BRATISLAVA. Rozhodnutie Ústavného súdu o prorodinnom balíčku v čase hlasovania o páde vlády v utorok pomerne zaniklo, no v inom období by vyvolalo zrejme oveľa vášnivejšie politické reakcie.
Nález o tom, že poslanci nemôžu „len tak“ skracovať legislatívne konanie a prijímať zásadné opatrenia narýchlo, sa totiž netýka len poslancov súčasnej vládnej koalície. Rovnako v minulosti postupovali aj predošlé vlády bez ohľadu na to, z ktorých strán boli zložené.
Nechýbalo dokonca veľa a rovnaké rozhodnutie, aké oznámil Ústavný súd v utorok, sa mohla verejnosť dozvedieť už pred dvoma rokmi. Štyri dni pred parlamentnými voľbami v roku 2020 totiž končiaca vláda Smeru pretlačila v parlamente 13. dôchodok, a to v skrátenom legislatívnom konaní.

Prezidentka Zuzana Čaputová tento krok vzápätí napadla na Ústavnom súde. Odôvodnila to slovami, že jej výhrady sa týkajú výhradne legislatívneho procesu.
„Konkrétne hrubého a bezprecedentného zneužitia inštitútu skráteného legislatívneho konania, ktoré nemá obdobu v doterajšej legislatívnej histórii Slovenskej republiky," vysvetľoval Čaputovej hovorca Martin Strižinec. Parlamentnú väčšinu vtedy vytvoril Smer spolu s hlasmi SNS, Sme rodina a ĽSNS.
Za pár mesiacov sa však situácia zmenila. Nová vláda Igora Matoviča 13. dôchodky v októbri 2020 zrušila a Ústavný súd na základe toho konanie zastavil. Stratilo totiž opodstatnenie.