Téma budúcnosti verejnoprávnej televízie a rozhlasu nadobudla vysoko politický význam. To isté sa týka aj rebrandingu, teda vzniku novej značky STVR, ktorá nahradila doterajšiu RTVS.
Ministerstvo kultúry si síce objednalo tri nové logá, ale zatiaľ ich nepredstavilo. Viditeľnou zmenou je vymazanie loga RTVS z grafiky hlavných správ s tým, že v nej zostal iba červený pásik.
Tri nové logá má navrhnúť dizajnér Daniel Zachar za odmenu 9800 eur.
Marketingoví odborníci upozorňujú, že rebranding je zvyčajne náročný a dlhodobejší proces, ktorý nestojí málo peňazí ani ľudských kapacít. Preto naň treba mať správne dôvody, ciele, plán, ale aj rozpočet.
Rebranding potrebuje objektívne dôvody
"Predstavte si, že by do nejakej firmy nastúpil nový obchodný riaditeľ, ktorý potrebuje po sebe zanechať stopu. Nepáči sa mu napríklad farba loga a na základe vlastných pocitov sa ju rozhodne zmeniť. Takáto zmena sa zvyčajne končí pálením peňazí," uvádza príklad marketingový stratég Juraj Pobjecký z agentúry Darwin & the Machines, ktorý pracuje pre známe značky, ako napríklad Billdu či Isadore.
Zmena loga by nikdy nemala vychádzať zo subjektívnych pocitov. Správne dôvody na rebranding musia byť vždy objektívne.

"Dobrým príkladom je situácia, keď značka narastie a rozšíri sa o ďalšie služby či produkty," vysvetľuje Pobjecký.
Napríklad, ak mala kedysi v názve pôvodnú kategóriu „super-grily.sk“, v ktorej podnikala, ale časom začala predávať aj kolieskové korčule. Alebo sa rozhodne expandovať do inej krajiny, kde je slovenský názov značky nefunguje, pretože je nezrozumiteľný.
Častým príkladom zmien názvu či loga je aj akvizícia inou stranou, ktorej výsledkom je nový subjekt. To všetko sú podľa Pobjeckého reálne dôvody rebrandingu či zmien log značiek.
Podobné pohnútky na zmeny názvu alebo zmeny loga televíznych spoločností vidí aj Marek Cimbálník z agentúry Oficina, ktorá sa podieľala aj na návrhu vizuálnej identity RTVS, ale grafické koncepty tvoril aj pre Českú televíziu, Primu či športovú stanicu skupiny Nova.
"Televízie začnú vnímať potrebu zmeny napríklad pri rozvoji. Kedysi mali v portfóliu dve stanice, dnes často aj tri-štyri," vysvetľuje dizajnér.
Vznikajú nové názvy, ktoré potrebujú svoju grafiku. "Pri zmene existujú dva prístupy. Buď sa vychádza z rovnakého systému a jednotlivé logá majú niečo spoločné, ako to môžeme vidieť napríklad na britskom Channel 4 alebo aj rakúskej ORF. Alebo má každá stanica vlastný štýl," vysvetľuje Cimbálník, ktorý grafiky oboch staníc považuje za vydarené.
Zaujímavé video grafiky Channel 4 môžete vidieť tu.