SME

Klimatizácia je vo väčšine vozidiel, tvrdí bratislavská VÚC. Cestujúci majú iné skúsenosti

Dopravcovia žiadajú ľudí, aby neotvárali okná.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Symbol snehovej vločky na digitálnej tabuli na autobusových zastávkach cestujúcim signalizuje, že v čase horúčav by sa počas cesty mali schladiť v klimatizovanom vozidle. Nie vždy sa to však zhoduje s tým, čo zažijú po nástupe do autobusu.

Ema Marculincová, ktorá robila animátorku v letnom tábore, cestovala s deťmi linkou 61. „Išli sme asi troma spojmi a ani v jednom nefungovala klimatizácia. Bolo nás tam veľa a vonku bolo 35 °C. Čudujem sa, že nám tam nejaké dieťa neodpadlo,“ povedala pre denník SME.

SkryťVypnúť reklamu

Vysoké teploty ohrozujú najmä deti a seniorov, ktorí sa podľa Úradu verejného zdravotníctva vysporiadajú s extrémnymi horúčavami ťažšie. Vystavenie horúčave môže spôsobiť bolesti hlavy, závraty, nevoľnosti, v krajnom prípade kolaps.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopravný podnik Bratislava a Arriva Mobility Solutions, ktorí zabezpečujú dopravu v hlavnom meste a v jeho okolí, tvrdia, že väčšina ich vozidiel je klimatizovaných.

Menej ako polovica električiek

„Dopravný podnik nasadzuje na linky výhradne klimatizované autobusy a trolejbusy,“ povedal pre SME vedúci odboru komunikácie a marketingu DPB Boris Reichel. V prípade električiek ide o približne 40 percent vozidlového parku, dodal.

Na linke 61, o ktorej hovorila aj Marculincová, jazdia nové 18-metrové trolejbusy na letisko. Okrem toho jazdia aj na linke 40 k autobusovej stanici. V poslednom období je však skôr pravidlom, že DPB nedokáže pokryť celú výpravu len týmito trolejbusmi. Príčinou nevypravenia sú časté poruchy či nehody. Náhradou sú najstaršie kĺbové autobusy z rokov 2010 až 2012. A ak aj sú vybavené klimatizáciou, často nefunguje.

SkryťVypnúť reklamu

Arriva Mobility Solutions, ktorá pokrýva regionálnu autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji, podľa slov svojho hovorcu Petra Stacha zabezpečuje dopravu iba klimatizovanými autobusmi.

Matej Kurila má skúsenosť, že nové trolejbusy a električky sú väčšinou klimatizované. Platí to pre všetky nízkopodlažné električky v Bratislave. Horšie je to v autobusoch, kde Kurila často vidí otvorené okná.

„Väčšinou sú okná pootvárané,“ hovorí aj ďalšia cestujúca Zuzana Onderová.

Cestujúci môžu napísať e-mail

Otvorené okná sú pritom jednou z príčin, prečo klimatizácia vo vozidle nemusí mať efekt. „Často stačí jedno-dve otvorené okná a klimatizačná jednotka už interiér nedokáže plne chladiť,“ hovorí Reichel z DPB.

Častým dôvodom nefunkčnej klimatizácie sú podľa Stacha únik chladiaceho média a pokles tlaku v zariadení.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlosť opravy závisí od viacerých faktorov. „Proces opravy s ohľadom na nutnosť diagnostiky poruchy, výmeny agregátu a doplnenia chladiaceho média štandardne trvá niekoľko hodín,“ povedal Reichel.

Ďalším dôvodom môžu byť dodacie lehoty výrobcu náhradných dielcov a vyťaženosti servisu, dodal Stach.

Cestujúci majú možnosť kontaktovať zákaznícku podporu Arrivy e-mailom alebo telefonicky a upozorniť tak na vysoké teploty vo vozidle, hovorí Stach.

Za určitých okolností sa cestujúci môžu dožadovať výmeny vozidla. Najmä počas dopravných špičiek to však môže byť komplikovanejšie. Výmena autobusu je podľa Stacha možná pri najbližšej príležitosti v depe. „V prípade regionálnej dopravy to môže trvať aj niekoľko hodín.“

„Vozidlá v prípade poruchy klimatizačnej jednotky nahrádzame inými, s funkčnou klimatizáciou,“ dodáva Boris Reichel z DPB.

SkryťVypnúť reklamu

Ak klimatizácia v autobuse nefunguje, vodič zabezpečí cirkuláciu vzduchu v autobuse otvorením vetracích poklopov a okien, hovorí Stach. Cestujúcim sa v takom prípade odporúča otvoriť všetky možné okná vo vozidle, aby prišlo k cirkulácii vzduchu.

Problémom pre zdravie ľudí môže však aj klimatizácia zapnutá na príliš nízke hodnoty. Podľa odborníkov z ÚVZ SR by sa mali ľudia vyhnúť priamemu fúkaniu vzduchu na oblasť tváre a krku. Dôležité je aj pravidelné čistenie klimatizačných jednotiek.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 068
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 450
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 933
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 806
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 456
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 356
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 060
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 044
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu