BRATISLAVA. Dozviete sa zo záverečnej správy. Všetko zverejníme v súlade so zákonom. To sú dve najčastejšie odpovede politikov, keď majú obhajovať nezrovnalosti vo financovaní svojich kampaní.
Záverečnú správu musia prezidentskí kandidáti odovzdať do 30 dní od skončenia volieb. Tento týždeň to urobil aj posledný kandidát a budúci prezident Peter Pellegrini.
Správa však v skutočnosti o jeho kampani veľa nepovie. Tvorí ju len jedna stránka formátu A4, v ktorej sú volebné výdavky rozdelené do ôsmich položiek.

Pellegrini aj Korčok podľa správy deklarujú, že sa zmestili do polmiliónového limitu. Pellegrini si nechal rezervu 450 eur, Korčok iba 80.
Transparency International Slovensko však hovorí, že obaja kandidáti v skutočnosti limit prekročili, pričom Pellegrini oveľa výraznejšie. Limit pol milióna eur platí pre všetkých kandidátov rovnako bez ohľadu na to, či kampaňovali aj pred druhým kolom volieb.
SME sa pozrelo na záverečné správy a tvrdenia Transparency.
Záhada bilbordov
„Po skončení volebnej kampane vyúčtujeme volebnú kampaň, aj preukážeme, z akých prostriedkov strany Hlas bola financovaná. Garantujem vám, že tam nebude žiadny maličký problém,“ hovoril Peter Pellegrini krátko pred prvým kolom volieb v relácii Braňa Závodského na Rádiu Expres.
Je mesiac po voľbách a Hlas síce zverejnil zoznam svojich darcov, ale len za minulý rok. Verejnosť sa teda stále nedozvedela, kto v skutočnosti financoval Pellegriniho prezidentskú kampaň.
Očakávalo sa, že Pellegrini aspoň čiastočne prizná, že jeho kampaň prekročila limit pol milióna eur a uhradí pokutu. Tú zákon stanovuje na dvojnásobok sumy, o ktorú bol limit prekročený.
Záhadou je najmä Pellegriniho bilbordová kampaň. Tú pre Transparency International Slovensko monitorovala agentúra Kantar Slovakia, jej hodnotu pri cenníkových cenách odhadla na asi 769-tisíc eur.
Politici však nakupujú plochy vo väčších množstvách a dokážu si tak vyrokovať výrazné zľavy z cenníkových cien. Transparency preto pri takmer polovičnej zľave odhaduje výdavky Pellegriniho bilbordovej kampane na 417-tisíc eur.
Pellegrini však oficiálne uvádza výrazne nižšiu sumu. Ešte síce nezaplatil bilbordovú kampaň za marec a apríl, no ak vychádzame zo sumy v záverečnej správe (a z toho, že Pellegrini ešte musí uhradiť 50-tisíc eur Slovenskej pošte za roznos volebných novín), bilbordová kampaň by tak musela celkovo stáť iba 137-tisíc eur, teda asi tretinu odhadu Transparency.
Môže to byť dokonca ešte menej, pretože hovorkyňa strany Hlas Karolína Ducká pre SME uviedla, že stále čakajú od agentúry na faktúru "za služby kampaňového tímu na výjazdoch a správu sociálnych médií".

V Hlase však považujú odhady Transparency za prestrelené. "Nevieme, s akými sumami pracuje organizácia Transparency International, ale z nášho pohľadu sú vysoko nadhodnotené," reaguje hovorkyňa strany Hlas Karolína Ducká.
Agentúra má vraj s prenajímateľmi dlhoročnú spoluprácu, v rámci ktorej zabezpečovala bilbordy pre stranu Hlas v rámci všetkých volieb, preto si mohla dohodnúť zľavy.
Lenže Pellegriniho ceny by boli extrémne nízke aj v porovnaní s tým, čo za bilbordy zaplatil Korčok, ktorý si tiež vyjednal zľavu. Korčok podľa svojho transparentného účtu minul za bilbordy celkovo 234-tisíc eur, teda až o 100-tisíc viac ako Pellegrini.
Korčok mal však rozsahom počas oficiálnej kampane menšiu bilbordovú kampaň než jeho hlavný súper. Napríklad v marci mal Korčok podľa údajov na transparentnom účte prenajatých 750 bilbordov a 24 väčších bigbordov. Pellegrini mal podľa monitoringu agentúry Kantar Slovakia vyše tisíc bilbordov a 31 bigbordov.
Oslovili sme aj agentúru BigMedia a Nubium, ktoré Pellegrinimu prenajali reklamné plochy. Obe sa k zľavám nechceli vyjadrovať, pretože vraj ide o obchodné tajomstvo.
Chýba mu tam let
Nielen bilbordy však vyvolávajú v Pellegriniho záverečnej správe pochybnosti.
Už teraz je zrejmé, že Pellegrini si zaúčtoval do nákladov kampane iba jeden let do Košíc. Išlo o jeho cestu na volebný míting v Kráľovskom Chlmci, keď ho novinári Denníka N prichytili na letisku.
Ako však zistil denník SME, Pellegrini letel v rámci prezidentskej kampane lietadlom Petra Náhlika celkovo dvakrát. Prvýkrát na míting v Bardejove.
Ak by si dal na účet oba lety, prekročil by limit.
V Pellegriniho výdavkoch tiež nevidno, že by platil niekoho zo svojho volebného štábu. Na jeho účte je len jedna platba za strategické konzultácie a dizajn kampane pre agentúru Creo Advertising vo výške šesťtisíc eur. Ducká hovorí, že na účte ešte pribudne platba za služby kampaňového tímu.
Pellegriniho volebný štáb tvorili zamestnanci Národnej rady a strany Hlas, ktorí neboli platení z kampaňového účtu. Podľa Transparency by sa však aj tak mali ich mzdy započítať do limitu v rámci položky bezodplatného plnenia.
Na porovnanie, Korčok zaplatil za konzultácie agentúre Komplot Advertising za správu sociálnych sietí či za platy členom volebného tímu dohromady vyše 54-tisíc eur, no jeho kampaň zase trvala o niekoľko mesiacov dlhšie.
Pochybnosti u Korčoka
Transparency obviňuje aj Korčoka z prekročenia limitu. Kým Pellegriniho odhaduje na 750-tisíc eur, pri Korčokovi je vraj otáznych 80-tisíc eur.
V tejto sume je zahrnutá aj práca dobrovoľníkov, ktorí roznášali Korčokove volebné noviny. Transparency si myslí, že Korčok mal v zmysle zákona ich prácu vyčísliť a uviesť vo forme bezodplatného plnenia.
Korčokovi vraj chýbajú na transparentnom účte aj výdavky za bilbordovú kampaň v apríli. Transparency ju odhaduje na 30-tisíc eur.
Korčok pre SME vysvetľuje, že v apríli im už na bilbordovú kampaň neostali peniaze, takže si žiadnu neobjednávali. Preto boli pred druhým kolom bilbordy postupne prelepované, ak si reklamné plochy objednal niekto iný.
„Na to, akým spôsobom spoločnosti ďalej komerčne naložili s plochami po uplynutí dohodnutého obdobia, som už, prirodzene, dosah nemal,“ tvrdí Korčok.
Tretím väčším otáznikom sú tlač a roznáška novín v maďarskom jazyku. Transparency prekáža, že tieto náklady nie sú na transparentnom účte jasne rozpoznateľné.
Korčok vysvetľuje, že aj roznos týchto novín bol organizovaný cez dobrovoľníkov a tlač je súčasťou jednej väčšej faktúry, v ktorej boli vytlačené všetky noviny.
Podľa Transparency na účte chýbajú aj niektoré drobné položky zo záveru kampane, napríklad prenájom kampaňového vozidla alebo moderovanie.
„Časť nákladov bola zároveň zahrnutá v súhrnnej platbe pre agentúru, takže neboli pre vysokú fázu kampane platené jednotlivo, ako to bolo takmer počas celej kampane,“ vysvetľuje Korčok.
Napriek týmto výhradám Ľuboš Kostelanský, ktorý robil v Transparency monitoring kampaní, uznáva, že Korčokova kampaň bola transparentnejšia.
„Peter Pellegrini tak znížil latku transparentnosti, že Ivan Korčok dnes už možno ľutuje, že sa snažil hrať fér a podľa pravidiel, pretože to mu citeľne ublížilo,“ povedal Kostelanský v rozhovore pre denník SME.
„V budúcich voľbách sa už na normálnu transparentnosť nemusí odhodlať nikto a všetci budú hľadať kľučky v pravidlách,“ varuje.
Prezidentské voľby 2024

- SME minúta: Výsledky prezidentských volieb 2024 (online)
- Výsledky prezidentských volieb 2024 (druhé kolo)
- Oficiálne výsledky prezidentských volieb 2024
- Volebná mapa: Ako volili obce v prezidentských voľbách
- Volebná mapa: Ako volili okresy v prezidentských voľbách
- Výsledky volieb v krajoch: Bratislava, Žilina, Prešov, Trnava, Banská Bystrica, Košice, Nitra, Trenčín
- Volebná účasť: Koľko ľudí volilo v prezidentských voľbách?
- Fico uniesol aj prezidentský palác (komentár šéfredaktorky)
- Lži, strach a neférové postupy. To vyhralo Pellegrinimu voľby (Kontext Jakuba Fila)
- Pellegrini to nakoniec dal na Zemana (komentár)

Beata
Balogová
