranicou etiky? Ako ste rozmýšľali nad tou dilemou vy, keď ste vedeli, že v reklame bude hovoriť mŕtvy človek. On sám na to nedal súhlas a možno by pre Slovenskú sporiteľňu ani nechcel robiť reklamu. To sa nedozvieme, pretože už nežije.