SME

Verejnoprávna televízia zahodila grafického Oscara. Experti hovoria o tvorbe identity

Aké by mali byť dobré logo a vizuál.

Značka RTVS neexistuje, nové logo zatiaľ nie je. Televízia ho vymazala z bordového podkladu.Značka RTVS neexistuje, nové logo zatiaľ nie je. Televízia ho vymazala z bordového podkladu. (Zdroj: archív)

Téma budúcnosti verejnoprávnej televízie a rozhlasu nadobudla vysoko politický význam. To isté sa týka aj rebrandingu, teda vzniku novej značky STVR, ktorá nahradila doterajšiu RTVS.

Ministerstvo kultúry si síce objednalo tri nové logá, ale zatiaľ ich nepredstavilo. Viditeľnou zmenou je vymazanie loga RTVS z grafiky hlavných správ s tým, že v nej zostal iba červený pásik.

Tri nové logá má navrhnúť dizajnér Daniel Zachar za odmenu 9800 eur.

Marketingoví odborníci upozorňujú, že rebranding je zvyčajne náročný a dlhodobejší proces, ktorý nestojí málo peňazí ani ľudských kapacít. Preto naň treba mať správne dôvody, ciele, plán, ale aj rozpočet.

SkryťVypnúť reklamu

Rebranding potrebuje objektívne dôvody

"Predstavte si, že by do nejakej firmy nastúpil nový obchodný riaditeľ, ktorý potrebuje po sebe zanechať stopu. Nepáči sa mu napríklad farba loga a na základe vlastných pocitov sa ju rozhodne zmeniť. Takáto zmena sa zvyčajne končí pálením peňazí," uvádza príklad marketingový stratég Juraj Pobjecký z agentúry Darwin & the Machines, ktorý pracuje pre známe značky, ako napríklad Billdu či Isadore.

Zmena loga by nikdy nemala vychádzať zo subjektívnych pocitov. Správne dôvody na rebranding musia byť vždy objektívne.

Súvisiaci článok Šimkovičovej ministerstvo očakáva, že STVR použije jeho logá. Autor ich už odovzdal Čítajte 

"Dobrým príkladom je situácia, keď značka narastie a rozšíri sa o ďalšie služby či produkty," vysvetľuje Pobjecký.

Napríklad, ak mala kedysi v názve pôvodnú kategóriu „super-grily.sk“, v ktorej podnikala, ale časom začala predávať aj kolieskové korčule. Alebo sa rozhodne expandovať do inej krajiny, kde je slovenský názov značky nefunguje, pretože je nezrozumiteľný.

SkryťVypnúť reklamu

Častým príkladom zmien názvu či loga je aj akvizícia inou stranou, ktorej výsledkom je nový subjekt. To všetko sú podľa Pobjeckého reálne dôvody rebrandingu či zmien log značiek.

Podobné pohnútky na zmeny názvu alebo zmeny loga televíznych spoločností vidí aj Marek Cimbálník z agentúry Oficina, ktorá sa podieľala aj na návrhu vizuálnej identity RTVS, ale grafické koncepty tvoril aj pre Českú televíziu, Primu či športovú stanicu skupiny Nova.

"Televízie začnú vnímať potrebu zmeny napríklad pri rozvoji. Kedysi mali v portfóliu dve stanice, dnes často aj tri-štyri," vysvetľuje dizajnér.

Vznikajú nové názvy, ktoré potrebujú svoju grafiku. "Pri zmene existujú dva prístupy. Buď sa vychádza z rovnakého systému a jednotlivé logá majú niečo spoločné, ako to môžeme vidieť napríklad na britskom Channel 4 alebo aj rakúskej ORF. Alebo má každá stanica vlastný štýl," vysvetľuje Cimbálník, ktorý grafiky oboch staníc považuje za vydarené.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé video grafiky Channel 4 môžete vidieť tu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAWVY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

RTVS

Súvisiace témy: STVR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 300
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 937
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 435
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 339
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 032
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 104
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 906
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Slovenská tenistka Mia Pohánková.

Šestnásťročná Mia Pohánková zdolala súperku, ktorá je rebríčkovo vyššie o 239 miest.


Angličan Luke Littler s trofejou pre víťaza MS v šípkach.

Profesionálna šípkarska organizácia zvyšuje odmeny.


Reuters
Futbalisti AC UNIZA.

Koniec AC UNIZA zamotá poradím v tabuľke.


Radosť slovenských reprezentantov po strelenom góle v prípravnom zápase Španielsko U21 - Slovensko U21.

Počas jednej sezóny prinesie divákom minimálne 140 priamych prenosov.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu