BRATISLAVA. Minulý rok sa v Bratislave odohral incident, keď električka ťahala cestujúceho pri rozjazde zo zastávky Lanfranconi niekoľko metrov s privretou rukou vo dverách.
Dôvodom malo byť údajne nie plne funkčné blokovanie rozjazdu, píšu diskutujúci na portáli IMHD. To má zabrániť pohybu električky v prípade nebezpečia a zvýšiť tak bezpečnosť cestujúcich.
„Pri incidente došlo k zabráneniu potiahnutia cestujúceho naším vodičom. Cestujúci vbehol do zatvárajúcich sa dverí, vodič si to pri rozjazde všimol, zastal a cestujúceho nepotiahol. Udalosť sa zaobišla bez zranení," potvrdil Dopravný podnik Bratislava (DPB).
Od marca boli prvé dve série týchto električiek stiahnuté z premávky do vyriešenia administratívnych záležitostí, uvádzajú diskutujúci na portáli IMHD.
„Dráhový podnik má povinnosť používať vozidlá v takom technickom stave, ktorý zodpovedá schválenej technickej spôsobilosti. Tiež má vyradiť z prevádzky také vozidlo, ktoré ohrozuje bezpečnosť dopravy,“ povedala pre SME hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
V súčasnosti sú odstavené desiatky bratislavských električiek, medzi nimi aj novšie vozidlá z rokov 2015 a 2016 pre ojazdené kolesá a je potrebná výmena obručí. Niektoré však stoja už od februára a postupne pribúdajú ďalšie.
V článku sa dočítate
- Prečo boli električky typu T6A5 od marca odstavené?
- Je ohrozená výprava vozidiel od septembra?
- Aké sú problémy s novšími električkami?
Zaručená bezpečnosť?
Vozidlový park bratislavských električiek v súčasnosti tvorí už väčšia časť nízkopodlažných klimatizovaných vozidiel. Tých je v súčasnosti 90. V druhej polovici minulého roka prišlo do Bratislavy 20 jednosmerných a 10 obojsmerných električiek spolufinancovaných z eurofondov. Do prevádzky sa zaradili postupne začiatkom tohto roka. Električky dodala firma Škoda Transportation.
Staršie električkami vypravuje DPB najmä počas dopravných špičiek. Patrí k nim aj 58 električiek typu T6A5. Bratislave ich dodal podnik ČKD Praha v troch sériách v rokoch 1991 až 1997. Najväčší rozdiel medzi sériami je vo dverách. Prvé dve série sú vybavené skladacími dverami podobne ako na starších električkách T3. Tretia séria je už vybavená výklopnými dverami.
Denná výprava električiek
Školský rok - 100 vozidiel a 5 záložných
Prázdniny - 68 vozidiel a 5 záložných
Víkend - 48 vozidiel a 3 záložné
„Počas viac ako 30 rokov prevádzky električiek typu T6A5 sme nezaznamenali žiadny incident, ktorý poukázal na problematickosť dverného mechanizmu," vyjadril sa pre SME hovorca DPB Jozef Vozár.
Električky prvej a druhej série typu T6A5 sú podľa DPB vybavené bezpečnostnými zariadeniami. „Všetky električky majú zariadenia na ochranu pred zovretím prekážky a majú platné všetky revízie." Potvrdila to aj kontrola z Dopravného úradu. „Majú platné technické preukazy a sú bezpečné a spôsobilé na prevádzku."
Vozidlá na hrane
Problém odstavené električky spôsobili najmä počas školského roka, kedy na zabezpečenie dopravy treba viac vozidiel. V prípade úplného odstavenia by to značne skomplikovalo dopravu počas dopravných špičiek. DPB by tak chýbali potrebné električky a jazdilo by sa na hrane kapacity.
„Výprava električiek je plne zabezpečená, vozidlá premávajú podľa platného cestovného poriadku," dodal DPB.
Počet električiek
159 prevádzkyschopných vozidiel
*51 odstavených vozidiel (*k 24.7.2024)
Električky T6A5 prvých dvoch sérií boli počas školského roka nasadené len ráno na linke 7 z hlavnej stanice do Rače. Na celodenných službách vypravujú najnovšie a zmodernizované vozidlá.
Pre zvýšenie bezpečnosti inštaloval dopravný podnik kamerový systém aj do starších vozidiel k zadným dverám pre väčší prehľad vodiča.
Rovnaký typ električiek majú aj v Košiciach. „Všetky košické prevádzkované električky, vrátane typov T6A5 a KT8D5, disponujú funkčným blokovaním rozjazdu,“ povedala pre SME Vladimíra Bujňáková z DPMK. Tieto vozidlá zároveň vypravujú už len na špičkové a záložné poradia v jednotkách kusov počas pracovných dní.
„Pri dodržiavaní elementárnych zásad bezpečnosti sa cestujúcim nemôže nič stať. V momente, ako zaznie výstraha zatvárania dverí, je cestujúci povinný opustiť priestor dverí a nie do nich v tej chvíli vbiehať," uzavrel hovorca DPB Jozef Vozár.

Beata
Balogová
