Lukas: Chcem veriť, že cesta späť v SR už nie je možná

BRATISLAVA/VIEDEŇ 8. februára (SITA) - Voľby budú pre Slovensko veľmi dôležitou skúškou, uviedol na stretnutí so slovenskými novinármi vo Viedni analytik Viedenského inštitútu pre medzinárodné hospodárske porovnávacie štúdie Zdenek Lukas, ktorý si zároveň

kladie otázku, čo by sa stalo, keby prišlo k zmene na politickej scéne a k moci by prišla HZDS v koalícii "s niekým", a či už politické a ekonomické reformy, ktoré vláda Mikuláša Dzurindu od roku 1998 prijala, sú tak ďaleko, že by sa vývoj na Slovensku už nemohol vrátiť späť.

"Chcem veriť, že to tak je," uviedol.

Ako ďalej povedal, súčasné vyhlásenia HZDS, ktorými sa hlásia k EÚ a NATO, môžu z tejto strany urobiť hnutie prijateľnejšie pre Európu. "V takom prípade by HZDS - ako vládna strana, bolo pre Európu oveľa prijateľnejšie, pochopiteľne bez Mečiara," dodal. Z. Lukas je zároveň presvedčený, že Slovensko bude v nasledujúcej vlne rozširovania EÚ, nielen kvôli kritériám ktoré plní, ale aj preto, že je tu silná podpora vstupu v rámci Visegrádskej štvorky (V4). "Pravdupovediac, ani som neuvažoval, že by to tak nebolo, a som hlboko presvedčený, že v najbližšej vlne rozširovania bude," dodal.

Slovensko je ekonomicky podľa Lukasa na tom "veľmi slušne", aj keď obyvatelia to zatiaľ príliš nepocítili. "Vychádzam z makroekonomických údajov, ktoré máme k dispozícii a podľa našich predbežných odhadov hrubý domáci produkt SR v roku 2001 vzrástol o viac ako tri percentá." Lukas to považuje za veľmi slušný výsledok najmä preto, že v druhej polovici roka už nebol ťahúňom hospodárskeho rastu zahraničný obchod, ale domáci dopyt. Pokiaľ ide o spotrebu domácností, tá príliš nevzrástla. Od tretieho štvrťroka 2001, kedy sa zvýšila o viac ako tri percentá, však badáme pozitívny trend. "Zlepšujúca sa hospodárska situácia obyvateľstva je pozorovateľná od leta minulého roku," uviedol, pričom konštatoval, že reálne príjmy začínajú narastať. K nárastu osobnej spotreby prispeli aj vyššie zisky podnikateľskej sféry. "Je to veľmi zaujímavé, pretože v porovnaní s rokom 2000 profit podnikateľskej sféry pred zdanením vzrástol o viac ako 50 percent," uviedol.

Bratislavský kraj je druhým najbohatším regiónom v kandidátskych krajinách. HDP na osobu tu totiž v roku 1999 dosahoval 95 percent priemeru EÚ. Vyššiu hodnotu dosahuje v asociovaných krajinách len hlavné mesto ČR Praha, kde HDP na osobu predstavuje 124 percent priemeru únie. Disparita medzi jednotlivými krajmi na Slovensku patrí podľa Lukasa k najväčším zo všetkých transformujúcich sa ekonomík. "Keď si zoberieme nezamestnanosť, ktorá je jedným z dôležitých ukazovateľov ekonomiky, v SR tvorí rozdiel medzi najvyššou a najnižšou nezamestnanosťou viac ako 25 percent, čo nenájdete nikde v transformujúcich sa ekonomikách," uviedol. Tak ako Bratislava je ťahúňom slovenskej ekonomiky, Praha je ťahúňom českej, aj keď v prípade Slovenska ide o väčšiu koncentráciu na Bratislavský kraj.

Napriek vysokej nezamestnanosti si Zdenek Lukas nemyslí, že po vstupe do únie by nastal masový odchod ľudí za prácou, napríklad, do Rakúska, ktoré má z členských štátov únie najdlhšiu hranicu s kandidátskymi krajinami. "My, ekonómovia, to vidíme trochu inak ako politici," povedal. Podľa jeho slov mobilita slovenskej pracovnej sily je veľmi nízka kvôli vzdialenosti, ako aj jazykovej a kultúrnej bariére. Tí, ktorí sa chceli uplatniť, napríklad, v Rakúsku alebo Nemecku, tam už sú. Okrem toho, po vstupe do EÚ dôjde s veľkou pravdepodobnosťou k ďalšiemu prepojeniu ekonomík, čo prinesie nové pracovné možnosti a zvyšovať sa bude aj produktivita práce. "Keď sa pozriete na rozdiely medzi zárobkami v SR a Rakúsku, je to asi 1 ku 8, zabúda sa však na to, že produktivita práce na Slovensku je oveľa nižšia," uviedol a zároveň konštatoval, že práve Slovensko disponuje v rámci transformujúcich sa ekonomík najkvalifikovanejšou pracovnou silou.



fa;ll hd

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. Moskva alebo Petrohrad?
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  3. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  5. Modern luxury next to the Blue Church
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  8. Moskva alebo Petrohrad?
  9. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 146
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 182
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 615
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 137
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 442
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 370
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 337
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 175
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 125
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 123

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Domov

My sme les na internete podporilo vyše päťdesiattisíc ľudí

Šéf envirorezortu Sólymos vníma situáciu v lesoch podobne ako organizátori z My sme les.

Domov

Migračná kríza sa skončila, policajné kontroly za hranicami nie

Rakúska polícia stále náhodne kontroluje autá, ktoré prichádzajú zo Slovenska.

Domov

V utorok sa od západu oteplí, sneh vystrieda dážď

V Oravskej Lesnej pribudlo 20 cm nového snehu.

Domov

Prezident Kiska odletel na prvú štátnu návštevu Mexika

Andrej Kiska podpíše s mexickým kolegom spoločnú deklaráciu o prehĺbení spolupráce.