BRATISLAVA. O štvrtkovej nehode medzinárodného vlaku a autobusu na priecestí v Nových Zámkoch sa denník SME rozprával s bývalým šéfom Strediska bezpečnosti a inšpekcie Zvolen Železníc SR JOZEFOM ŤAVODOM.
V rozhovore zazneli otázky:
- o tom, ako sa vyšetruje takáto nehoda,
- kto mohol túto dopravnú nehodu zapríčiniť,
- čo znamená, keď rušňovodič dostane rozkaz na opatrnú jazdu,
- koľko takýchto nehôd býva ročne.
Poznáte železničné priecestie v Nových Zámkoch, kde sa vo štvrtok popoludní zrazil vlak s autobusom?
Nie, nikdy som tam nebol. Možno som tade iba prechádzal ako šofér.
Vy ste takéto nehody v minulosti vyšetrovali. Ako to prebieha?
Skúma sa, či bol rušňovodič upovedomený rozkazom na opatrnú jazdu na zníženie rýchlosti. V stanici sa zistí, či zabezpečovacie zariadenie na priecestí vykazovalo správnu činnosť.
Potom prídu odborníci od zabezpečovacej techniky a premerajú všetky elektrické obvody, ktoré sú tam. Znamená to, či to bolo pod napätím a funkčné. Vidno to aj hneď po nehode, či svietia červené svetlá na priecestí, alebo nie. Zatiaľ, čo som bol pri takýchto nehodách, vždy svietili. Takýchto prípadov sme mali takmer sto percent.