SME

Železnice sú podľa SaS v katastrofálnom stave, Ráža vyzývajú konať

Zaostávanie slovenských železníc podľa liberálov dokazuje aj najnovšia analýza Útvaru hodnoty za peniaze.

Predseda SaS Branislav Gröhling.Predseda SaS Branislav Gröhling. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzýva ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru) riešiť katastrofálny stav slovenskej železničnej infraštruktúry.

Do konca septembra by mal podľa liberálov predstaviť ucelený koncepčný návrh, ako zlepšiť železničnú prepravu na Slovensku a ako zabrániť podobným tragédiám na koľajiskách ako pri Nových Zámkoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minulý týždeň vo štvrtok tam na priecestí vrazil vlak do autobusu, v ktorom zahynulo minimálne sedem cestujúcich a ďalší aj z vlaku sa zranili. SaS v utorok informovala, že nikoho neobviňuje, len chce vedieť, čo sa na priecestí stalo.

SkryťVypnúť reklamu

O prijatí opatrení

„Už teraz treba prijať opatrenia, aby k takýmto udalostiam viac nedochádzalo. Dostávajú sa k nám totiž viaceré informácie, že závory na mieste, kde sa nehoda stala, stále poriadne nefungujú, jedna je otvorená, druhá spustená dolu,“ povedal predseda SaS Branislav Gröhling. Toto je podľa neho skutočne nebezpečná situácia, ktorá môže viesť k ďalšej podobnej nehode.

„Napriek tomu sú tu politické strany, koaličné aj opozičné, ktoré opakovane hovoria, že zrušenie vlakov zadarmo je pre ne červenou čiarou. Vlaky zadarmo sú pritom len mýtom, pretože sa na ne skladáme všetci a výsledok je absolútne nehospodárny,“ dodal s tým, že miesto toho by sa dali peniaze použiť na modernizáciu vlakov a lepšiu infraštruktúru, čo by prispelo aj k otvoreniu trhu pre konkurenciu.

SkryťVypnúť reklamu

Na výzvu a kritiku liberálov zareagovalo Ministerstvo dopravy SR. „Všetko, čo nám aktuálny stav vyšetrovania dovoľuje zverejniť, sme zverejnili na tlačovej konferencii v piatok. Vyšetrovanie naďalej pokračuje, preto sa v tejto chvíli nebudeme vyjadrovať k žiadnym ďalším otázkam ani nehodu ďalej nijako komentovať,“ uviedla v súvislosti s tragédiou pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Ubezpečila, že celú situáciu spolu s kolegami zo Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) určite podrobne zanalyzujú a v prípade potreby príjmu ďalšie opatrenia. „Žiaľ, zlyhanie ľudského faktora, ktoré sa javí ako pravdepodobná príčina nehody, sa eliminovať nedá,“ konštatovala rezortná hovorkyňa.

Podpredseda SaS Marián Viskupič uviedol, že zaostávanie slovenských železníc dokazuje aj najnovšia analýza Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), podľa ktorej priemerná dĺžka meškania vlakov narástla za ostatné štyri roky takmer na dvojnásobok.

SkryťVypnúť reklamu

Na hlavnej trase Bratislava - Košice je takmer 85-percentná istota, že vlak bude meškať polhodinu.

Hlavné dôvody sú podľa poslanca úplne jasné - nedostatok moderných vozidiel a s tým súvisiaca poruchovosť, ako aj veľmi zlý stav infraštruktúry.

Efektivita ZSSK

„Veľa tiež ukazuje aj fakt, že od roku 2019 po 31-percentnej inflácii a 31-percentnom raste priemernej nominálnej mzdy sú tržby národného prepravcu ZSSK z vnútroštátnej prepravy stále pod úrovňou roka 2019,“ povedal Marián Viskupič.

Deje sa to aj napriek tomu, že vlakov je viac a ročná štátna dotácia vzrástla z 293 miliónov eur v roku 2019 na 409 miliónov eur v roku 2023. „Tržby za cestovné pokrývajú len 20 percent nákladov vlakovej dopravy a toto percento každý rok klesá,“ vysvetlil.

Obrovská a neudržateľná miera populizmu podľa poslanca zráža štátne železničné spoločnosti na kolená.

SkryťVypnúť reklamu

„Vlaky zadarmo, ale aj fakt, že ZSSK už 13 rokov nezvyšovala cestovné, nemajú žiadnu ekonomickú logiku. Problémom je aj nákladová efektívnosť železničných spoločností, ktorá je veľmi nízka,“ uviedol Marián Viskupič.

„Vysoké ceny, za ktoré nakupujú materiály i služby, často vzbudzujú pochybnosti, či je to „len“ štátna neefektívnosť alebo aj zabudovaná korupcia,“ povedal. Ako dodal, vlaky zadarmo nás pritom pripravujú o 30 - 35 miliónov eur ročne, valorizáciou cien za lístky by štát získal ďalších približne 150 miliónov eur.

Reakcia z ministerstva

Súčasná vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala garantovať zachovanie sociálnych benefitov pre zraniteľné skupiny obyvateľstva v rámci poskytovania služieb vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave a týka sa to aj režimu tzv. bezplatnej prepravy pre vybraný okruh cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

„Spôsob, akým sa tento benefit bude uplatňovať, môže byť upravený, jeho základná myšlienka sa ale meniť nebude,“ priblížila Petra Poláčiková. Výška cestovného vo vlakoch je podľa ministerstva dopravy vysoko citlivá téma, pretože zasiahne takmer každého druhého občana Slovenska. „Nateraz sa zmena neplánuje,“ poznamenala rezortná hovorkyňa.

Ministerstvo dopravy zároveň upozornilo, že na železniciach je roky vzrastajúci investičný dlh, ktorý sa nedá vyriešiť za rok či dva. „Snažíme sa preto pracovať na systéme pravidelného a predvídateľného financovania železníc, aby sme ich mohli aspoň rekonštruovať do základného stavu, resp. modernizovať. Príčinami meškania sú najčastejšie zastaraná infraštruktúra, nadväzujúce meškania, nehody a čiastočne aj nedostatok personálu,“ uzavrela Petra Poláčiková.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 027
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 7 692
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 648
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 636
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 286
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 732
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 862
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 010
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dobrovoľníci a dobrovoľníčky upravili Zázračné Zelené Miesto – Zázemie na brehu Hornádu v Spišskej Novej Vsi.

Do podujatia Naše Mesto sa zapojili ľudia zo 188 firiem.


Výkonná riaditeľka Zväzu ambulantných poskytovateľov Naďa Trenčanská Bedušová.

Dôvera a Union ZP zmluvy predĺžili do konca roka, VšZP do konca marca 2026.


TASR
Dana Kleinert a Zora Jaurová.

Mimoriadne zasadne kultúrny výbor, iniciovala ho opozícia.


TASR 2
Minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Potvrdil to minister Taraba.


TASR 9

Sportnet

Artur Gajdoš a hráč Spartaka Trnava Kelvin Ofori.

Pozrite si prehľad zaujímavých futbalových prestupov v letnom prestupovom období 2025 na Slovensku aj v zahraničí vo štvrtok 5. júna. Sledujte minútu po minúte.


a 2 ďalší
Tyrese Haliburton (vľavo) v drese Indiana Pacers a Shai Gilgeous-Alexander v drese Oklahoma City Thunder.

Oba americké štáty môžu prvýkrát v histórii zažiť oslavy titulu v basketbalovej NBA.


TASR
Futbalista MŠK Žilina a slovenský reprezentant do 21 rokov Adrián Kaprálik.

Spoza piva je tu späť so 128. epizódou.


Samuel Biroš a 1 ďalší
Cristiano Ronaldo.

Portugalci prelomili 25-ročné čakanie na triumf s Nemeckom.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu