SME

Tínedžeri strávia na sociálnych sieťach denne hodiny, no nevedia rozlíšiť online reklamu

Chýba vzdelávanie v oblasti marketingu.

(Zdroj: Unsplash.com)

BRATISLAVA. Tínedžeri strávia na sociálnych sieťach denne niekoľko hodín, napriek tomu online reklame nerozumejú.

Vyplýva to z prvého komplexného výskumu reklamnej gramotnosti tínedžerov na Slovensku, ktorý realizovala Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chýba vzdelávanie

Jeho zistenia poukazujú na strednú úroveň reklamnej gramotnosti a nedostatočné vzdelávanie v oblasti médií i marketingu.

Naznačuje tiež neschopnosť tínedžerov rozlíšiť natívny reklamný obsah na sociálnych sieťach, ktorý firmy vo svojej marketingovej komunikácii používajú čoraz častejšie.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam... Klik 319: Ako umelá inteligencia rozvráti internet
Počúvajte v apke SME alebo cez Toldo, Apple, Spotify a RSS.

Sponzorovaný filmový pás na Instagrame (Reel) nevedelo od bežného obsahu odlíšiť až 86,8 percenta tínedžerov a sponzorované video v podaní influencera nedokázalo rozlíšiť 67 percent respondentov.

Problémové boli aj meme obrázky, ktoré dnes zažívajú na sociálnych sieťach veľkú popularitu. Až 71 percent tínedžerov nedokázalo v ukážke meme obrázku identifikovať reklamu aj napriek tomu, že bola riadne označená.

Stredná úroveň sa odzrkadlila aj v prípade identifikácie reklamy v príbehoch na Instagrame, kde reklamu odhalilo len 26,4 percenta tínedžerov.

„Pri skúmaní sme natrafili aj na problém s označeniami reklamného obsahu. Až 96,2 percenta tínedžerov nevie, že označenie „PR článok“ je reklamné. Tínedžeri však nepovažovali za reklamné príspevky ani tie, ktoré mali označenie „Sponzorovaný obsah“ či „V spolupráci,“ uviedla interná doktorandka Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave Viktória Hudáková.

SkryťVypnúť reklamu

Stredná úroveň reklamnej gramotnosti vzhľadom na čas strávený na sociálnych sieťach nemusí byť postačujúca. Na sociálnych sieťach podľa prieskumu strávi viac ako dve hodiny denne 28,4 percenta tínedžerov, viac ako tri hodiny 22,4 percenta a viac ako štyri hodiny 25,9 percenta tínedžerov. Ich najobľúbenejšie sociálne siete sú Instagram, TikTok a následne YouTube. Na Facebook podľa výskumu nechodí až 75,9 percenta tínedžerov.

Súvisiaci článok Politici môžu umelú inteligenciu zneužívať. Je to šedá zóna, varuje odborník na deepfakes Čítajte 

Neuromarketingový výskum

Súčasťou výskumu bolo aj skúmanie v neuromarketingovom laboratóriu, ktoré ukázalo zaujímavé výsledky napríklad v spojitosti s reklamnými označeniami a rozpoznaním reklamy.

Celkovo 39,5 percenta tínedžerov nerozoznalo reklamný zámer príspevku napriek tomu, že svoj zrak upreli na reklamné označenie.

„Neuromarketingový výskum, ktorý vznikal pod záštitou Neurolabu Fakulty masmediálnej komunikácie, bol pre tínedžerov jednoznačne obrovským zážitkom. Okrem toho však priniesol zaujímavé zistenia pre nás, akademikov. Naznačil napríklad aj to, že pozitívne emócie môžu vplývať na to, či tínedžeri reklamný obsah rozpoznajú alebo nie,“ dodala dekanka fakulty Ľudmila Čábyová.

SkryťVypnúť reklamu

Kvantitatívny výskum realizovala fakulta v júni a júli na vzorke 348 respondentov vo veku 13 až 17 rokov. Neuromarketingové skúmanie sa robilo na vzorke 25 respondentov vo veku 13 až 17 rokov v novembri 2023.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 990
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 6 536
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 916
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 739
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 148
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 122
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 575
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 153
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Areál Harvardovej univerzity.

Snyder by za demokraciu bojovať zostal.


28
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Posolstvo Veľkej noci je radikálne: nezomrieť znamená nezmeniť sa.


4
Ľudová manifestácia na Sofijskom námestí v Kyjeve v marci 1917 počas Februárovej revolúcie. Jednou z požiadaviek bolo presadenie širokej autonómie pre Ukrajinu.

Vznik Ukrajinskej SSR a úloha ukrajinského národného komunizmu.


Anastasiia Luzhanytsia a 1 ďalší 2
Mazda EZ-60 príde aj do Európy.

Tretia generácia je za rohom.


4
SkryťZatvoriť reklamu