Predčasné voľby budú 30. septembra. Najbližšie mesiace bude v parlamente aj vo vláde každý viesť kampaň. Naposledy mal silný finiš Igor Matovič (OĽaNO).
Tentoraz bude zaujímavé sledovať, aké strany vzniknú a ako budú fungovať bez peňazí oproti stranám ako OĽaNO či Smer, ktoré majú na účte milióny eur.
Komunikačný expert z New School Communications GABRIEL TÓTH v rozhovore vysvetľuje, čo je najdôležitejšie v politických kampaniach a či naozaj záleží na tom, aký názov majú politické strany.
Gabriel Tóth
- magisterský titul a doktorát získal na Univerzite Komenského v Bratislave,
- absolvoval stáž v The Center for Electoral Politics and Democracy na Fordham University v New Yorku a kurz Social Media Management na Georgetown University vo Washingtone.
Do volieb zostáva osem mesiacov. Niektoré strany ešte len vznikajú, formujú sa či spájajú. Ako ťažké je urobiť dobrú kampaň za osem mesiacov?
Je to veľmi ťažké, ale nie nemožné. Podľa mňa je kľúčové, aby mali strany dve hlavné veci.
Dôležité je mať nejaký uveriteľný príbeh a lídra. To znamená niekoho, kto je známy a má už nejakú poznateľnosť. A potom mať, samozrejme, príbeh strany. Prečo vznikli? Prečo kandidujú? Nielen preto, lebo chcú, aby boli v parlamente alebo v koalícii, ale pre niečo, prečo by ich voliči mali voliť.
Druhým faktorom, ktorý je prozaickejší, sú peniaze. Bez peňazí robiť kampaň nemá zmysel.
Zuzana Čaputová išla do kampane ako úplná outsiderka. Mala tri-štyri percentá a nakoniec je prezidentkou. Kampaň síce trvala o trochu dlhšie, ale nešla do nej ako líderka. Môže niekto aj dnes prekvapiť?
Určite môže. Treba povedať, že kampaň sa len začína. To znamená, že poznateľnosť sa dá budovať. Veľmi v tom pomáhajú napríklad médiá a diskusie.
Ale príbeh Zuzany Čaputovej nie je úplne klasický. Skôr to bola výnimka z pravidla. Naozaj rýchlo sa jej podarilo vyrásť a zvýšiť si poznateľnosť.
Ak máte poznateľnosť, veľa peňazí ušetríte práve na marketingu. Ten človeka dostáva do médií, je známy a vie príbeh lepšie predať.
Má v tomto výhodu Eduard Heger (OĽaNO), ktorý bude do 30. septembra premiérom?
Nie som o tom úplne presvedčený. Neviem, čo chce predávať. Ak sa chce dištancovať od tejto vlády, bude to takmer nemožné.
Na druhej strane, OĽaNO stále funguje a je tu Igor Matovič. Takže vôbec netuším, aká bude pozícia Eduarda Hegera, respektíve strany a toho, kam sa pridá.
Ale priestor bude mať ako premiér akoby zadarmo. To je asi trochu konkurenčná výhoda.
Je, ale na druhej strane, táto vláda nie je extra populárna, dokonca by som povedal, že je extra nepopulárna. Reprezentuje vládu, ktorú už nikto nechce a ktorá dnes nevie poriadne nič urobiť, lebo nemá 76-tku v parlamente. Z tohto pohľadu to nepovažujem za nejakú extra výhodu.
Ako sa komunikačne pozeráte na rozchod Eduarda Hegera a Jaroslava Naďa s Igorom Matovičom? Teraz to prezentujú ako priateľstvo, v ktorom sa iba politicky nezhodli. Nemalo by pre Eduarda Hegera väčší zmysel jasne sa vymedziť voči Igorovi Matovičovi, keď od neho odchádza?