V článku boli doplnené informácie a spresnené formulácie. V úvode textu sme spresnili, že úmrtia na priechodoch boli zavinené vodičmi. Článok bol doplnený stanoviskom Polície ČR a združenia Cyklokoalícia, ktoré sa zaoberá okrem iného aj bezpečnosťou premávky z hľadiska chodcov a cyklistov.
BRATISLAVA. Keď v Česku významne posilnili práva chodcov na priechodoch, začalo na cestách priechodoch z roka na rok štatisticky zomierať štvornásobne viac peších z dôvodu nedania prednosti vodičom ako dovtedy.
Chodci totiž po zmene ešte v roku 2001 nadobudli dojem, že získali absolútnu prednosť a vodiči im musia umožniť prejsť z jednej strany cesty na druhú za každých okolností. Po novom totiž mali prednosť aj vtedy, keď sa priechod ešte len „zrejme chystajú použiť“.
K vysokej nehodovosti na priechodoch prispeli aj médiá. Zaviedli totiž termín absolútnej prednosti, hoci aj po novom chodci nesmeli vkročiť na priechod vždy, napríklad vtedy, keď auto už nemohlo stihnúť zabrzdiť.
„Nenechajte sa zmiasť tvrdením, že chodec má na priechode absolútnu prednosť. Žiadne také pravidlo neexistuje!“ rázne dodnes varuje špeciálne oddelenie českého ministerstva dopravy BESIP na svojom webe.
O posilnenie práv slovenských chodcov obdobne ako v Česku sa teraz v čase volebnej kampane pokúša bývalá tenistka a nezaradená poslankyňa Romana Tabák, ktorá sa však doteraz cestnou premávkou zaoberala len raz, keď riešila odstup vozidiel od cyklistov na ceste.