BRATISLAVA. Štefan Harabin by bol najlepší prezident, ale Peter Pellegrini má väčšiu šancu zvíťaziť nad Ivanom Korčokom. A poraziť Korčoka je teraz najdôležitejšie.
Aj takto by sa dalo zjednodušene zhodnotiť, čo si dezinformačné médiá myslia o prezidentských voľbách.
Celá dezinfoscéna stála pred dilemou, či sa vo voľbách prikloniť na stranu Harabina, ktorý bol dlhé roky jej hviezdou, alebo na stranu Pellegriniho, hlavného kandidáta vládnej koalície, ktorú tieto médiá od volieb nekriticky podporujú.
Denník SME analyzoval 230 textov, ktoré boli za celý február publikované na weboch šiestich dezinformačných médií. Metodiku analýzy opisujeme na konci článku.
Korčok ako podržtaška
Všetky dezinformačné médiá sa zhodujú v tom, že nechcú za prezidenta Ivana Korčoka. Tomu zodpovedá aj silná antikampaň proti nemu.
Na ňu využívajú predovšetkým vyjadrenia tretích osôb, ktoré preberú z postov a videí na sociálnych sieťach, prípadne z rozhovorov v iných médiách.

Najčastejšími kritikmi Korčoka sú poradca premiéra Eduard Chmelár, publicista Jozef Banáš, podpredseda Aliancie György Gyimesi, Zoroslav Kollár či rôzni politici zo Smeru.
Našli sme aj niekoľko názorových textov členov redakcií. Korčoka v nich vykresľujú ako veľkú hrozbu.
„Ak vyhrá Korčok, tak do pár mesiacov zažije Slovensko majdan, rozloženie koalície v NR SR, následne predčasné voľby a opätovné zatváranie nepohodlných politikov,“ opisuje hrozbu šéfredaktorka Extra Plus Lenka Mayerová v článku z konca januára.
Na Extra Plus sa minulý týždeň sťažoval aj samotný Korčok, pretože výtlačky tohto časopisu niekto rozposlal do schránok. Prezidentský kandidát sa obrátil na ministerstvo vnútra, aby posúdilo, či nejde o nedovolenú kampaň.
O Koročkovi šíri dezinfoscéna niekoľko naratívov, ktorých pôvodnými autormi sú politici vládnej koalície, napríklad že protesty proti trestnej novele boli v skutočnosti volebnými mítingmi na podporu Korčokovej kampane.
Korčoka opisujú ako karieristu, „amerického sluhu“, či dokonca podržtašku, čo je pomenovanie, ktoré skandovali ľudia na protivládnych protestoch na adresu Pellegriniho.
Redaktor Hlavného denníka Dušan Janek napísal, že kým Pellegrini je rešpektovanou osobnosťou na poli svetovej politiky, ktorému sa skúsenosťami na Slovensku nikto nevyrovná, tak Korčok bol len „podržtaškou každej významnejšej osobnosti na Slovensku, psíkom, ktorému hádžu vetvičky, no sám ostatných označuje práve týmto výrazom“.
Keď Korčok zverejnil na sociálnej sieti fotky z diskusie so študentmi gymnázia, ministerstvo školstva mu pripomenulo, že zákon zakazuje politickú činnosť v školách.
Hlavný denník tomu venoval hneď tri články. „Zatiaľ čo víťaz prvého kola Peter Pellegrini hrá férovú hru, čo potvrdzuje aj jeho nejedno vyhlásenie, že o finálnom výsledku rozhodnú ľudia, druhý menovaný podniká všemožné ťahy, len aby sa ako-tak dotiahol a konkuroval,“ napísal šéfredaktor Ivan Mihale.
Dezinfoscéna si všimla aj kritiku od Transparency International, že Progresívne Slovensko spustilo eurokampaň so sloganom, ktorý pomáha aj Korčokovi. V prezidentských voľbách je pritom zakázané viesť kampaň prostredníctvom tretích strán.
Transparency však kritizuje aj Pellegriniho kampaň, pretože tají darcov v kampani. Tomu sa dezinformačné médiá v žiadnom článku nevenovali.
Harabinovi pomôže len perfektná kampaň
Dezinformátori nie sú jednotní v tom, či ako prezidentského kandidáta podporiť Harabina, alebo Pellegriniho.
Harabina preferuje Infovojna či Zem a vek. Obe médiá napríklad informovali o tom, keď Harabin spochybňoval Pellegriniho kandidatúru.
Dôvodom malo byť to, že ako šéf parlamentu vydáva rozhodnutia o termíne volieb a registrácii či neregistrácii kandidátov.
Dilemu medzi Harabinom a Pellegrinim riešil vo svojom článku redaktor Zem a vek Jevgenij Paľcev, pôvodom z Ruska, ktorý sa v článkoch podpisuje ako Eugen Rusnák.
Pellegrinim vôbec nie je nadšený, pretože ide o kandidáta s „obrovskou dávkou liberalizmu, pochopením a priateľstvom smerom k Bruselu a Washingtonu“.
Pripomína ako Vladimír Mečiar do prezidentského úradu nastolil Michala Kováča, no ten sa proti nemu rýchlo otočil a stal sa z neho úhlavný nepriateľ. „Čiže sa to veľmi ľahko môže stať aj v prípade Pellegriniho a Fica,“ varuje Paľcev.
Úspech Harabina by však podľa neho mohla priniesť len „perfektná kampaň“.
Šéfredaktorka Extra Plus Mayerová je k Harabinovi skeptická, pretože už jednu prezidentskú kampaň prehral. Vraj kvôli Kotlebovi, ale aj preto, že „kampaň bola vedená absolútne neprofesionálne“.
„Treba si na rovinu povedať, že jediným kandidátom, ktorý dokáže poraziť Korčoka, je Peter Pellegrini,“ napísala Mayerová.
Kam sa nemá pchať Pellegrini
Pellegriniho podporuje eReport, ktorý patrí Feodorovi Flašíkovi. Toto médium sa Harabinovi vôbec nevenuje.
Hlavný denník či Extra Plus dávajú rovnocenný priestor obom kandidátom.
Dlhodobo najnavštevovanejší dezinformačný portál Hlavné správy vedie antikampaň proti Korčokovi a mierne podporuje Pellegriniho. No aj táto podpora má svoje podmienky.
„Pellegrini nechápe, že dnes už neexistuje žiadny stred a on sa neustále doň snaží pozicionovať,“ napísal Peter Kováč v Hlavných správach.
„To je zásadná chyba a ak si to neuvedomí a neprestane sa pchať na miesto, ktoré už dnes neexistuje, tak prezidentské kreslo nezíska,“ varuje.
Tým, že Pellegrini dlhodobo vedie v prieskumoch verejnej mienky, dezinfomédiá nemajú problém zverejňovať výsledky prieskumov, ktoré inokedy spochybňujú.
Hlavný denník píše, že prieskumy verejnej mienky sú nástrojom manipulácie, lebo si ich objednávajú kandidáti či politické strany.
„O čosi dôveryhodnejšie by mohli pôsobiť priame ankety na sociálnych sieťach. Jednu z nich pripravil aj portál V4 News,“ píše redaktorka Eka Balašková v článku s názvom „Prieskum, z ktorého opozíciu rozhodí“.
Pellegrini mal v ankete 55 percent a Harabin 43 percent. Korčok získal iba dve percentá.
Ako sme robili analýzu:
Do analýzy sme zahrnuli iba online texty šiestich dezinformačných médií, ktoré boli publikované vo februári. Podmienkou zaradenia bolo, že sa danému kandidátovi venovali v nadpolovičnej časti textu a kandidát bol tiež spomenutý v titulku. Každý text sme hodnotili podľa sentimentu - či kandidát vyznieva pozitívne, negatívne, alebo neutrálne a ku každému sme priradili typ.
Pre účely analýzy sme vytvorili tri typy textov:
- Spravodajstvo - text, ktorý primárne prináša spravodajskú informáciu
- Názor - redakčný komentár alebo prebratý status či video, v ktorom tretia osoba hodnotí kandidáta
- Názor kandidáta - postoj kandidáta k nejakej téme bez toho, aby to malo spravodajskú hodnotu
Kým väčšina spravodajských textov mala neutrálny sentiment, väčšinu „názorov kandidátov“ sme hodnotili ako pozitívnu, pretože dávali kandidátovi priestor nekriticky prezentovať svoje postoje. Kompletný zoznam hodnotených textov nájdete na tomto odkaze.
Prezidentské voľby 2024

- SME minúta: Výsledky prezidentských volieb 2024 (online)
- Výsledky prezidentských volieb 2024 (druhé kolo)
- Oficiálne výsledky prezidentských volieb 2024
- Volebná mapa: Ako volili obce v prezidentských voľbách
- Volebná mapa: Ako volili okresy v prezidentských voľbách
- Výsledky volieb v krajoch: Bratislava, Žilina, Prešov, Trnava, Banská Bystrica, Košice, Nitra, Trenčín
- Volebná účasť: Koľko ľudí volilo v prezidentských voľbách?
- Fico uniesol aj prezidentský palác (komentár šéfredaktorky)
- Lži, strach a neférové postupy. To vyhralo Pellegrinimu voľby (Kontext Jakuba Fila)
- Pellegrini to nakoniec dal na Zemana (komentár)

Beata
Balogová
