SME

Verejnoprávna televízia zahodila grafického Oscara. Experti hovoria o tvorbe identity

Aké by mali byť dobré logo a vizuál.

Značka RTVS neexistuje, nové logo zatiaľ nie je. Televízia ho vymazala z bordového podkladu.Značka RTVS neexistuje, nové logo zatiaľ nie je. Televízia ho vymazala z bordového podkladu. (Zdroj: archív)

Téma budúcnosti verejnoprávnej televízie a rozhlasu nadobudla vysoko politický význam. To isté sa týka aj rebrandingu, teda vzniku novej značky STVR, ktorá nahradila doterajšiu RTVS.

Ministerstvo kultúry si síce objednalo tri nové logá, ale zatiaľ ich nepredstavilo. Viditeľnou zmenou je vymazanie loga RTVS z grafiky hlavných správ s tým, že v nej zostal iba červený pásik.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tri nové logá má navrhnúť dizajnér Daniel Zachar za odmenu 9800 eur.

Marketingoví odborníci upozorňujú, že rebranding je zvyčajne náročný a dlhodobejší proces, ktorý nestojí málo peňazí ani ľudských kapacít. Preto naň treba mať správne dôvody, ciele, plán, ale aj rozpočet.

SkryťVypnúť reklamu

Rebranding potrebuje objektívne dôvody

"Predstavte si, že by do nejakej firmy nastúpil nový obchodný riaditeľ, ktorý potrebuje po sebe zanechať stopu. Nepáči sa mu napríklad farba loga a na základe vlastných pocitov sa ju rozhodne zmeniť. Takáto zmena sa zvyčajne končí pálením peňazí," uvádza príklad marketingový stratég Juraj Pobjecký z agentúry Darwin & the Machines, ktorý pracuje pre známe značky, ako napríklad Billdu či Isadore.

Zmena loga by nikdy nemala vychádzať zo subjektívnych pocitov. Správne dôvody na rebranding musia byť vždy objektívne.

Súvisiaci článok Šimkovičovej ministerstvo očakáva, že STVR použije jeho logá. Autor ich už odovzdal Čítajte 

"Dobrým príkladom je situácia, keď značka narastie a rozšíri sa o ďalšie služby či produkty," vysvetľuje Pobjecký.

Napríklad, ak mala kedysi v názve pôvodnú kategóriu „super-grily.sk“, v ktorej podnikala, ale časom začala predávať aj kolieskové korčule. Alebo sa rozhodne expandovať do inej krajiny, kde je slovenský názov značky nefunguje, pretože je nezrozumiteľný.

SkryťVypnúť reklamu

Častým príkladom zmien názvu či loga je aj akvizícia inou stranou, ktorej výsledkom je nový subjekt. To všetko sú podľa Pobjeckého reálne dôvody rebrandingu či zmien log značiek.

Podobné pohnútky na zmeny názvu alebo zmeny loga televíznych spoločností vidí aj Marek Cimbálník z agentúry Oficina, ktorá sa podieľala aj na návrhu vizuálnej identity RTVS, ale grafické koncepty tvoril aj pre Českú televíziu, Primu či športovú stanicu skupiny Nova.

"Televízie začnú vnímať potrebu zmeny napríklad pri rozvoji. Kedysi mali v portfóliu dve stanice, dnes často aj tri-štyri," vysvetľuje dizajnér.

Vznikajú nové názvy, ktoré potrebujú svoju grafiku. "Pri zmene existujú dva prístupy. Buď sa vychádza z rovnakého systému a jednotlivé logá majú niečo spoločné, ako to môžeme vidieť napríklad na britskom Channel 4 alebo aj rakúskej ORF. Alebo má každá stanica vlastný štýl," vysvetľuje Cimbálník, ktorý grafiky oboch staníc považuje za vydarené.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé video grafiky Channel 4 môžete vidieť tu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAWVY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

RTVS

Súvisiace témy: STVR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 942
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 229
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 124
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 516
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 656
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 577
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 374
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 284
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu