SME

Pellegrini vyrátal, že na kampaň minul menej ako Korčok. Podľa Transparency obaja minuli viac, ako priznali

Víťaz prezidentských volieb zrejme prekročil limit až o 250-tisíc eur.

Peter Pellegrini oslavuje víťazstvo vo voľbách. Peter Pellegrini oslavuje víťazstvo vo voľbách. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Víťaz prezidentských volieb Peter Pellegrini zverejnil výdavky na svoju predvolebnú kampaň ako posledný z kandidátov. Podľa záverečnej správy ku kampani, ktorú zverejnilo ministerstvo vnútra, minul 499 451,30 eura.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho hlavný súper Ivan Korčok priznal výdavky vo výške 499 922,46 eura, z čoho vyplýva, že Pellegrini minul o 471,16 eura menej. Obaja sa tesne vmestili do zákonného limitu 500-tisíc eur.

Mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS), ktorá sleduje financovanie volebných kampaní, však spochybňuje záverečné vyúčtovania oboch kandidátov a poukazuje na ďalšie výdavky, ktoré v nich zjavne chýbajú. V prípade Pellegriniho odhaduje, že prekročil limit až o 250-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Budúci prezident Pellegrini zrejme prekročí povolený limit určený na kampaň Čítajte 

Zrejme nepriznal volebné noviny

U Korčoka predpokladá, že minul o 80-tisíc eur viac, ako umožňuje zákon. TIS sa s podnetom obráti na ministerstvo vnútra aj štátnu volebnú komisiu, aby detailne preskúmali obe kampane.

Ak sa prelomenie limitu u niektorého z kandidátov potvrdí, podľa zákona mu hrozí pokuta vo výške dvojnásobku tohto prekročenia. MV môže tiež uložiť pokutu od 2000 eur do 30-tisíc eur za nesplnenie ktorejkoľvek povinnosti, ktorá je kandidátovi ustanovená zákonom.

V Korčokovom vyúčtovaní kampane môže podľa mimovládky chýbať 37-tisíc eur za roznášku 750-tisíc kusov volebných novín, 30-tisíc eur za bilbordovú kampaň v apríli, 10-tisíc eur za tlač a roznášku volebných novín v maďarskom jazyku a 3-tisíc eur za 75 obrazoviek s reklamou vo fitnesss, baroch a kluboch. Roznos trištvrte milióna schránkových novín Korčok zrealizoval prostredníctvom dobrovoľníkov.

SkryťVypnúť reklamu

„Jeho súper Peter Pellegrini pritom podľa našich zistení zaplatil Slovenskej pošte iba za roznos druhého vydania volebných novín v miliónovom náklade 50-tisíc eur. Práca dobrovoľníkov predstavovala pre Korčoka v sumáre významný finančný dar v hodnote desiatok tisíc eur,“ uvádza TIS a poukazuje na to, že zákon nariaďuje kandidátom v správe uvádzať aj dary v podobe bezodplatného plnenia.

Transparency má aj ďalšie podozrenia. Transparentný účet ukazuje, že počas viacdňovej tour okolo Slovenska v závere kampane spal Korčok v hoteli iba raz a do kampaňového vozu tankoval iba za 220 eur.

Medzi položkami úplne chýbajú viaceré drobnosti, ako napríklad platba za prenájom kampaňového vozidla v marci a apríli či honoráre pre Ľubomíra Bagina za moderovanie zhromaždení v úplnom závere kampane.

SkryťVypnúť reklamu

Najmenej transparentná kampaň

Peter Pellegrini sa podľa TIS do prezidentského paláca dostane aj vďaka najmenej transparentnej kampani za posledné roky.

„Tú zavŕšil bezprecedentným krokom, keď ani v úplnom závere kampane neukázal peniaze potrebné na jej splatenie,“ uviedla a poukázala na to, že pravidlá kandidátom dovoľujú vkladať finančné prostriedky na transparentný účet len do začiatku moratória.

Prvotných 250-tisíc eur od strany Hlas by však stačilo maximálne na pokrytie Pellegriniho volebných bilbordov.

Súvisiaci článok Úradníčka poslala Hlasu desaťtisíc. Dnes šéfuje pobočke úradu práce Čítajte 

„Fakt, že Pellegrini nedokázal v závere kampane naplniť transparentný účet potrebnými financiami, vnáša ďalšie pochybnosti o čistote jej financovania. Kampaň je neštandardne úverovaná, najmä zo strany veľkých bilbordových spoločností, ktoré budúcemu prezidentovi umožnili v kampani zakryť skutočné výdavky a oddialiť ich splatenie,“ doplnila Transparency.

SkryťVypnúť reklamu

Priestor pre manipulácie a prelomenie limitu sa podľa TIS ešte viac zvyšuje tým, že Pellegrini kampaň ukryl v prostredí blízkej mediálnej agentúry, vďaka čomu nevidno jej dodávateľov a nákupné ceny.

„Doteraz zároveň nepoznáme ani jediného darcu tejto kampane. Dokonca ani samotný Pellegrini nebol ochotný uviesť, či a koľko do kampane investoval z vlastných zdrojov,“ prízvukuje mimovládka, podľa ktorej musela len bilbordová kampaň Petra Pellegriniho stáť 417-tisíc eur a aj to je konzervatívny odhad.

Korčok ťahal za kratší koniec

TIS opakovane kritizuje, že polmiliónový limit na výdavky pre prezidentských kandidátov je prinízky a chýba aj dodatočný limit pre druhé kolo volieb, ktorý platil v minulosti.

To postavilo do komplikovanej situácie oboch finálových kandidátov, pričom Korčok ťahal za kratší koniec.

SkryťVypnúť reklamu

„Musel kampaňovať dlhšie a intenzívnejšie, ak sa chcel vyrovnať najpopulárnejšiemu politikovi Pellegrinimu a nechcel sa spoliehať na zákonne problematickú výpomoc spriaznených strán či podporovateľov, ako to robil jeho súper,“ tvrdí TIS.

Do limitu sa obaja súperi podľa mimovlády zmestili len vďaka voľnejšiemu prístupu k pravidlám. Miera tejto „kreativity“ bola pritom jednoznačne výraznejšia na strane Pellegriniho, no ministerstvo vnútra a štátna volebná komisia by mali preskúmať obe kampane, myslí si Transparency International Slovensko.

Lehota na preverenie nie je

Andrej Danko minul na kampaň podľa zverejnenej správy takmer 27 859 eur, Patrik Dubovský 583 eur, Krisztián Forró vyše 100 575 eur, Štefan Harabin takmer 57 755 eur, Marian Kotleba cez 8036 eur, Ján Kubiš takmer 139 899 eur a Róbert Švec vykázal 4498 eur. Igor Matovič a Milan Náhlik podľa správy neminuli na kampaň žiadne prostriedky, uviedli v nej sumu nula eur.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade nezrovnalostí v správach vyzve MV kandidátov na vysvetlenie. Ak zistí porušenie zákona, bude ministerstvo postupovať v súlade so zákonom o volebnej kampani.

"Takisto bude ministerstvo konať v prípade porušenia pravidiel vzťahujúcich sa k transparentnému účtu kandidáta," uviedol tlačový odbor.

Ministerstvo vnútra informovalo, že nemá lehotu, dokedy musí preveriť všetky údaje v správe o výdavkoch na volebnú kampaň a na transparentnom účte.

"Avšak uložiť pokutu môže v lehote do troch rokov od zistenia porušenia zákona," skonštatovali pre TASR z rezortu vnútra.

Správy o financovaní kampane odovzdalo 11 kandidátov, hoci Danko a Švec napokon z boja o prezidentský palác odstúpili. Financie určené na kampaň musel kandidát viesť na transparentnom účte.

SkryťVypnúť reklamu

Prezidentské voľby 2024 

Prezidentské voľby 2024

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 109
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 448
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 166
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 767
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 688
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 674
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 962
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu