Text je prepisom z relácie Rozhovory ZKH, ktorá vznikla pre video.sme.sk. Prepísal ho Oliver Kostanjevec.
OĽaNO prekvapivo bodovalo v rómskych osadách. V niektorých lokalitách mali až 90-percentné zisky.
„Pokiaľ by to takto bolo nasmerované na nerómske skupiny, prešlo by to bez pozornosti. V tomto vidím implicitný rasizmus. Akonáhle sa niečo týka Rómov, tak pozor, zaváňa to prúserom,“ hovorí TOMÁŠ HRUSTIČ z Ústavu etnológie a sociálnej antropológie Slovenskej akadémie vied o reakciách na kampaň v rómskych osadách.
V rozhovore sa dočítate:
- ako sa OĽaNO podarilo získať 90 percent hlasov v rómskych osadách,
- či je etické sľubovať 500 eur za voľby v chudobných komunitách,
- prečo sa kampaň Pollákovcov sústredí na strednú rómsku triedu,
- ako sa líšia maďarské a rómske strany.
Kupovali sa hlasy v osadách aj v týchto voľbách? Hovorím aj, lebo po každých voľbách sa ukáže, že sa kupujú hlasy aj v osadách.
Samozrejme, že všetky strany majú tendenciu zneužívať chudobu Rómov na to, aby kupovali hlasy. V predchádzajúcich voľbách boli vždy príbehy, ktoré sa aj potom vyšetrovali, bolo to v médiách.
Predpokladám teda, že jednotlivosti sa vyskytli aj v týchto voľbách, hoci zatiaľ o nich neviem. Viem ale, že Národná kriminálna agentúra (NAKA) začala nejaké vyšetrovania. Bolo by prekvapujúce, keby sa nepokúšali niektorí politici Rómov kupovať.
V kontexte OĽaNO, ako sa dá dosiahnuť 90 percent v akejkoľvek obci alebo okrsku? To je dosť veľká anomália, ktorá nie je napríklad ani v maličkých obciach, kde má Robert Fico (Smer) veľkú podporu. Takéto vysoké zisky sa javia ako trochu neštandardné.
Môže to vyznievať prekvapivo. Je však viacero rovín, ktoré by sa patrilo rozviesť. Išlo do veľkej miery napríklad o 90 percent z ľudí, ktorí boli voliť. Nemôžeme hovoriť, že 90 percent celej komunity išlo voliť túto stranu. Pozeral som si výsledky v Lomničke, tam bola 30-percentná účasť. Väčšina voliť nešla. Tým aj vyjadrili svoj názor, či už na voľby, alebo na ponuku.
Keď sa bavíme o OĽaNO a o štyroch rómskych kandidátoch, vnímam v prvom rade výsledky z pohľadu, že robili dlhodobo veľmi dobrú kontaktnú kampaň. Obchádzali väčšinu obcí, kde žijú Rómovia.
Zároveň mali veľmi dobre nastavenú komunikáciu na sociálnych sieťach. Facebook je pre rómske komunity veľmi dominantným aj mienkotvorným nástrojom. Veľmi rýchlo sa cezeň šíria informácie. V takejto kombinácii sa im podarilo nastaviť pomerne solídnu kampaň aj z hľadiska, že za OĽaNO kandidovali štyria Rómovia.
Bolo možné krúžkovať štyroch ľudí, takže mali už dopredu pomerne silnú rozpoznateľnosť. Peter Pollák mladší (OĽaNO) bol štyri roky v parlamente, ľudia o ňom vedeli hlavne v osadách. Aj ďalší kandidáti boli pomerne známe osobnosti. To je tiež veľmi dôležitý kontext.
Vstupoval do toho aj faktor, že mnohí Rómovia sa už počas predchádzajúcich volieb vždy snažili vymedziť voči nárastu fašistických strán, ktoré vnímali so strachom.
Zároveň aj v posledných voľbách som cítil z rôznych zdrojov, že sa báli Smeru v tom zmysle, ako Robert Fico naskakoval na fašistickú rétoriku. Jedna rovina bola, že volili niekoho, koho poznali, komu mohli dôverovať a zároveň sú to Rómovia.
Hovorili ste, že sú tam štyria. Peter Pollák mladší, boxer Viliam Tankó (OĽaNO), sociálny pracovník a člen gospelovej kapely Lukáš Bužo (OĽaNO) a učiteľka Anežka Škopová (OĽaNO). Sú to rómske hviezdy? Sú naozaj známi?
Minimálne určite Peter Pollák. Sám som bol prekvapený, aký mal veľký ohlas na svojich sociálnych sieťach. Bol zároveň známy tým, že aj keď bol v parlamente, vždy keď mal napríklad Milan Mazurek (Republika) nejaké vyjadrenie, tak naň vedel reagovať. Zároveň to vedel veľmi dobre potom predať.
Viliam Tankó určite. Okrem toho, že je boxer, má aj veľmi dobré nastavenie smerom k mládeži. Nerobí len šport, ale snaží sa viesť aj mladých. Mnoho mladých Rómov v ňom vidí svoj vzor a vedia sa s ním identifikovať.
Lukáš Bužo je spevák v gospelovej kapele. Hlavne v komunitách, kde sú veľmi silné kresťanské, letničné, ale aj iné rómske zbory, je veľmi populárny.
Anežku Škopovú nepoznám, ale určite mala tiež zázemie, ktoré vedela využiť. Určite zohralo svoju úlohu, že to boli pomerne nové tváre, ale zároveň sa s nimi mnohí ľudia dokázali stotožniť.
Mám voči politike OĽaNO veľké výhrady hlavne v tom, že sú veľmi populistickí. Nemusíme sa baviť o Igorovi Matovičovi (OĽaNO), akým spôsobom robí svoj marketing.