BRATISLAVA 31. júla (SITA) - Pracovníci Slovenského hydrometeorologicého ústavu sa vozia na nových japonských autách Nissan a Honda. Rokovacím konaním bez zverejnenia kúpili Hondu CR-V za 856 303 Sk bez DPH, dva Nissany X-Trail spolu za vyše dva milióny korún, dva Nissany Almera každý za takmer pol milióna a štyri pick-upy rovnakej značky - tri za 926 070 korún, štvrtý s lepšou výbavou o takmer 20 000 korún drahšie. "Dôvodom nákupu nových vozidiel bola vysoká opotrebovanosť existujúceho vozového parku, ďaleko za plánovanou životnosťou," informoval agentúru SITA Vladimír Lačok, vedúci odboru obchodno-technické činnosti SHMÚ. Dodal, že základným dôvodom pre zakúpenie vozidiel japonských značiek boli predajné akcie, vysoká prevádzková spoľahlivosť, dĺžka záruky, kvalita záručného aj pozáručného servisu a v neposlednom rade aj prevádzkové náklady.
Kúpené osobné vozidlá podľa neho budú slúžiť na zabezpečenie bežných úloh – služobné cesty po území SR, v zahraničí, resp. v meste.
Terénne vozidlá slúžia na zabezpečenie úloh v teréne, "nakoľko SHMÚ disponuje širokou sieťou pre monitoring atmosféry a vodných útvarov, ako sú vodné toky a podzemné vody (vrátane horských prameňov), na celom území Slovenska. Údržba tejto siete a zber údajov vyžadujú celoročné cestovanie vybraných pracovníkov aj vo veľmi ťažkom teréne, nepriechodnom pre bežné vozidlá." Tretí typ vozidiel, tzv. pikapy, budú slúžiť na zabezpečenie služobných ciest, spojených s potrebou prepravy technologického zariadenia a meracích prístrojov, pri opravách a úpravách hydrologických staníc, na meranie podzemných a povrchových vôd (rozbory vody, výdatnosť zdrojov), resp. v rámci protipovodňovej ochrany SR kde rýchla a spoľahlivá informácia je podmienkou dobrého fungovania protipovodňových orgánov.
Podľa Lačoka si SHMÚ urobil prieskum trhu. "Porovnateľné vozidlá sú cenovo drahšie, ako v akcii ponúkané, resp. dovybavením vozidiel na požadovanú úroveň by nákupná cena iných značiek porovnateľnej úžitkovej hodnoty presiahla akciové ceny," povedal. Dodal, že na kúpe vozidiel ušetrili približne pol milióna korún. Podľa neho predlžovanie používania ojazdených motorových vozidiel by viedlo k nárastu nákladov na pohonné hmoty, údržbu a opravy. "Vzhľadom k tomu, že letné obdobie sa využíva na ústave veľmi intenzívne na monitorovacie a rekonštrukčné práce, bolo nutné konať rýchlo, aby nedochádzalo k zvýšenému míňaniu finančných prostriedkov na pohonné hmoty a opravy automobilov ďaleko za ich životnosťou. SHMÚ postupoval v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní metódou rokovacieho konania bez zverejnenia z toho dôvodu, že vozidlá boli ponúknuté za zvýhodnenú cenu, ktorá bola nižšia ako bežná cena a ponuka bola platná len v určitom krátkom časovom období," uzavrel.