SME

Ľudia chcú krátke videá a myslia si, že vedia odlíšiť pravdivú informáciu od falošnej

Čo ukázala štúdia od Reuters Institute.

Najviac rastie sledovanie online krátkych spravodajských videí.Najviac rastie sledovanie online krátkych spravodajských videí. (Zdroj: ADOBE STOCK)

Ľudia si radi prečítajú správy na webe, ale čoraz dôležitejším zdrojom online správ, najmä v mladších skupinách, sa stáva video.

Na Slovensku si krátke spravodajské video pozrie týždenne až 60 percent opýtaných, čo je v porovnaní s ostatnými štátmi západnej Európy približne o desať percentuálnych bodov viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeden z dôvodov, prečo narastá konzumácia spravodajského video obsahu, je, že sociálne video platformy najmä youtube a tiktok, ponúkajú rôznorodejšie perspektívy ako mainstreamové médiá.

Tieto závery konštatuje štúdia Digital News Report 2024 od Reuters Institute. Analýza každoročne prináša nové poznatky a trendy mediálneho správania sa a konzumácie spravodajského obsahu médií v online. Do prieskumu, ktorý vzniká na univerzite v Oxforde, sa v tomto roku zapojilo viac ako 95-tisíc ľudí v 47 krajinách sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Kým z výsledkov štúdie v predchádzajúcich rokoch (2021, 2023) vyplynulo, že ľudia pri konzumovaní online spravodajstva stále uprednostňujú text, ešte to neznamená, že video – a najmä krátke video – sa nestáva dôležitou súčasťou pri konzumácií správ.

V rámci všetkých krajín dve tretiny opýtaných (66 %) si pozrú krátke spravodajské video (prieskum ho definuje ako niekoľkominútové alebo menej, pozn. red.) aspoň raz týždenne, pričom to viac platí pre krajiny mimo USA a západnej Európy.

Na sociálne siete sa presúva politický video obsah

Štúdia vysvetľuje aj dôvody rastu konzumácie video obsahu. V USA sa napríklad na video platformy presúva politický obsah, ktorý tvoria buď tradičné online médiá, alebo moderátori prichádzajúci z mediálnych domov.

Napríklad konzervatívny politický komentátor Tucker Carlson, ktorý mal reláciu vo Fox News, dnes moderuje na sieti X (twitter). Jeho nekonfrontačný rozhovor s ruským prezidentom mal viac ako 200 miliónov prehratí a 34 miliónov na youtube.

SkryťVypnúť reklamu

Podobný úspech má napríklad vo Veľkej Británii ďalší známy kontroverzný moderátor - Piers Morgan. Ten opustil svoju dennú vysielaciu reláciu v tradičnej televízii ITV a vysiela teraz na youtube.

Odborníci sa už zaoberajú, ako veľmi môže byť tento model fungovania udržateľný z pohľadu ekonomiky.

Značka pomáha sile média aj v online

Zaujímavé sú dáta, ktoré hovoria o tom, aké vekové skupiny konzumujú spravodajstvo na jednotlivých sociálnych video platformách.

Na youtube nájdeme takmer rovnako prerozdelené vekové skupiny. Ale na instagrame a tiktoku prevládajú mladší (18 - 24, 25 - 34, 35 - 44 rokov). Na facebooku sú najpočetnejšou skupinou ľudia od 35 - 44 rokov.

Podľa štúdie starší diváci stále radi konzumujú veľkú časť videa cez spravodajské weby. Hoci väčšina priznáva, že sa k videu dostanú prostredníctvom platforiem tretích strán. Znamená to, že nejdú priamo na webovú stránku média, ale s videom sa stretávajú na rôznej sociálnej sieti.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad v Nórsku polovica používateľov (45 %) tvrdí, že videá pozerajú najmä cez webové stránky médií. Táto situácia je odrazom sily značiek médií, ako aj stratégie, ktorá obmedzuje šírenie videí na facebooku či na youtube.

Štúdia analyzuje aj tri najdôležitejšie motivácie, prečo ľudia pozerajú online videá. Prvý dôvod výstižne charakterizuje "Vidieť je veriť", ak niečo vidíte, skôr tomu uveríte. Druhým dôvodom je "pohodlie" a posledný záver je pre mainstreamové médiá najpoučnejší - opýtaní ocenili rôznorodosť názorov z rôznych perspektív.

Čo je skutočné a čo je falošné

Štúdia upozorňuje na skutočnosť, že mnohí respondenti sa obávajú o spoľahlivosť obsahu, hovoria o možnosti manipulácie s ním. Podiel respondentov, ktorí majú obavy o to, čo je skutočné alebo falošné, narástol o tri percentuálne body, dnes je to už 59 percent ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Najvyššie obavy majú opýtaní v Afrike (81 %), USA (72 %) a Spojenom kráľovstve (70 %).

Najmenšie percento pochybností o pravdivosti obsahu majú na severe a západe Európy (napr. Nórsko 45 % a Nemecko 42 %).

Prvýkrát sa autori štúdie pozreli aj na to, aké ľahké je pre ľudí konzumujúcich správy v online, rozlíšiť medzi dôveryhodným a nedôveryhodným obsahom.

Vzhľadom na silnejúci dosah tiktoku je znepokojujúce zistenie, že viac ako štvrtina používateľov tejto platfomy pre mladých (27 %) tvrdí, že majú problémy s odhalením dôveryhodných správ. Ďalšia štvrtina nemá výrazný názor a asi štyria z desiatich tvrdia, že nájsť falošnú správu je pre nich jednoduché.

Obavy z toho, ako rozlíšiť dôveryhodný a nedôveryhodný obsah na online platformách, sú pre tiktok a X najvyššie v porovnaní s inými online sieťami. Obe siete šírili dezinformácie alebo konšpirácie týkajúce sa príbehov, ako sa vyvíja vojna v Gaze, ale aj o zdraví princeznej z Walesu či ďalšie "deep fake" obrázky a videá.

SkryťVypnúť reklamu

Strach z umelej inteligencie a dezinformácií

V minulom roku zaznamenala štúdia zvýšený nárast deep fake informácií, ktoré vygenerovala umelá inteligencia. V online priestore sa šíril falošný zvukový záznam hlasu, ktorý sa vydával za amerického prezidenta Joea Bidena. Vyzýval ľudí, aby neprišli k primárkam.

Šírilo sa aj video z kampane, ktoré obsahovalo zmanipulované fotografie Donalda Trumpa, ako aj umelo generované obrázky vojny na Blízkom východe od prívržencov palestínskej, ale aj izraelskej strany.

Výskum Digital News Report 2024 naznačuje, že väčšina ľudí si nemyslí, že sa osobne stretli s obrázkami a videami vygenerovanými umelou inteligenciou. Rozdiel je v prípade mladších konzumentov, ktorí sa s nimi stretávajú na sociálnych sieťach pravidelne.

SkryťVypnúť reklamu

Dôveryhodnosť médií a vyhýbanie sa správam

Štúdia každoročne prináša informáciu o dôveryhodnosti médií v jednotlivých krajinách. Fínsko zostáva krajinou s najvyššou úrovňou (69 %), naopak Grécko a Maďarsko majú najnižšiu (23 %). Na Slovensku dôveruje médiám 25 % ľudí. Denníku SME dôveruje 41 % opýtaných, nedôveruje 31 %.

Za nízkym skóre dôvery v niektorých krajinách, napríklad v USA (32 %), Argentíne (30 %) a Francúzsku (31 %) vidí štúdia vysokú úroveň polarizácie a rozdeľujúcich diskusií o politike a kultúre.

Potvrdzuje sa dlhoročný trend o poklese záujmu o správy. Podiel ľudí, ktorí hovoria "o zámernom vyhýbaní sa správam" sa tento rok zvýšil o tri percentuálne body na 39 percent. To je o desať percentuálnych bodov viac ako v roku 2017.

SkryťVypnúť reklamu

Za touto rekordnou zmenou vidia autori štúdie predovšetkým vplyv politickej situácie - vojny v Gaze, na Ukrajine, ako aj chaotické časy, ktoré žijeme.

Sledovať spravodajstvo odmietajú najmä ženy a mladšie vekové kategórie.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné

Sociálne siete

Súvisiace témy: Facebook, TikTok
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 088
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 989
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 205
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 030
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 874
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 486
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 070
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 556
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Michal Ivan (Slovensko) pred bránkou Francúzska počas prípravného zápasu na MS 2025

Slovenskí hokejisti zaznamenali druhé víťazstvo v príprave na MS 2025.


a 1 ďalší
Logo Paríž FC

Z Ligue 2 postúpil z druhého miesta.


Reuters
Juraj Slafkovský pred zápasom Slovensko - Kanada vo štvrťfinále MS v hokeji 2024.

Juraj Slafkovský neposilní slovenskú reprezentáciu.


Sportnet, TASR
USA - Švédsko: ONLINE prenos zo semifinále MS v hokeji do 18 rokov 2025.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo semifinále MS v hokeji do 18 rokov 2025: USA - Švédsko.


SkryťZatvoriť reklamu