BRATISLAVA. Rozpadnuté koľajnice nahradí nová trať. Meškajúcou modernizáciou sa má vyriešiť aj zaplavovanie úseku pod mostom s Ružinovskou a Bajkalskou.
Mestská časť Ružinov koncom mája vydala stavebné povolenie k častiam modernizácie Ružinovskej radiály. Ide najmä o úpravy a preložky vedenia a káblov, rekonštrukcie verejného osvetlenia či úpravu meniarne pri obratisku na Astronomickej.
Tieto zmeny nemajú priamy vplyv na samotnú modernizáciu trate, na ktorú vydáva stavebné povolenie bratislavský VÚC. Ten tvrdí, že stavebné povolenie začne pripravovať v auguste.
O rekonštrukcii ružinovskej radiály sa hovorí od roku 2014, keď mesto uzatvorilo zmluvu o dielo. Príprava projektovej dokumentácie nabrala v povoľovacom procese meškanie a nebola dokončená. V roku 2018 tak magistrát vyhlásil opätovne súťaž, ktorú vyhrala spoločnosť Dopravoprojekt.
V článku sa dočítate:
- Kedy sa začne modernizácia
- Ktoré úseky sa kompletne zmodernizujú
- Ako chce mesto riešiť problémy s dunením
Od fasády k fasáde
Radiála po modernizácii zostane vo svojej polohe, výnimkou bude úsek na Americkom námestí. Trať bude preložená zo stredu na okraj ulice pri parku, kde bude zriadená obojsmerná zastávka.
Mesto počíta aj s komplexnou úpravou Krížnej ulice, kde plánuje zmodernizovať celý uličný priestor od fasády k fasáde vrátane inžinierskych sietí.
Predmetom modernizácie nie je zastávka Astronomická ani priľahlé obratisko. Dôvodom je plánované predĺženie trate k budúcemu terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) v Ružinove. Termín realizácie tohto projektu nie je stanovený.
Zmodernizované by mali byť električkové zastávky. Okrem nových prístreškov na nich majú pribudnúť aj elektronické tabule. Podľa projektu sa uvažuje nad niekoľkými združenými zastávkami. Tie môžu využiť okrem električiek aj autobusy. Takéto zastávky cestujúci poznajú aj z Dúbravsko-karlovoveskej radiály.
Tá však nie je ani po troch rokoch skolaudovaná do trvalého užívania. V prevádzke je na základe povolenia na časovo obmedzené predčasné užívanie. Problémy sa v minulosti objavili aj s Vajnorskou radiálou, kde hrozil scenár úplného uzatvorenia pre havarijný stav trate.
Najskôr v roku 2026
Podľa ružinovskej hovorkyne Tatiany Tóthovej v súčasnosti mestská časť nemá informácie o tom, kedy by povolenia z BSK mohli byť vydané. Kraj začiatkom júla vyvesil oznámenie o začatí stavebného konania dotknutým orgánom a účastníkom konania. Návrh môžu pripomienkovať do 30. júla.
„Po uplynutí tejto lehoty sa môže začať pripravovať stavebné povolenie na stavbu,“ povedala pre SME hovorkyňa Bratislavského kraja Lucia Forman.
Projekt modernizácie Ružinovskej radiály je rozdelený na tri etapy: Americké námestie – Krížna (po Legionársku), Líščie nivy – Čmelíkova, Legionárska – Líščie nivy - tu sa uvažuje len s čiastočnými úpravami. Trať tam už v minulosti zrekonštruovali a budú vymenené len koľajové výhybky pri Trnavskom mýte.
Magistrát má podľa hovorcu Petra Bublu právoplatné stavebné povolenie a ohlásenie z MČ Ružinov. „Očakávame ešte posledné stavebné konanie na špeciálnom stavebnom úrade, ktorý povoľuje opravu ciest a chodníkov – tu je predpoklad ukončenia konania do konca tohto roka.“
„BSK vedie stavebné konanie na stavebné objekty, ktoré má v kompetencii povoliť špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy.“
Mesto teraz podľa Bublu pripravuje podklady na vyhlásenie verejnej súťaže na stavebný dozor a na zhotoviteľa. Súťaž na stavebný dozor by malo mesto vyhlásiť v auguste a na výber zhotoviteľa začiatkom jesene. „Predpokladaný termín rekonštrukcie hlavnej trate je v roku 2026 v úseku od Bajkalskej po obratisko Astronomická.“
Rekonštrukcia na úseku Americké námestie – Legionárska by sa mohla začať v roku 2027.
Hluk budú merať
Po zrekonštruovaní Dúbravsko-karlovoveskej radiály sa objavili sťažnosti ľudí, ktorí poukazovali na dunenie električiek na trati.
„Čo sa týka otázky hlučnosti Dúbravsko-karlovoveskej radiály, podľa názoru mesta električka nie je hlučná, je postavená presne podľa dokumentácie, ktorú odobril RÚVZ v roku 2015. Tieto hodnoty potvrdili aj opakované merania,“ povedal Bubla.
S rovnakým typom električkového zvršku sa počíta aj v Ružinove. „Uvažuje sa s pevnou jazdnou drahou, časť koľaje bude pojazďovaná MHD a časť trate bude zelená,“ dodal magistrát.
Mesto plánuje robiť priebežnú kontrolu s vibroakustickou kontrolou zvršku. „Rovnako intenzívnu kontrolu použitia predpísaného technologického postupu, ako aj kontrolu dodržiavania požadovaných parametrov,“ povedal Bubla.

Beata
Balogová
