Text je prepisom relácie Rozhovory ZKH, ktorá vznikla pre video.sme.sk. Prepísala ho Lenka Šamajová.
„V porovnaní s hotelovými alebo ubytovacími zariadeniami zostalo podstatne viac zatvorených gastro prevádzok,“ hovorí prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska MAREK HARBUĽÁK.
V rozhovore vysvetľuje, aké systematické zmeny sú potrebné v cestovnom ruchu, či to, o koľko hotelov a reštaurácií Slovensko počas covidu a energetickej krízy prišlo.
Marek Harbuľák
- prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska,
- prezident Zväzu cestovného ruchu SR,
- študoval na Hotelovej akadémii v Kežmarku.
Dostali ste dotácie za august a september, ale od októbra do januára ste nedostali nič?
Presne tak, pričom ceny počas októbra, novembra a decembra boli výrazne vyššie.
Keď sme robili na konci leta prieskum, už v tom čase bola štvrtina prevádzok odkázaná na spotový nákup, čo znamená, že nemala platné zmluvy. V závere roka išlo už takmer o polovicu prevádzok, čiže toto je hlavný dôvod, prečo sme žiadali kompenzácie za spomenuté tri mesiace.
Dostávame sa k téme, že zodpovední podnikatelia si nakúpili elektrinu a tí, ktorí špekulovali s lacnými cenami elektriny, nakupovali na spotových trhoch a nezazmluvnili si ich. Ide teda asi o chybu nejakého strategického rozhodnutia.