BRATISLAVA. „Na niektoré bilbordy sa fakt nedá pozerať,“ povedal Michal Salva, kreatívny riaditeľ agentúry daren & curtis, keď mu denník SME ukázal fotografie viac ako dvoch desiatok predvolebných plagátov.
Bilbordy sú pre politické strany stále dôležité, aj keď na celej predvolebnej kampani majú pomerne malý podiel.
Ich výhodou je, že ich vidia ľudia, ktorí bežne politiku nesledujú a dokážu efektívne priniesť do povedomia najdôležitejšie heslá a volebné posolstvá.
„Najlepší bilbord voľby nevyhrá, rovnako ako najhorší ich neprehrá,“ hovorí Richard Mareček, marketingový konzultant a šéf agentúry wu wei.
Denník SME dal expertom na reklamu a marketing zhodnotiť volebné bilbordy všetkých významnejších strán. Väčšinu skritizovali. Kampane sú podľa nich vizuálne nesúrodé a posolstvá nejasné či nudné.
„Z pohľadu marketingového alebo reklamného profesionála je tohtoročná kampaň zatiaľ jedna z najnudnejších za niekoľko uplynulých volieb,“ tvrdí Mareček.
Primitívne otázky Pellegriniho
Smer vedie agresívnu kampaň plnú konšpirácií. Bilbordy nasadil ako posledný z väčších strán a v jeho kampani pôsobia ako kontrast.
Strana stavila na jednoduchú grafiku a osvedčené heslá bez toho, aby ukazovala tvár svojho lídra, čo je na politických bilbordoch nezvyčajné.
Pavla Minára, šéfa agentúry Inspirations Minar, zaujala aj voľba bielej farby, ktorá obvykle symbolizuje nevinnosť a čistotu.
Absenciu tváre Roberta Fica si vysvetľuje tým, že ho Smer na bilbordoch nepotrebuje. „Otestovali si to už vo voľbách v roku 2020,“ hovorí.

Slogan „Stabilita, poriadok a sociálne istoty“ má odkazovať na chaotické obdobie vlád Igora Matoviča a Eduarda Hegera a tiež pripomína úspešné heslo z roku 2012 „Ľudia si zaslúžia istoty“, ktoré vtedy pomohlo Smeru k jednoznačnému víťazstvu vo voľbách.
Mareček považuje túto voľbu bilbordov za strategicky dobré rozhodnutie. „Môže sa im podariť presvedčiť podstatnú skupinu ľudí, že všetci politici kradnú, ale za vlády Smeru bol aspoň pokoj,“ hovorí.


Hlas by si na rozdiel od Smeru netrúfol nedať na bilbordy tvár svojho predsedu. Skôr naopak, na červenom pozadí, viac priťahuje pozornosť okoloidúcich.
„V kombinácii s primitívnymi otázkami a extrémne dlhým názvom domény to môže mať na voličov presne opačný efekt,“ myslí si Salva.
Aj Minár považuje za chybu komunikovať posolstvá formou otázok. „V politickej komunikácii musíte ponúkať riešenie a tým kladenie otázky bez odpovede určite nie je,“ hovorí.
Mareček si myslí, že aktuálne bilbordy sa trochu odlišujú od komunikácie Hlasu, ktorý je od vzniku nudnou a vágnou stranou, no ani tak ich nepovažuje za dobrú voľbu.
„Vyzerajú, ako keby ich vymyslel Igor Matovič pred desiatimi rokmi. Preto si nemyslím, že budú fungovať,“ povedal.
Ponuka novej krvi

Žiadne bojovo naladené heslá ako bolo pred predchádzajúcimi voľbami „Poďme do nich“. Progresívne Slovensko sa poučilo z roku 2020 a do kampane vstúpilo konzervatívnejšie.
Heslami o budúcnosti sa vymedzuje proti Smeru a Hlasu, najsilnejším súperom, ktorí vládli 12 rokov a mohli by sa k moci vrátiť.