SME

V prezidentskej kampani chýbajú rešpekt a tolerancia, tvrdia experti

Kampane by mali byť vzorom pre ľudí, myslia si odborníci na politický marketing.

Poškodený predvolebný bilbord Petra Pellegriniho.Poškodený predvolebný bilbord Petra Pellegriniho. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Asociácia public relations Slovenskej republiky, zastupujúca odborníkov na komunikáciu a PR momentálne pozoruje významný nárast využívania neetických praktík v aktuálnej volebnej kampani prezidentských volieb, a to zvlášť pred aktuálnym druhým kolom.

Súvisiaci článok Korčok podá trestné oznámenie pre falošný web, Pellegrini zodpovednosť odmieta Čítajte 

Ako ďalej asociácia uvádza v tlačovej správe, vyzýva preto kandidátov a ich volebné tímy, aby v posledných dňoch kampane boli vzorom pre ľudí, bojovali férovo, upustili od neetických komunikačných praktík, verejne sa od nich dištancovali, nesúhlasili s nimi a vyzvali k tomu aj svojich politických podporovateľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Volebné tímy pracujú účelovo

Odborníci na komunikáciu sa podľa stanoviska zhodujú, že volebné kampane sprevádzajú časté etické porušenia ako je napríklad netransparentné financovanie, skryté mnohokrát za sumou pre jednu reklamnú agentúru, zneužívanie nekalých praktík, ako sú trollovia a falošné profily na sociálnych sieťach, účelové prieskumy verenej mienky v prospech jedného kandidáta, znehodnocovanie kampaňových vizuálov iných kandidátov, ale aj zavádzajúce a klamlivé tlačoviny.

Zároveň asociácia apeluje na profesionálne komunikačné tímy oboch kandidátov, aby upustili od šírenia nepreverených a zavádzajúcich informácií, od prekrúcania faktov, zastrašovania, vyvolávania strachu, obáv z vojny a od polarizácie spoločnosti.

Súvisiaci článok Pellegrini bojkotoval diskusiu v Exprese. Klamal, že bol v regiónoch, bol v Bratislave Čítajte 

Nekalou kampaňovou praktikou je podľa odborníkov napríklad vytvorenie falošnej webstránky protikandidáta s tvrdeniami, ktoré nepovedal, či online a print volebné noviny distribuované do domácností, so zavádzajúcim naratívom o protikandidátovi.

SkryťVypnúť reklamu

„Zavádzajúce a nekalým bojom o voliča sú aj informácie o podpore kandidátmi z prvej vlny alebo iných politických strán, pričom niektoré strany to popreli," zdôrazňuje asociácia.

Vo voľbách prezidenta podľa asociácie absentuje tolerancia a rešpekt voči protikandidátom. Zároveň prizvukuje, že za neetické považuje asociácia diskrimináciu, hanenie, či zosmiešňovanie kandidátov, ktoré sa deje najmä v online svete, a to primárne podporovateľmi kandidátov.

„Takou je napríklad komunikácia postavená na sexuálnej orientácii kandidáta, ktorá silnie v týchto dňoch alebo deepfake videá zosmiešňujúce protikandidáta," skonštatovali odborníci.

Etické mantinely pre volebné kampane

Asociácia public relations pripomína, že pred parlamentnými voľbami v minulom roku pripravila Etický kódex volebných kampaní, ktorý vytvára etické mantinely pre volebné kampane.

SkryťVypnúť reklamu

Tie vychádzajú zo zaužívaných etických štandardov v spoločnosti, v náboženstve, ale tiež z etických kódexov kampaní a komunikácie bežných v komerčnej sfére.

Súvisiaci článok Korčok si získal dôveru väčšiny stávkujúcich. Očakávajú aj vyššiu volebnú účasť Čítajte 

„Práve u volených kandidátov a pri politických stranách, ktoré vládnu v krajine, riadia štát, vytvárajú legislatívu a nakladajú s financiami občanov očakávame, že budú vzorom a etickou autoritou. Nemali by sme v žiadnom prípade akceptovať, že vo volebných kampaniach a politickej komunikácii účel svätí prostriedky a klamstvo, nekalé praktiky, vyvolávanie strachu, negatívnych emócií a polarizácia spoločnosti je u politikov bežná prax a legitímnym nástrojom boja o moc a vládnutia. Bojujte, vládnite, ale férovo, tak, ako to chcete od občanov a firiem,“ dodala asociácia.

Prezidentské voľby 2024 

Prezidentské voľby 2024

Prezidentský palác.

Pozrite si, kto boli slovenskí prezidenti a prezidentka od vzniku Slovenskej republiky až dodnes.


2
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 450
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 294
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 559
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 557
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 844
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 571
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 350
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 200
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu