BRATISLAVA. „500 vo vrecku aj v garáži“ – hlásajú polepy na čerstvo kúpených autách talianskej výroby Fiat 500, ktoré sa stali symbolom predvolebnej kampane OĽaNO. Na bardejovské námestie ich cez víkend dotiahli takmer päťdesiat a Igor Matovič sa medzi drobnými vozidlami prihováral okoloidúcim.
Líder OĽaNO našiel symboliku v modele auta s predvolebným sľubom, že jeho strana nepôjde do vládnej koalície s nikým, kto nepodporí odmenu 500 eur za účasť ľudí vo voľbách.
Neprekáža mu, že jeho návrh ešte v marci poslanci odmietli.
Talianske autá Matovič používa aj ako motiváciu, aby sa ľudia pred voľbami zapojili do jeho „výzvy“. Tí, ktorí vyplnia na stránke hybajvolit.sk formulár a prilákajú aj ďalších ľudí, aby sa registrovali medzi ich dobrovoľníkov, budú mať vyššiu šancu uspieť v žrebovaní o využívanie vozidiel Fiat 500 na nasledujúce štyri roky.
„Poď s nami poraziť mafiu. Zbieraj bojovníkov a získaj kultový Fiat 500 s palivovou kartou až do najbližšieho vyhlásenia volieb,“ láka OĽaNO na webe.

Napriek jasnému využitiu najmenej 79 talianskych autíčok v predvolebnej kampani, ich kúpu OĽaNO nezahrnie do výdavkov na kampaň. Každá politická strana ich zo zákona musí viesť na vlastnom transparentnom účte.
Matovič vraví, že autá zostanú vo vlastníctve OĽaNO, takže ich vo výdavkoch na kampaň ani nemusia vykazovať.
Nejde pritom o zanedbateľnú sumu. Ak platia Matovičove slová, že jedno auto stranu aj s prepravou a registráciou vyšlo priemerne na 10-tisíc eur, OĽaNO mohli vozidlá stáť aspoň 790-tisíc eur.
Čo sa dočítate v článku:
- čo hovorí ministerstvo vnútra,
- prečo Transparency International Slovensko hovorí o spornom výklade pravidiel,
- aký je limit na kampaň.
Ak by sa zaobstaranie áut rátalo medzi výdavky v kampani, zhltnúť by mohlo necelú tretinu z dovoleného stropu troch miliónov eur.