Každý rok skončí bez výučného listu alebo maturity zhruba 14-tisíc žiakov. Následne je u nich až 12-krát vyššia pravdepodobnosť, že budú nezamestnaní, prípadne budú pracovať v nízkopríjmových zamestnaniach.
JURAJ ČOKYNA, manažér nového národného projektu Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, ktorý má vytvoriť systém včasného varovania, hovorí, že prevencia je lacnejšia.
„Potrebujeme pracovať s deťmi, ešte kým sú v škole. Keď z nej odídu, nie je to síce nemožné, ale je to oveľa nákladnejšie,“ hovorí v rozhovore pre SME.
Inovatívny systém včasného varovania pred predčasným ukončením školskej dochádzky by mal školám a ministerstvu pomôcť s identifikáciou žiakov v riziku a ponúknuť im konkrétnu pomoc.
V rozhovore sa dočítate:
- Čo je to predčasné ukončenie školskej dochádzky.
- Koľkých mladých ľudí sa to týka.
- Prečo je to problém.
- Kto má zodpovednosť za to, že sa deťom darí v škole.
- S čím prichádza nový národný projekt Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.
- Čo je to systém včasného varovania.
- Pre koho je určený.
- Aké problémy očakávajú pri jeho uvádzaní do praxe.
Čo znamená v slovenskom vzdelávacom systéme pojem predčasné ukončenie školskej dochádzky?
Na Slovensku to zatiaľ nemáme oficiálne definované. Avšak v európskom kontexte, ktorý je pre nás záväzný, sa chápe ako odchod zo školy bez získania aspoň výučného listu alebo maturity. Ide teda o ľudí, ktorí na pracovný trh vstupujú maximálne so základným vzdelaním.
U nás sa táto téma často zužuje len na deti, ktoré nedokončia ani základnú školu. Pričom sa myslí najmä na tie rómske. Ale je to len časť problému. Ak sa na to podľa oficiálnej, európskej definície, zistíme, že to zďaleka nie je téma, ktorá sa týka len rómskych detí.
V podcaste VÚDPaP-u ste uviedli, že zo škôl odchádza bez výučného listu či maturity ročne 14-tisíc ľudí. Je to priveľa alebo mohlo byť aj horšie?
Vždy platí, že mohlo byť aj horšie. No aj tu je zaujímavý európsky pohľad. Do roku 2030 by sa v štátoch EÚ mal držať podiel deti, ktoré predčasne ukončia školskú dochádzku pod deviatimi percentami.
V čase, keď sa tento záväzok v Únii prijímal, bolo na tom Slovensko v porovnaní s inými európskymi štátmi relatívne veľmi dobre. Ale kým ostatným štátom podiel klesal, u nás to začalo kontinuálne stúpať. Aj keď sme stále pod deviatimi percentami, sme na tom horšie ako pred desiatimi rokmi.
A ako vyzerá ten počet zasadený v slovenskom kontexte?
Ak si zoberieme, že na základných a stredných školách máme každý rok zhruba 700-tisíc detí, tak sa to nezdá ako vysoké číslo. No nie je to také zanedbateľné. Ak nám predčasne ukončí školskú dochádzku 14-tisíc žiakov, to je ročne jedno stredne veľké mesto, akoby jedna Detva, kde sú len mladí ľudia s najviac základným vzdelaním.
Prečo je to problém?
Na Slovensku to znamená, že tie deti sú obraté o zabezpečenejšiu budúcnosť.
Spomedzi krajín OECD je na Slovensku suverénne najvyššia nezamestnanosť ľudí, ktorí majú nízke vzdelanie. V iných krajinách môžu mať vyšší podiel ľudí, ktorí predčasne ukončili školskú dochádzku, ale títo ľudia tam nemajú až taký problém zamestnať sa.

Dáta ukazujú, že medzi mladými ľuďmi, ktorí odídu predčasne zo školy, je na Slovensku nezamestnanosť takmer 80 percent. To znamená, že štyria z piatich si po škole prácu nenájdu.
Vieme, kto sú títo mladí ľudia?
Nie celkom. Do roku 2022 sme napríklad ani nezisťovali, prečo dieťa odišlo zo školy. Veľa údajov nám chýba a zatiaľ môžeme len predpokladať. V tých dátach, ktoré zbierame, vidíme, že deti by sme mohli rozdeliť na tri skupiny.
Do prvej patria všetky deti, ktoré pošleme do špeciálnych škôl. Aj keď úspešne prejdú celým štúdiom, na konci základnej školy majú papier, ktorý hovorí, že sú len na úrovni prvého stupňa základnej školy.
Do tej druhej patria žiaci, ktorí končia, pretože sa im nedarilo už na základnej škole a niekoľkokrát opakovali ročník. V slovenskom systéme je to nastavené tak, že akonáhle viackrát prepadnete a desaťročnú povinnú školskú dochádzku končíte v nižšom ako deviatom ročníku, môžete síce pokračovať na strednú školu, ale len na dvojročné odbory. Ak tam aj úspešne skončí, nedostane ani len výučný list. Toto sa bude týkať vo veľkej miere detí z vylúčených komunít.