SME

Expert na médiá: Ak sa potvrdí trend, Markíza už nebude mať najsledovanejšie spravodajstvo

Rozhovor s Vladimírom Vokáľom.

Vladimír Vokáľ.Vladimír Vokáľ. (Zdroj: SME - MARKO ERD)

Ak Markíza pôjde cestou odklonu od vážnejších spravodajských príspevkov k bulvárnejším témam, nemusí to automaticky znamenať, že v najbližších týždňoch stratí diváka, tvrdí mediálny expert VLADIMÍR VOKÁĽ zo ZenithMedia. Myslí si, že kritickejšieho diváka krátkodobo nahradí početnejšia masa menej vzdelanej, nenáročnej cieľovej skupiny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Tá televíziu nepotrebuje ako zdroj kritického myslenia ani ako nastavené zrkadlo súčasnej moci, ale ako zdroj zábavy,“ hovorí.

Zároveň nevidí dôvod, aby diváci menili návyk a prechádzali ku konkurenčným staniciam. Najmä v prípade, že im ostatné televízne stanice ponúknu rovnako jednoduché bezpohlavné menu. Za väčší problém považuje komunikáciu politikov smerom k vlastníkom médií.

SkryťVypnúť reklamu

Ako vnímate aktuálnu situáciu na televíznom trhu? Markíza avizovala v spravodajstve viac zábavy ako politiky. Markíza má prieskum, podľa ktorého jej diváci nechcú priveľa čisto politických informácií. (Spresnenie - 14:14. Dôvod spresnenia: predstavitelia televízie o zmene trendu oficiálne neinformovali.) Vláda si nárokuje na RTVS a pripravuje nový mediálny zákon.

Vládnuce strany pochopili, po vzore Ruska a Maďarska, že bez ovládnutia médií sa im nepodarí dlhodobo udržať si vplyv na ich relatívne senzitívnu voličskú základňu.

„Orbanizácia“ médií ale nemusí krátkodobo ohrozovať trh s reklamou. Zmeny sa dotknú najmä štruktúry divákov, kvality a dôveryhodnosti televízií a až následne ovplyvnia rozhodnutia globálnych, ale aj lokálnych klientov o rozpočtoch, ktoré plánujú umiestniť na slovenský trh.

Viditeľnejšie dopady na rozpočty to môže mať už v priebehu budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu

Stretli ste sa už s podobnou situáciou na slovenskom mediálnom trhu?

Iste, bolo to v období vlády HZDS. Vtedy dokonca vznikli médiá, ktorých primárnym účelom bola podpora vlády, ako boli Slovenská republika, Extra S ako predchodca Extra plus, prípadne televízia VTV.

Dokonca existovali silné tlaky na prerozdelenie štátnych peňazí v prospech týchto súkromných médií.

Ako dokázali kritické médiá odolať týmto ekonomickým tlakom?

Neboli dostatočne účinné z dvoch dôvodov. Médiá, ktoré boli pod vplyvom štátu alebo ich vlastníkom bol štát, netvorili zásadný podiel na trhu.

Alebo vlastníci médií boli samostatní lokálni hráči bez vplyvu oligarchie, alebo to boli silné zahraničné subjekty, ktoré v médiách podnikali globálne.

Hovoríme o deväťdesiatych rokoch, v tom čase boli silné printové médiá, formovali sa komerčné televízie, online ešte neexistoval. Postupne sa stali televízie najdominantnejším mediatypom na trhu. Akú pozíciu majú dnes?

SkryťVypnúť reklamu

Televízie boli na Slovensku dlhodobo lídrom v sledovanosti, ako aj v príjmoch z reklamy. Ich sledovanosť a zásah znamenali pre zadávateľov reklamy rýchly a efektívny spôsob oslovenia cieľovej skupiny. Na ich vrchole inkasovali až 70 percent výdavkov na reklamu.

Dnes sú z pohľadu zásahu a rozdelenia rozpočtov v parite s online médiami. Avšak na rozdiel od televízneho trhu, je ten onlinový rozdelený medzi veľký počet lokálnych hráčov a globálnych molochov, ktorí vlastnia sociálne siete a Google. Práve globálni hráči inkasujú väčšiu časť z koláča.

Online je lepšie merateľný, a preto dokáže byť so správnymi analytickými nástrojmi pre zadávateľov reklamy efektívnejší ako televízia.

Preto je predstava, že budú modelovať nálady voličov cez vplyv v spravodajstve, len čiastočne správna. Okrem spravodajstva v televíziách by museli mať vládnuce strany v ďalšom kroku pripravené aj nástroje na reguláciu online priestoru. Dúfam, že v členskej krajine EÚ to nebude reálne.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Po Dibákovej končí v Joj aj relácia Na hrane. Komerčné televízie úpadok politických diskusií nepriznávajú Čítajte 

Aký trhový podiel majú komerčné stanice Markíza a Joj v porovnaní s verejnoprávnou RTVS?

To sa dá vyjadriť troma parametrami. Celkovou sledovanosťou, trhovým podielom na sledovanosti a podielom reklamy. Ten je daný produkciou ratingov. (Pozn. red.: rating je percento sledovanosti relácie v určitom časovom úseku.)

Objem reklamy závisí od výkonu televízie a obmedzení legislatívou. Tá určuje percento reklamy v celkovom vysielaní.

Lídrom v sledovanosti je Markíza so svojimi stanicami, ktorá má dlhodobo tretinový podiel, Joj Group má okolo 23 percent a RTVS 12 percent.

Ak porovnávame tieto tri televízne skupiny v produkcii reklamy, nie v ich príjme, má skupina Markíza polovičný podiel, skupina Joj podiel 46 percent a verejnoprávna RTVS podiel len štyri percentá.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je podiel reklamy v RTVS taký nízky?

Je to najmä pre legislatívne regulácie.

V čom má Markíza dlhodobo, okrem prvenstva, výnimočné postavenie?

Markíza je z pohľadu reklamného zásahu zaujímavá z viacerých dôvodov. Je konzistentná v sledovanosti počas celého roka. To znamená, že má dobre vybudovanú programovú štruktúru počas dňa.

Z pohľadu reklamy je konzistentná aj v oblasti tvorby obchodných podmienok, a doteraz ani zmeny majiteľov nepriniesli zásadnejšie zmeny v obchodnej politike.

Divák to nemá prečo vedieť ani prečo sledovať, ale predaj reklamy je sofistikovaný proces. Jeho súčasťou je kontinuálny prieskum sledovanosti, prediktívne modely sledovanosti skupinami divákov, vyhodnocovanie efektívnosti reklamy.

Ako veľmi si môžu komerčné stanice určovať obchodné podmienky?

SkryťVypnúť reklamu

Tvorba ceny nie je daná len lokálnym dopytom, keďže najväčší zadávatelia reklamy ju objednávajú z regionálnych hubov. Markíza je v tejto oblasti korektným partnerom, ale v podstatnej časti to platí aj o skupine Joj.

Hovorili ste o výnimočnosti z pohľadu reklamy. Dal by sa nájsť ešte iný pohľad?

Okrem nešťastného obdobia politickej kariéry Pavla Ruska bola Markíza vždy neutrálna a odolná proti predstavám politikov a ich konfrontáciám s postojmi majiteľov alebo manažmentu televízie.

V ktorých časoch je Markíza najsledovanejšia? Platí, že je to pred večernými televíznymi novinami a okolo nich?

Na Slovensku sú divácke návyky veľmi stabilné. Stanice sú najsledovanejšie od šiestej hodiny podvečer približne do desiatej hodiny večer.

Televízne noviny na Markíze sú dlhodobo najsledovanejším programom slovenských televízií, dosahujú priemerne sledovanosť na úrovni 10 až 12 percent populácie. Ale zaujímavé je, že ich podiel na sledovanosti v danom úseku dňa je výrazne menší (24-25 percent) ako celkový podiel Markízy počas celého dňa (33 percent).

SkryťVypnúť reklamu

Pre Markízu je to už teraz jemne zdvihnutý prst, pretože je to síce jej najsledovanejšia časť dňa v absolútnych číslach, ale s výrazne nižším trhovým podielom, ako je jej priemerný podiel.

Ako sú na tom v rovnakom čase Jojka a RTVS?

Joj Krimi a Noviny sleduje pravidelne deväť až desať percent populácie a Správy RTVS päť až šesť percent.

Podiel divákov na sledovanosti programov Markízy je zvyčajne vyšší pred hlavnými večernými správami a po nich. V praxi to znamená, že časť divákov ostatných staníc ich sleduje najmä počas hlavného spravodajstva daných televízií.

Markíza sa dlhodobo stavala do pozície lídra objektívneho spravodajstva, často suplovala v tomto verejnoprávnu RTVS. V súčasnosti televízia hovorí, že bude meniť charakter hlavných správ, budú menej spravodajské, chcú ponúkať viac zábavy. Z prostredia televízie presiakli informácie, že hlavné správy budú menej spravodajské a chcú ponúkať viac zábavy. (Spresnenie - 11.4. o 12:48. Dôvod spresnenia: Markíza tieto zmeny oficiálne nekomunikovala).Na verejnosť tiež prenikli sťažnosti redaktorov na zásahy vedenia v prospech vlády. Aký vplyv môže mať táto zmena na sledovanosť večerných správ?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CARYM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

RTVS

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 414
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 141
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 931
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 688
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 436
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 391
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 032
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 730
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Meteorológovia vydali výstrahy.


TASR

Poslanec za Smer si do svojej diplomovky "vypožičal" priveľa cudzieho materiálu.


a 2 ďalší 2
Tibor Gašpar a Richard Glück.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


2
Premiér Robert Fico.

Erik Kaliňák na rozdiel od minulosti trestné oznámenie nechystá.


54

Sportnet

Brankár Michal Prádel.

Slovenskí hokejisti inkasovali z každého oslabenia.


Reprezentácia Slovenska na ME do 21 rokov, rok 2000.

Najväčší turnaj v dejinách Slovenska má vidieť viac ako sto miliónov ľudí.


Marek Ondrejka, generálny manažér FC ViOn Zlaté Moravce-Vráble.

Pre pražskú Slaviu by bolo zaujímavejšie, ak by sme boli v Niké lige, tvrdí manažér Zlatých Moraviec.


Erik Černák v zápase s Floridou

Slovenský obranca si pripísal mínusový bod.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu