Nórsky plavec Henrik Christiansen ohodnotil chuť čokoládových muffinov z olympijskej dediny jedenástimi bodmi z desiatich. Bolo to jedno zo série jeho videí o jedle, ktoré majú olympionici k dispozícii. Zábery zverejnil na tiktoku a sladkosť sa stala v Paríži jednou z najpopulárnejších chuťoviek.
Nór zaujal publikum krátkymi vtipnými videami s jednoduchým obsahom. Avšak ukázal niečo nesmierne zaujímavé - zákulisie olympiády a to, ako žijú športovci, keď práve nesúťažia.
Niekoľkonásobný medailista zo svetových či z európskych šampionátov nie je jediný, kto pravidelne zverejňuje krátke videá na čoraz obľúbenejšej sociálnej sieti.
Keď americké gymnastky získali zlatú medailu, na záberoch televíznej kamery mohli diváci vidieť, ako sa Simone Bilesová a Suni Leeová s radosťou dohadujú, aký tanec s medailami si nacvičia a dajú na tiktok.

Práve tento moment pekne vystihuje rozdiely medzi dianím na televíznej obrazovke a vo virtuálnom svete sociálnej siete.
Zatiaľ čo vysielatelia, ktorí majú licencie na športové prenosy z olympiády, sprostredkúvajú najmä seriózny obsah, tiktok sa stal miestom pre nekonvenčné a neformálne videá, z ktorých sa mnohé stali virálnymi. Vďaka športovcom, ale aj fanúšikom olympiády, konštatuje technologický portál The Verge.
Športovci z celého sveta ukazujú, ako trávia čas v Paríži. Poskytujú pohľad za oponu, čo ľudí vždy lákalo. A najmä - ide o oddychové videá, od ktorých sa neočakáva serióznosť. A už vôbec nie na tiktoku.
O tiktoku ako o neoficiálnom športovom kanáli, ktorý vysiela udalosti zo zákulisia, úsmevne napísalo austrálske BBC už počas olympiády v Tokiu pred tromi rokmi. V Paríži sa trend ešte znásobil. S veľkým prispením športovcov.
„Toto je generácia tiktok športovcov," hovoril už počas olympiády v Tokiu Jonathan Hutchinson, odborník na sociálne médiá v univerzite v Sydney.
Skvelé miesto pre memečka a virál z olympiády
Obsah na tiktoku rástol už počas olympiády v Tokiu, avšak sociálna platforma očakáva absolútny boom práve počas olympiády v Paríži.
Šéf športových partnerstiev z tiktoku Rollo Goldstaub pre The Verge povedal, že „olympiáda v Paríži má všetky správne ingrediencie na to, aby sa stali momentom pre vytvorenie rekordného obsahu v histórii tiktoku“.
A dokazuje to aj číslami. Počas prvých piatich dní olympijských hier v Tokiu bolo 29-tisíc príspevkov s heštegom „#olympiáda“. Za rovnaký čas v Paríži zaznamenali už viac ako pol milióna rovnakých postov, čo je viac ako 17-násobný nárast obsahu. A počet videí každým dňom narastá.
V USA sa stal tiktok aplikáciou roka v roku 2022. Popularitu si získal vďaka krátkym videám, ktoré algoritmus zobrazoval a stále zobrazuje podľa preferencií ľudí. Z pohľadu používateľov je v globálnom meradle podľa dátovej platformy Statista piatou najúspešnejšou sociálnou sieťou.
Od začiatku bola určená za priestor pre mladšie vekové kategórie a ukazujú to aj dáta. Až 70 percent jej používateľov je vo vekovej kategórii od 16 do 34 rokov.
Do nej patrí aj väčšina športovcov na olympiáde, ktorí vytvárajú obsah na sociálne siete vrátane tiktoku. Takto priťahujú sledovateľov a tí zasa značky, médiá a reklamu.

Na to zareagovali aj tradičné médiá. Americká televízna spoločnosť NBC Universal sa snaží podchytiť mladšie publikum, ktoré sa presunulo na sociálne siete. Preto do Paríža vyslala „armádu“ influencerov. Ich úloha je jasná - stretávať sa so športovcami, filmovať sa, navštevovať zaujímavé miesta, štadióny, ale najmä tvoriť obsah.
Streaming sa chváli rastom divákov. Už aj v športe
Ešte pred pár rokmi mali mnohí pocit, že streamovacie služby ešte dlho nebudú konkurenciou pre lineárne televízie. Najmä v domácom priestore. No cestu k streamovacím platformám, ako sú Netflix či Max (bývalé HBO GO), si našlo aj slovenské publikum. O záujme svedčí aj fakt, že aj lineárne televízie investujú do vlastných služieb, napríklad Voyo či JOJ play.
Streamovacia služba Max vysiela na Slovensku od mája tohto roku. Stojí za ňou spoločnosť Warner Bros. Discovery. Pôvodne sa Max volala HBO GO, preto má vo svojej ponuke aj HBO a ďalšie stanice.
Už pri uvedení na trh avizovala, že súčasťou ponuky budú aj viaceré športy vrátane olympijských hier v Paríži. Ak ste jej predplatiteľom, športový obsah si môžete doplatiť za malý príplatok a dostanete aj HBO, Discovery a Eurosport.
Olympiáda sa ešte len rozbieha a spoločnosť sa pochválila, že na streame majú päťkrát viac divákov, ako to bolo v prípade olympijských hier v Tokiu, ktoré sa konali v roku 2021. Zároveň sa o 63 percent zvýšil aj čas strávený na Maxe a discovery+.
Max totiž ponúka prenosy zo všetkých športov, ktoré si diváci môžu pozrieť naživo, ale aj vtedy, keď im to práve vyhovuje. A bez reklamy. Divákom sa prihovárajú komentátori v anglickom jazyku.
Na Slovensku vlastní licenciu na vysielanie olympijských hier v Paríži STVR. Otvárací ceremoniál si pozrelo 288-tisíc divákov v skupine 12+. Športová stanica, kde sa úvodný ceremoniál vysielal, sa stala najsledovanejšou spomedzi všetkých slovenských televíznych staníc vrátane komerčných.
Na ceremoniál v Paríži bolo zvedavých viac divákov ako na otvorenie hier v Tokiu. V roku 2021 bolo pri obrazovkách Jednotky 212-tisíc divákov.

Beata
Balogová
