BRATISLAVA. Viac ako 23 ľudí zo sto, ktorí za posledné štyri týždne navštívili stránku zbierky na finančnú podporu rekonštrukcie oddelenia neonatologickej intenzívnej medicíny v Košiciach, na ňu aj prispelo.
Ide o jeden z najvyšších konverzných pomerov pri zbierke, ktorá bola kedy uverejnená na fundraisingovej platforme Donio. Jej web sa zameriava na organizovanie zbierok.
"Konverzný pomer vyjadruje, koľko ľudí zo sto, ktorí uvidia kampaň, reálne prispeje," vysvetľuje Lucia Malastová, manažérka pre odmenové kampane Donia.
Za zbierkou je primárka spomínaného oddelenia neonatologickej intenzívnej medicíny Detskej fakultnej nemocnice v Košiciach Vanda Chovanová. Do povedomia širšej verejnosti sa dostala v januári tohto roku, keď na sociálnej sieti upozornila na fotku ministerky zdravotníctva Zuzany Dolinkovej (Hlas) v popradskej nemocnici.
Primárke so zbierkou pomáhajú tri aktivistky - podnikateľka Milena Bobeková a jej dcéra finančná manažérka Simona a režisérka Zuzana Marianková.

Zbierkou sa snažia zohnať peniaze na rekonštrukciu oddelenia, ktoré bolo naposledy rekonštruované, aj to len čiastočne, pred dvadsiatimi rokmi. Treba v ňom vymeniť okná, cez ktoré zateká. Zrekonštruovať priestory pre matky s predčasne narodenými deťmi, ktoré do nemocnice prichádzajú z takmer celého východného Slovenska, niekedy aj na niekoľko mesiacov.
Oddelenie na to aj na vybavenie potrebuje pol milióna eur. V stredu bolo na účte zbierky, ktorá sa končí v piatok 5. júla, takmer 277-tisíc eur.
V článku sa dočítate
- Ako sa organizátorom zbierky podarilo byť takými efektívnymi pri zbieraní peňazí.
- Aký je priemerný konverzný pomer pri zbierke.
- Čo na úspech zbierky hovorí primárka Vanda Chovanová.
Viac ako dvojnásobok
"Bežne sa konverzný pomer pri zbierkach pohybuje medzi šiestimi až desiatimi percentami," vysvetľuje Malastová. Pri spomínanej zbierke na košickú neonatológiu tento pomer podľa údajov Donia dosiahol 23,3 percenta. Je to najmenej dvojnásobok priemeru bežnej zbierky.
"Pri úspešných kampaniach pre individuálnych ľudí sa konverzný pomer pohybuje medzi 12 až 15 percentami," pokračuje manažérka fundraisingovej platformy.
Jeden prispievateľ v priemere podporí zbierku podľa Malastovej 25 eurami. Aj v tomto parametri je košická neonatológia v nadpriemere. Pri nej je to 26,2 eura.
Za úspechom košickej zbierky vidí manažérka Donia niekoľko faktorov. Prvým je, že jej predmetom je celospoločensky významná problematika. Tou sú zanedbané nemocnice, ktoré roky štát nerekonštruoval, a preto ho musia v tejto úlohe suplovať obyčajní ľudia.
"Téma zbierky bola mimoriadne jasná a silná, odkaz bol: nemocnica hnije a vláda si zvyšuje platy, boli sme si vedomé, že ľudia budú pobúrení," súhlasí s Malastovou jedna z organizátoriek zbierky Milena Bobeková.
Organizátorom zbierky sa podľa Malastovej podarilo osloviť veľké množstvo ľudí. Vďačí za to najmä satirickej stránke Zomri, vraví manažérka. Táto stránka opakovane uverejnila posty s motívom zbierky.
Zbierka
- Vznik zbierky: 5. júna 2024
- Suma k 3. júlu: 277 210 eur
- Koniec zbierky: 5. júla 2024
Na čo sa zbiera:
- vymeniť všetky okná,
- rekonštruovať priestory pre matky,
- kúpiť ultrazvuk,
- zriadiť mliečnu banku.
"Zaujal nás príbeh primárky Chovanovej, ktorá upozornila na fotku Dolinkovej. Potom nám začali písať ľudia, že organizuje zbierku, tak sme ju podporili," hovorí jeden z administrátorov Zomri, ktorý si praje zostať v anonymite. SME však pozná jeho meno. Administrátor podotýka, že dostávajú veľa ponúk na propagáciu zbierok, avšak táto ich špeciálne zaujala pre príbeh Chovanovej.
Manažérka Donia vraví, že zbierkam tohto typu pomáha aj medializácia v mienkotvorných médiách ako SME alebo Denník N s priamym odkazom na výzvu. "Bez neho ľudia nevyhľadávajú, kde môžu prispieť," podotýka.
V neposlednom rade zbierke podľa Malastovej pomohla aj ochota cieľovej skupiny suplovať štát. "Všimli sme, si že na zbierku vo zvýšenej miere prispievali ľudia z tzv. strednej triedy, ktorým nie sú ľahostajné veci verejné," súhlasí s ňou ďalšia z organizátorka zbierky Simona Bobeková.
Zanedbateľné nebolo ani to, že tretia organizátorka Zuzana Marianková je známa režisérka, ktorá pozná viaceré známe osobnosti z prostredia filmu.
"Prispeli napríklad Petra Polnišová, Fero Joke, Monika Hilmerová, Janka Kovalčiková, Táňa Pauhofová alebo Dominika Kavaschová. Menovite by to bol obrovský zoznam. Vďaka tomu, že propagovali našu zbierku cez rozličné kanály, sme hneď v prvých dňoch zaznamenali dosah viac ako 700-tisíc ľudí na sociálnych sieťach, čo ju výrazne rozbehlo," povedala Marianková nedávno pre SME.
"Dosiahnutie vysokého konverzného pomeru sa dá vysvetliť úspešným marketingom, ktorý sme si naplánovali a rozdelili na niekoľko fáz," vraví Milena Bobeková.
Primárka: Stále tomu nemôžem uveriť
"Keď sme spúšťali zbierku, dúfali sme, že problémy, s ktorými na našom oddelení denne bojujeme, mnohých oslovia, ale že budeme mať viac než 270 000 eur od viac než 10 000 ľudí, bolo pre mňa absolútne nepredstaviteľné," reaguje na úspech zbierky Chovanová.

"Stále tomu nemôžem uveriť a zároveň si uvedomujem veľký záväzok, ktorý to pre našu neziskovú organizáciu Malenka (príjemca a realizátor zbierky, pozn. red.) znamená," pokračuje primárka.
Vďaka doteraz vyzbieraným peniazom sa už podľa nej rekonštrukcia oddelenia rozbieha. "Urobím všetko preto, aby naši malí pacienti a ich mamky už za pár mesiacov trávili ťažké chvíle, ktoré narodenie kriticky chorého človiečika prináša, v dôstojnejších podmienkach,“ podotýka Chovanová.

Beata
Balogová
