BRATISLAVA. Nula úmrtí na cestách - takto si európska stratégia Vision Zero predstavuje ideálnu situáciu pri bezpečnosti na cestách.
Zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v mestách je jedným zo spôsobov, ako počet smrteľných nehôd znížiť, v mnohých európskych mestách sa však spomalenie na 30 km/h ukazuje ako veľmi efektívne.
Výsledky štúdie zo 40 miest, s ktorou prišla Národná technická univerzita v Aténach, ukazujú, že počet autonehôd klesol priemerne o 23 percent a počet úmrtí o 37 percent. Je to tým, že vodiči majú pri pomalšej jazde viac času zareagovať, pri náraze v rýchlosti 30 km/h je zároveň pravdepodobnosť úmrtia niekoľkonásobne nižšia ako pri jazde päťdesiatkou.
Medzi mestá, ktoré zaviedli zníženie rýchlosti buď plošne, alebo na veľkej časti ciest, patria aj Paríž, Mníchov, Amsterdam či Brusel.
Zníženie rýchlosti pomohlo znížiť aj hlučnosť či emisie.
Napriek pozitívnym skúsenostiam zo zahraničia sú slovenské mestá zatiaľ opatrné a tridsiatku zavádzajú buď v obytných zónach, alebo v centrách miest. Po prvotnom odpore vodičov zvyčajne prídu pozitívne reakcie.
„Obyvatelia rozumejú tomu, že znížením rýchlosti na vedľajších cestách dochádza k upokojovaniu dopravy, zníženiu rizika nehôd s vážnymi následkami, zníženiu množstva splodín vo vzduchu, zníženiu hluku a spotreby paliva,“ povedal hovorca Nitry Tomáš Holúbek.
Zavádzať tridsiatku plošne sa však zatiaľ nechystajú v žiadnom z krajských miest.
Tridsiatka v Grazi viac ako tridsať rokov
Prvým významnejším európskym mestom bol rakúsky Graz. V roku 1992 tam zaviedli obmedzenie rýchlosti na 30 km/h s cieľom zlepšiť bezpečnosť na cestách, zlepšiť kvalitu vzduchu, ale aj znížiť závislosť obyvateľov od osobnej automobilovej dopravy. V súčasnosti tridsiatka platí takmer na 80 percentách mestskej cestnej siete vrátane všetkých obytných ciest, školských zón a okolia nemocníc.
Pred zavedením s obmedzením súhlasila menej ako tretina obyvateľov, po ôsmich mesiacoch od zavedenia tridsiatky s ním už bolo spokojných viac ako 52 percent a v roku 2002 už tridsiatku schvaľovalo 81 percent obyvateľov.
Za prvé dva roky počet nehôd v meste klesol o 12 percent, počet vážnych zranení o 20 percent a počet jázd bicyklom stúpol na 16 percent.
Odvtedy obmedzenia maximálnej povolenej rýchlosti na tridsiatku na veľkej časti svojho územia zaviedli desiatky európskych miest, najmä vo Francúzsku, Španielsku či v severských krajinách.
Menej nehôd aj znečistenia
Autori štúdie porovnávali informácie z rôznych zdrojov z konkrétnych miest. Do úvahy brali len mestá nad 200-tisíc obyvateľov.