Text je prepisom z podcastu denníka SME Dobré ráno. Prepísal ho Oliver Kostanjevec.
„My sme predsa tvorcovia demokracie a my volíme zástupcov do našich parlamentov. Je na nás všetkých, aby sme presadili spoločne lepšiu reguláciu sociálnych sietí pre naše vlastné dobro,“ hovorí spoluzakladateľ spoločnosti TrollWall AI PAVOL BUJŇÁK.
Muž, ktorý zaútočil na predsedu vlády Roberta Fica, mal na sociálnej sieti zmazanú komunikáciu. Ukázalo sa, že ju krátko po útoku zmazala samotná Meta. Inokedy však táto spoločnosť na facebooku tak rýchlo nekoná.
V rozhovore sa dočítate:
- prečo Meta zmazala profil atentátnika a či je to bežné konanie sociálnych sietí,
- či podľa neho sociálne siete zvládajú riešenie nenávistných prejavov,
- čo môžu urobiť jednotlivec alebo firma, aby sa vyhli toxicite na sociálnych sieťach,
- ako sociálne siete ovplyvňujú naše životy.
Meta sa už priznala, že ona zmazala krátko po atentáte profil útočníka. Prečo to urobila?
Vyzerá, že Meta má nastavené interné pravidlá, ktoré jej určujú, že pri takýchto situáciách má identifikovať potenciálne nebezpečné osoby a ich profily zmazať.
Má to vnútornú logiku. Nechce ľuďom nechať možnosť si pozerať nejaké manifesty, ktoré by mohli predtým zverejniť a ďalej šíriť nenávisť.
Takisto si viem predstaviť aj logiku ohľadom ochrany známych toxického človeka. Predstavte si, že ten človek má zverejnené fotografie svojich detí či kolegov. Asi by nikto nebol nadšený, keby ste sa ocitol na fotke s takýmto atentátnikom.
Je to bežné konanie alebo k takýmto veciam pristupujú sociálne siete len vo výnimočných prípadoch?
Predpokladám, že to je ich interný manuál. Kedykoľvek sa udeje nejaký atentát, postupujú podľa týchto manuálov. Interne to dáva zmysel. Je fajn, že boli nútení to oznámiť Rade pre mediálne služby, respektíve bezpečnostným zložkám na Slovensku.
Zvládajú boj proti nenávisti a všetkým prejavom, ktoré sú na hrane a dávno za hranou demokratických prejavov?
To je trošku zložitejšia otázka. Na jednej strane je detekcia samotného nenávistného prejavu, na druhej strane obavy z toho, že budú považovaní za cenzorov.
V neposlednom rade to určite je aj obchodný záujem. Z výskumov vyplýva, že akýkoľvek obsah, ktorý má negatívnu emóciu, sa šíri v spoločnosti rýchlejšie, teda má tendenciu ľudí udržať na sociálnej sieti dlhšie. Tým majú väčšiu šancu predať im reklamu.
Znamená to, že zmyslom ich podnikania je šíriť zlo?