BRATISLAVA. Smer už jednoznačne pripomína hudobnú kapelu idúcu na voze, ktorá vábi čoraz väčší dav, aby ju nasledoval. Keď masu ľudí vidia ďalší, aj oni sa pridávajú, aby boli pri favoritovi.
Vo vôbec prvom augustovom prieskume verejnej mienky strane Roberta Fica výrazne rastie podpora a so ziskom 23,3 percenta hlasov ešte viac dominuje rebríčku popularity strán.
Volebný model agentúry NMS Market Research pre SME už zároveň pomerne jednoznačne ukazuje, že podobný "bandwagon effect" zaznamenáva ako hlavný konkurent Smeru strana Progresívne Slovensko Michala Šimečku. V porovnaní s júlom strana opäť narástla o 1,4 percenta hlasov a oslovuje už 17 percent voličov.
Menej než 50 dní do volieb tak voliči začínajú rozpoznávať dvoch najväčších konkurentov na víťazstvo v predčasných voľbách.

Agentúra sa dopytovala na reprezentatívnej vzorke 1416 respondentov v čase od 1. do 7. augusta kombinovanou formou online a telefonického zberu.
Smer dosiahol doteraz najvyššiu popularitu od rozkolu v lete 2020, keď zo strany odišiel vtedy jej najpopulárnejší politik Peter Pellegrini a založil Hlas.
Pellegriniho strane sa aj preto nedarí vrátiť na vedúce pozície prieskumov, keď po júli aj teraz oslovuje 11,5 percenta priaznivcov. Ostatné agentúry tiež ukazujú postupný pokles Hlasu, v júlových prieskumoch mu merali od 13,4 percenta podporovateľov (volebný model Ipsos) po 16 percent (prieskum preferencií Focus).
V článku sa dozviete:
- Kam až môže ďalej rásť Ficov Smer,
- Kde získava Progresívne Slovensko nových voličov, keď SaS už ďalej neklesá,
- Prečo by bol stagnujúci Pellegriniho Hlas po voľbách rozhodujúci,
- Vedelo by Progresívne Slovensko zostaviť vládu?
Fico tlačí čoraz väčšiu snehovú guľu na úkor Uhríka
Návrat Smeru na pozíciu najpopulárnejšej strany na Slovensku doteraz zabezpečoval rezervoár voličov, ktorí sa k nemu vracali od Hlasu.
Kým preferencie Hlasu sa nateraz zastabilizovali, keď si v porovnaní s júlom strana polepšila o štatisticky zanedbateľnú jednu desatinu percentuálneho bodu, Smer začal výrazne preberať voličov extrémistickej Republike.
NMS Market Research
- Agentúra pôsobí na slovenskom, českom aj maďarskom trhu, vznikla v roku 1999.
- S verejným publikovaním politických prieskumov začala v marci 2023.
- NMS Market Research má však skúsenosti s politickými prieskumami na zadanie klientov vrátane politických strán.
- Je členom medzinárodných a domácich profesijných združení ESOMAR, SIMAR a SAVA, podobne ako známejšie agentúry AKO a Focus.
Strana Milana Uhríka klesla v porovnaní s júlom o takmer tri percentuálne body z podpory 10,4 percenta na 7,5 percenta. Naopak, Smer si za rovnaké obdobie polepšil o obdobných 2,7 percentuálneho bodu z júlovej hodnoty 20,6 percenta voličskej podpory.
"Pri bližšom pohľade na štruktúru volebného potenciálu hnutia Republika vidíme, že len 63 percent z jeho sympatizantov by im momentálne dalo svoj hlas a až štvrtina z potenciálnych voličov Republiky momentálne zvažuje aj Smer-SD alebo SNS," vysvetľuje analytik NMS Mikuláš Hanes.
Smeru sa tak otvára priestor na ďalší rast. Celkovo podporu Smeru aspoň zvažuje už 26,7 percenta voličov, čo znamená, že jeho potenciál narástol o 2,2 percentuálneho bodu v porovnaní s júlom.
Smer má zároveň najpočetnejšie voličské jadro. Silno presvedčených priaznivcov Smeru je už takmer 16 percent zo všetkých voličov, ktorí chcú prísť k voľbám, čo je medzimesačný nárast o 1,7 percenta.
Popri opakovaní už tradičných konšpiračných naratívov o snahách bývalých vlád OĽaNO "kriminalizovať opozíciu" sa Smer v posledných týždňoch zviditeľnil aj snahou o zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu.
Ficovi poslanci chceli prijať výzvu Ódorovi, aby odvolal policajného prezidenta Štefana Hamrana.