Jedným z krokov ministerstva školstva, ako zlepšiť duševné zdravie a pocit bezpečia na školách, je aj podpora ranných kruhov, teda krátkych stretnutí pred vyučovaním.
Projektová manažérka pre duševné zdravie LENKA SVORADOVÁ hovorí, že školám pomáhajú so vzťahmi a s atmosférou v triede, s inklúziou, emocionálnymi zručnosťami aj so sústredením.
„Ak chce učiteľ do toho ísť, stačí si pripraviť aktivitu a prísť do triedy,“ hovorí v rozhovore pre SME.
Tvrdí, že ranné kruhy najlepšie fungujú, ak má učiteľ skupinové a komunikačné zručnosti a emocionálnu reguláciu.
V texte sa dočítate:
- Čo sú to ranné kruhy.
- Prečo sú pre žiakov a školy prospešné.
- Či nahradia triednické hodiny.
- Koľkokrát do týždňa by sa mali konať.
- Či si musia žiaci a učitelia pre ranné kruhy privstať.
- Aké pravidlá je potrebné pri nich dodržiavať.
- Aké aktivity z príručky, ktorú vydáva ministerstvo sa hodia na začiatok nového školského roka.
- Čo odporúča učiteľom, ktorí chcú začať s ranným kruhom.
Čo sú to ranné kruhy a ako ich ministerstvo školstva predstavuje školám?
Ranné kruhy sú krátke stretnutia pred začiatkom vyučovania. Väčšinou trvajú pätnásť minút, ale môže to byť aj desať či dvadsať. Počas nich žiaci, žiačky a učitelia či učiteľky sedia v jednej rovine v kruhu, buď na stoličkách, alebo na zemi. Je to neformálny priestor, v ktorom môžu žiaci a učitelia komunikovať.
Mnohé školy už ranné kruhy organizujú a vieme, že im pomáhajú so vzťahmi a s atmosférou v triede, s inklúziu, s emocionálnymi zručnosťami aj so sústredením.
Z krátkeho dotazníka vyplynulo, že väčšina škôl, ktorá nezaviedla ranné kruhy, vníma, že by im veľmi pomohla praktická príručka. A tú im teraz ponúkame.
Vysielame posolstvo, že vzťahy, ich budovanie a vytváranie bezpečného prostredia v školách sú nevyhnutné na to, aby sme sa dostali k vízii posilnenia duševného zdravia v školstve.
Koľko škôl organizuje ranné kruhy?
V prvom rade je potrebné povedať, že realizácia ranných kruhov na školách bola a naďalej je dobrovoľná. Ranné kruhy v tomto bode nie sú inštitucionalizované, nebolo urobené plošné a povinné mapovanie ich využívania na všetkých školách. Evidujeme však, že množstvo učiteľov a učiteliek už tento nástroj používa.
Čo ukázal váš prieskum?
Išlo o krátke mapovanie, zamerané najmä na vnímané benefity a prípadné bariéry realizácie ranných kruhov. Do prieskumu sa zapojilo okolo tritisíc učiteľov a učiteliek. Boli to najmä tí, ktorí ranné kruhy robia. Poukázali na ich výhody pre sústredenosť či atmosféru v triede. Zároveň vyjadrili, že pre realizáciu by im pomohla praktická príručka.
Prečo žiaci a školy potrebujú ranné kruhy?
Nepoužila by som výraz potrebujú, ale môžu byť pre nich veľmi prospešné, pretože ovplyvňujú sériu faktorov, ktoré som už vymenovala. Vieme to na základe troch zdrojov.
Ide o rôzne zahraničné rešerše či odporúčania, ktoré o nich hovoria. Aj nový návrh Národného programu duševného zdravia, ich spomína.
Tretím zdrojom je spomínaný dotazník, kde sa ukázalo, že realizácia ranných kruhov koreluje aspoň z pohľadu učiteľov s lepšími vzťahmi a atmosférou medzi deťmi. Tie sa podľa nich lepšie sústredia a netrávia prestávky individuálne.
Môžu ranné kruhy nahradiť triednické hodiny?
Do školského poriadku si ich školy môžu zapracovať viacerými spôsobmi. Jedným z nich je, že si vyberú celok Človek a spoločnosť (tvoria ho učebné predmety dejepis, občianska náuka a geografia pozn. red.) a začnú časovo tak, ako by vyučovanie bežne začali. No prvých pätnásť minút robia ranný kruh a potom plynule pokračujú s výučbou. Spomínam tento celok, lebo príručka, ktorú sme vytvorili s ním ladí.

Iné školy si ranné kruhy dávajú ako predmet disponibilných, teda voliteľných hodín. Takže áno, teoreticky si to môžu zarátať aj ako triednickú hodinu alebo inú hodinu, ktorú rozkúskujú.
Cieľom by však nemalo byť nahradiť triednickú hodinu, keďže ide o dva separátne formáty ako pracovať s triedou.
Kto vedie ranné kruhy? Môže to byť aj iný pedagóg ako triedny učiteľ?