SME

Mestá, ktoré stiahli rýchlosť na tridsiatku, neľutujú. Na Slovensku na to idú opatrne

V zahraničí obmedzená rýchlosť Slovákov neprekvapuje, doma áno.

Ilustračná fotografia. Ilustračná fotografia. (Zdroj: Adobe Stock)

BRATISLAVA. Nula úmrtí na cestách - takto si európska stratégia Vision Zero predstavuje ideálnu situáciu pri bezpečnosti na cestách.

Zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v mestách je jedným zo spôsobov, ako počet smrteľných nehôd znížiť, v mnohých európskych mestách sa však spomalenie na 30 km/h ukazuje ako veľmi efektívne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledky štúdie zo 40 miest, s ktorou prišla Národná technická univerzita v Aténach, ukazujú, že počet autonehôd klesol priemerne o 23 percent a počet úmrtí o 37 percent. Je to tým, že vodiči majú pri pomalšej jazde viac času zareagovať, pri náraze v rýchlosti 30 km/h je zároveň pravdepodobnosť úmrtia niekoľkonásobne nižšia ako pri jazde päťdesiatkou.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi mestá, ktoré zaviedli zníženie rýchlosti buď plošne, alebo na veľkej časti ciest, patria aj Paríž, Mníchov, Amsterdam či Brusel.

Zníženie rýchlosti pomohlo znížiť aj hlučnosť či emisie.

Napriek pozitívnym skúsenostiam zo zahraničia sú slovenské mestá zatiaľ opatrné a tridsiatku zavádzajú buď v obytných zónach, alebo v centrách miest. Po prvotnom odpore vodičov zvyčajne prídu pozitívne reakcie.

„Obyvatelia rozumejú tomu, že znížením rýchlosti na vedľajších cestách dochádza k upokojovaniu dopravy, zníženiu rizika nehôd s vážnymi následkami, zníženiu množstva splodín vo vzduchu, zníženiu hluku a spotreby paliva,“ povedal hovorca Nitry Tomáš Holúbek.

Zavádzať tridsiatku plošne sa však zatiaľ nechystajú v žiadnom z krajských miest.

Tridsiatka v Grazi viac ako tridsať rokov

Prvým významnejším európskym mestom bol rakúsky Graz. V roku 1992 tam zaviedli obmedzenie rýchlosti na 30 km/h s cieľom zlepšiť bezpečnosť na cestách, zlepšiť kvalitu vzduchu, ale aj znížiť závislosť obyvateľov od osobnej automobilovej dopravy. V súčasnosti tridsiatka platí takmer na 80 percentách mestskej cestnej siete vrátane všetkých obytných ciest, školských zón a okolia nemocníc.

SkryťVypnúť reklamu

Pred zavedením s obmedzením súhlasila menej ako tretina obyvateľov, po ôsmich mesiacoch od zavedenia tridsiatky s ním už bolo spokojných viac ako 52 percent a v roku 2002 už tridsiatku schvaľovalo 81 percent obyvateľov.

Za prvé dva roky počet nehôd v meste klesol o 12 percent, počet vážnych zranení o 20 percent a počet jázd bicyklom stúpol na 16 percent.

Odvtedy obmedzenia maximálnej povolenej rýchlosti na tridsiatku na veľkej časti svojho územia zaviedli desiatky európskych miest, najmä vo Francúzsku, Španielsku či v severských krajinách.

Menej nehôd aj znečistenia

Autori štúdie porovnávali informácie z rôznych zdrojov z konkrétnych miest. Do úvahy brali len mestá nad 200-tisíc obyvateľov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAX7X na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 233
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 263
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 085
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 132
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 792
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 246
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 504
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu