SME

Antropologička Tužinská: „Korene“ a „burina“? Príbehy o pôvode a čistote majú háčik

Rozhovor o koreňoch a zmysle identít.

Helena TužinskáHelena Tužinská (Zdroj: Marko Erd)

„Vždy, keď vidím použitie pojmu vlasť, kladiem si otázku, či je stanovisko o nej otvorené a vedie k dialógu a k vzájomnej zvedavosti. Či je v ňom cítiť rešpekt, alebo skrytú hanu. Nemusí to ani spočívať v samotných slovách, stačí tón hlasu,“ hovorí kultúrna antropologička HELENA TUŽINSKÁ.

Odpovedá na otázky o koreňoch, identite, ale aj o lokálpatriotizme, či o tom, ako funguje propaganda a ako sa jej postaviť.

„Sociálne výzvy, ktorým denne čelíme, je potrebné riešiť v ich vlastných podmienkach. Lokálne spoločenstvo má zvyčajne najlepšiu odpoveď na vlastný problém, je najväčším znalcom svojich životných situácií. Dobré riešenie sa nedá nájsť od vzdialeného stola,“ vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sú korene?

Termín korene ľudia zvyknú používať ako metaforické označenie svojho spojenia s miestom pôvodu. Čo ten „koreň“ môže byť? Je to niečo, čo považujeme za vlastné.

V slove vlastné počujeme slovo vlasť. Medzi vlasť a „korene“ by som však nedala rovná sa, pretože „korene“ môžu byť na rôznych miestach. Tiež by som rada upozornila, že „korene“ nemusia znamenať domov, ľudia sú neraz mimo svojich „koreňov“ a tvoria domov inde.

Alebo termín – expat – odvodený od patria, opäť vlasť, kam patríme. Expati sú ľudia mimo svojej vlasti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo pocit domova tvorí?

Zvyčajne sú to spomienky tvorené v kontakte s určitými ľuďmi, udalosťami, vecami. Neraz aj veci symbolizujú, aktivujú a udržujú naše spomienky, čoraz viac sa skúmajú ich senzorické podoby. Domov nemusí nevyhnutne byť fixovaný miestom.

SkryťVypnúť reklamu

Ako korene fungujú?

Opakom kultúrneho šoku je kultúrny komfort, keď nemusíme „prekladať“ nikoho iného do vlastného porozumenia. Môže sa to pokojne diať aj v rámci jedného jazyka, aj v rámci jednej skupiny. Keď ľudia hľadajú „korene“, tak aj prostredie sebapotvrdzovania a možno aj hrdosti. Ak zmenili svoje perspektívy, čo je bežné na oboch stranách, návrat „ku koreňom“ nemusí byť komfortný.

Máme všetci nejaké korene? Ako funguje metafora koreňov v prípade ľudí žijúcich na vode?

Bežný pohľad na „korene“ je etnocentrický, keďže už predpokladá usadený spôsob života. Ten dejinne prichádza až s roľníctvom. Podstatne väčšia časť ľudskej existencie má migračnú povahu.

Mali by sme zobrať do úvahy, že usadenie sa na celý život je z hľadiska ľudského vývoja novodobá záležitosť. Otázka je, čo je to „platidlo“, ktoré v danej sociálnej skupine určuje identitu. Často to „korene“ nie sú.

SkryťVypnúť reklamu

Skúmajú kultúrni antropológovia korene?

Hoci „korene“ nepredstavujú odborný pojem, pravdaže si všímame, ako sa procesy pomenovania pôvodu a domova líšia v rôznych spoločnostiach, historicky, regionálne a aj globálne. Kladieme si skôr otázky, s čím sa ľudia stotožňujú, čo všetko je pre nich sebaidentifikačný faktor. „Korene“, alebo presnejšie identifikácie, sú veľmi premenlivé až situačné a viacnásobné.

Antropologička Liisa Malkki napríklad upozorňuje na používanie metafory koreňov v súvislosti s rôznymi typmi migrácie. Ukazuje, ako národné identity teritorializujeme. Sú firmy, ktoré so zamestnancami sťahujú množstvo vecí z ich pôvodného prostredia, sťaby korene aj s črepníkom. Naopak, v prípade utečencov však bežne počujeme metafory vody – „vlna“, „prílev“. Metafory vody u niektorých môžu podnecovať pocit ohrozenia. Utečenci, hoci cestujú bez množstva vecí, však „korene“ majú rovnako.

SkryťVypnúť reklamu

Antropológ Thomas Hylland Eriksen a ďalší výskumníci ukázali, že čím viac identít ľudia zažívali či deklarovali, tým menej boli ochotní vstupovať do medziľudských konfliktov. Ich sebapotvrdzovanie a sebavedomie bolo totiž späté s mnohými z ich tvárí. „Koreň“ v princípe nikdy nie je len jeden a ťažko by sme sa dopátrali toho „prvého“.

Ak už chceme zostať pri biologickej metafore, korene sú tiež nekonečne rozmanito prepletené, menia sa v tvaroch, farbách, ba putujú, predlžujú sa či rozvíjajú do priestoru.

Keď sa identifikovali len s jednou z identít, čo sa dialo?

Čím viac sa ľudia identifikujú iba s jednou z identít, o to viac vymedzovania sa voči druhým preukazujú. Hociktorá z nich môže byť politickou vlajkou, dokonca sa môže javiť ako jedinečná. Ak je o tejto vlajke presvedčená skupina, hovoríme o sociálnom fakte. Posledné storočia pozorujeme inštitucionalizáciu etnickej a konfesionálnej identity, neskôr rodovej a korporátnej identity.

SkryťVypnúť reklamu

Dokazovanie sa seba samého sa najčastejšie deje cez niečo, čo v kultúrnej antropológii označujeme ako mýtus. Veľmi častým je ten o čo najstaršom pôvode, s motívmi hrdinstva či obetí. Treba zdôrazniť, že tieto mýty s dejinnou pravidelnosťou politici a marketéri radi oživujú, najmä v čase kríz.

Prečo ľudia odchádzajú z miesta, ktoré volajú domov?

Migrácie sú dobrovoľné a nedobrovoľné a hranica medzi nimi môže byť tesná, aj tekutá.

Tých pohnútok je samozrejme množstvo, ale zvyčajne je potrebných viac faktorov na to, aby človek, hoci aj dočasne, opustil svoju domovskú krajinu. Štatisticky, minulý rok na celom svete približne 100 miliónov ľudí opustilo svoje domovy z donútenia, dvakrát toľko ľudí cestovalo za prácou a 900 miliónov ročne je turistov, pričom väčšina z nich pochádza z Európy.

SkryťVypnúť reklamu

Za dobrodružstvom či oddychom teda putuje deväťkrát viac ľudí ako za nádejou bezpečia. Nebezpečie môže prísť zo strany štátu, neštátnych subjektov, prírodnej katastrofy, ale aj v rámci spoločnosti. Stačí, ak ľudia nemôžu byť plnohodnotnými členmi spoločnosti, ak sú ohrozené ich základné potreby a práva.

Neraz ľudia odchádzajú pre stratu vlastnej dôstojnosti, ktorá nemusí byť pre iných očividná, a preto je veľmi ťažké objektívne to zhodnotiť.

Keď som sa pýtala rôznych ľudí, prečo je Slovensko dobrá krajina na život, takmer každý spomenul aj krásnu prírodu. Môže príroda ľudí primať k návratu, má takú silu?

Príroda je neoddeliteľná od zážitkov, ktoré tam ľudia mali. Príroda sama nestačí pre pocit domova. Môžeme bývať v malebnom kraji, ale ak tam nie sú dobré spomienky, nie je prístup k pitnej vode, dobrá škola, práca, kultúra, vzájomný rešpekt, ľudia ich buď spoločne vygenerujú, alebo ich budú hľadať inde.

SkryťVypnúť reklamu

Kultúra a príroda sú prepojené. Preto aj pocit uspokojenia z návratu do rodiska je podľa niektorých autorov doslova vpísaný do tiel, vtelený, a je tam aj veľmi silný rozmer vzťahovosti.

V akom veku si človek už uvedomuje svoju národnú identitu?

Asi by som nepoužila priamo pojem národná, ak však máte na mysli kultúrnu podobnosť, niektoré štúdie hovoria dokonca o veku štyroch rokov, keď si deti uvedomujú rôznosť na prvé počutie aj videnie. V období hľadania sebaidentifikácií širších, ako sú príbuzenské kruhy, sa deti pýtajú, kam ešte inam patria.

Každodenne ľudia aktivujú rôzne schémy uvažovania o sebe a o druhých, neraz stereotypne, a je to bežné. Tento proces tvorby skupinovej identity však nie je samozrejmý. Poznanie zákonitostí, ako sa tvorí história, ako sa v nej menia identity aj občianske princípy, je pre spolužitie kľúčové.

SkryťVypnúť reklamu

Keď niekto povie, že je lokálpatriot, je za tým vždy nacionalizmus, vedomý či nevedomý?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CADE3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 162
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 10 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 375
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 153
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 991
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 659
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 384
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 334
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Slovensko - Holandsko: ONLINE zo zápasu turnaja 1-A divízie MS v hokeji žien 2025.

Sledujte s nami online prenos zo zápasu 1-A divízie MS v hokeji žien 2025: Slovensko - Holandsko.


Róbert Boženík

O prestupe informoval Fabrizio Romano.


Hokejistky Slovenska sa tešia z gólu.

Aké sú šance Slovenska na postup do elitnej kategórie MS v hokeji žien?


Hokejisti Pardubíc oslavujú

Pardubice zvíťazili vďaka dvom rýchlym gólom.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu