SME

Klimatizácia je vo väčšine vozidiel, tvrdí bratislavská VÚC. Cestujúci majú iné skúsenosti

Dopravcovia žiadajú ľudí, aby neotvárali okná.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Symbol snehovej vločky na digitálnej tabuli na autobusových zastávkach cestujúcim signalizuje, že v čase horúčav by sa počas cesty mali schladiť v klimatizovanom vozidle. Nie vždy sa to však zhoduje s tým, čo zažijú po nástupe do autobusu.

Ema Marculincová, ktorá robila animátorku v letnom tábore, cestovala s deťmi linkou 61. „Išli sme asi troma spojmi a ani v jednom nefungovala klimatizácia. Bolo nás tam veľa a vonku bolo 35 °C. Čudujem sa, že nám tam nejaké dieťa neodpadlo,“ povedala pre denník SME.

SkryťVypnúť reklamu

Vysoké teploty ohrozujú najmä deti a seniorov, ktorí sa podľa Úradu verejného zdravotníctva vysporiadajú s extrémnymi horúčavami ťažšie. Vystavenie horúčave môže spôsobiť bolesti hlavy, závraty, nevoľnosti, v krajnom prípade kolaps.

Dopravný podnik Bratislava a Arriva Mobility Solutions, ktorí zabezpečujú dopravu v hlavnom meste a v jeho okolí, tvrdia, že väčšina ich vozidiel je klimatizovaných.

Menej ako polovica električiek

„Dopravný podnik nasadzuje na linky výhradne klimatizované autobusy a trolejbusy,“ povedal pre SME vedúci odboru komunikácie a marketingu DPB Boris Reichel. V prípade električiek ide o približne 40 percent vozidlového parku, dodal.

Na linke 61, o ktorej hovorila aj Marculincová, jazdia nové 18-metrové trolejbusy na letisko. Okrem toho jazdia aj na linke 40 k autobusovej stanici. V poslednom období je však skôr pravidlom, že DPB nedokáže pokryť celú výpravu len týmito trolejbusmi. Príčinou nevypravenia sú časté poruchy či nehody. Náhradou sú najstaršie kĺbové autobusy z rokov 2010 až 2012. A ak aj sú vybavené klimatizáciou, často nefunguje.

SkryťVypnúť reklamu

Arriva Mobility Solutions, ktorá pokrýva regionálnu autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji, podľa slov svojho hovorcu Petra Stacha zabezpečuje dopravu iba klimatizovanými autobusmi.

Matej Kurila má skúsenosť, že nové trolejbusy a električky sú väčšinou klimatizované. Platí to pre všetky nízkopodlažné električky v Bratislave. Horšie je to v autobusoch, kde Kurila často vidí otvorené okná.

„Väčšinou sú okná pootvárané,“ hovorí aj ďalšia cestujúca Zuzana Onderová.

Cestujúci môžu napísať e-mail

Otvorené okná sú pritom jednou z príčin, prečo klimatizácia vo vozidle nemusí mať efekt. „Často stačí jedno-dve otvorené okná a klimatizačná jednotka už interiér nedokáže plne chladiť,“ hovorí Reichel z DPB.

Častým dôvodom nefunkčnej klimatizácie sú podľa Stacha únik chladiaceho média a pokles tlaku v zariadení.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlosť opravy závisí od viacerých faktorov. „Proces opravy s ohľadom na nutnosť diagnostiky poruchy, výmeny agregátu a doplnenia chladiaceho média štandardne trvá niekoľko hodín,“ povedal Reichel.

Ďalším dôvodom môžu byť dodacie lehoty výrobcu náhradných dielcov a vyťaženosti servisu, dodal Stach.

Cestujúci majú možnosť kontaktovať zákaznícku podporu Arrivy e-mailom alebo telefonicky a upozorniť tak na vysoké teploty vo vozidle, hovorí Stach.

Za určitých okolností sa cestujúci môžu dožadovať výmeny vozidla. Najmä počas dopravných špičiek to však môže byť komplikovanejšie. Výmena autobusu je podľa Stacha možná pri najbližšej príležitosti v depe. „V prípade regionálnej dopravy to môže trvať aj niekoľko hodín.“

„Vozidlá v prípade poruchy klimatizačnej jednotky nahrádzame inými, s funkčnou klimatizáciou,“ dodáva Boris Reichel z DPB.

SkryťVypnúť reklamu

Ak klimatizácia v autobuse nefunguje, vodič zabezpečí cirkuláciu vzduchu v autobuse otvorením vetracích poklopov a okien, hovorí Stach. Cestujúcim sa v takom prípade odporúča otvoriť všetky možné okná vo vozidle, aby prišlo k cirkulácii vzduchu.

Problémom pre zdravie ľudí môže však aj klimatizácia zapnutá na príliš nízke hodnoty. Podľa odborníkov z ÚVZ SR by sa mali ľudia vyhnúť priamemu fúkaniu vzduchu na oblasť tváre a krku. Dôležité je aj pravidelné čistenie klimatizačných jednotiek.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 662
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 443
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 409
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 151
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 364
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 111
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu