SME

Verejnoprávna televízia zahodila grafického Oscara. Experti hovoria o tvorbe identity

Aké by mali byť dobré logo a vizuál.

Značka RTVS neexistuje, nové logo zatiaľ nie je. Televízia ho vymazala z bordového podkladu.Značka RTVS neexistuje, nové logo zatiaľ nie je. Televízia ho vymazala z bordového podkladu. (Zdroj: archív)

Téma budúcnosti verejnoprávnej televízie a rozhlasu nadobudla vysoko politický význam. To isté sa týka aj rebrandingu, teda vzniku novej značky STVR, ktorá nahradila doterajšiu RTVS.

Ministerstvo kultúry si síce objednalo tri nové logá, ale zatiaľ ich nepredstavilo. Viditeľnou zmenou je vymazanie loga RTVS z grafiky hlavných správ s tým, že v nej zostal iba červený pásik.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tri nové logá má navrhnúť dizajnér Daniel Zachar za odmenu 9800 eur.

Marketingoví odborníci upozorňujú, že rebranding je zvyčajne náročný a dlhodobejší proces, ktorý nestojí málo peňazí ani ľudských kapacít. Preto naň treba mať správne dôvody, ciele, plán, ale aj rozpočet.

SkryťVypnúť reklamu

Rebranding potrebuje objektívne dôvody

"Predstavte si, že by do nejakej firmy nastúpil nový obchodný riaditeľ, ktorý potrebuje po sebe zanechať stopu. Nepáči sa mu napríklad farba loga a na základe vlastných pocitov sa ju rozhodne zmeniť. Takáto zmena sa zvyčajne končí pálením peňazí," uvádza príklad marketingový stratég Juraj Pobjecký z agentúry Darwin & the Machines, ktorý pracuje pre známe značky, ako napríklad Billdu či Isadore.

Zmena loga by nikdy nemala vychádzať zo subjektívnych pocitov. Správne dôvody na rebranding musia byť vždy objektívne.

Súvisiaci článok Šimkovičovej ministerstvo očakáva, že STVR použije jeho logá. Autor ich už odovzdal Čítajte 

"Dobrým príkladom je situácia, keď značka narastie a rozšíri sa o ďalšie služby či produkty," vysvetľuje Pobjecký.

Napríklad, ak mala kedysi v názve pôvodnú kategóriu „super-grily.sk“, v ktorej podnikala, ale časom začala predávať aj kolieskové korčule. Alebo sa rozhodne expandovať do inej krajiny, kde je slovenský názov značky nefunguje, pretože je nezrozumiteľný.

SkryťVypnúť reklamu

Častým príkladom zmien názvu či loga je aj akvizícia inou stranou, ktorej výsledkom je nový subjekt. To všetko sú podľa Pobjeckého reálne dôvody rebrandingu či zmien log značiek.

Podobné pohnútky na zmeny názvu alebo zmeny loga televíznych spoločností vidí aj Marek Cimbálník z agentúry Oficina, ktorá sa podieľala aj na návrhu vizuálnej identity RTVS, ale grafické koncepty tvoril aj pre Českú televíziu, Primu či športovú stanicu skupiny Nova.

"Televízie začnú vnímať potrebu zmeny napríklad pri rozvoji. Kedysi mali v portfóliu dve stanice, dnes často aj tri-štyri," vysvetľuje dizajnér.

Vznikajú nové názvy, ktoré potrebujú svoju grafiku. "Pri zmene existujú dva prístupy. Buď sa vychádza z rovnakého systému a jednotlivé logá majú niečo spoločné, ako to môžeme vidieť napríklad na britskom Channel 4 alebo aj rakúskej ORF. Alebo má každá stanica vlastný štýl," vysvetľuje Cimbálník, ktorý grafiky oboch staníc považuje za vydarené.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé video grafiky Channel 4 môžete vidieť tu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAWVY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

RTVS

Súvisiace témy: STVR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 15 725
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 14 150
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 4 813
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 666
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 156
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 138
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 353
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 2 071
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Monacký jazdec Charles Leclerc z tímu Ferrari.

Sledujte s nami ONLINE prenos z kvalifikácie na Veľkú cenu Maďarska 2025 v rámci seriálu formula 1 (F1).


Lukáš Hrádecký, brankár Fínska.

Lekársku prehliadku absolvuje až po tom, čo Leverkusen nájde náhradu.


TASR
Dominik Egyházy.

Pre Slovensko ide o druhú medailu na podujatí.


TASR
Mladá plavkyňa  Inge Sørensenová.

Dodnes figuruje v historických tabuľkách.


SkryťZatvoriť reklamu