BRATISLAVA. V zariadení pre seniorov v bratislavskej Dúbravke môžu blízki klientov navštíviť v akúkoľvek dennú hodinu počas pracovného dňa alebo cez víkend.
„Máme aj prípady, v ktorých sa rodinný príslušník postará o hygienu svojho rodiča alebo ho nakŕmi, ak bol tak zvyknutý. Aby bola adaptácia seniorov v zariadení čo najlepšia a nepretrhali sa ich väzby, vzťahy a zvyklosti,“ povedala Katarína Šimkovičová, riaditeľka zariadenia Hestia.
Podobný prístup sa však v domovoch sociálnych služieb na Slovensku neuplatňuje plošne. Niektoré zariadenia návštevné hodiny obmedzujú, čím podľa verejného ochrancu práv Róberta Dobrovodského môžu v niektorých prípadoch porušovať práva klientov. Ombudsman na problém upozornil na základe podnetov od ľudí, ktorí sa sťažujú na obmedzenia návštevných hodín v sociálnych zariadeniach.
„Domovy sociálnych služieb sú povinné dbať na to, aby ich vnútorné pravidlá zohľadňovali individuálne potreby klientov a rešpektovali ich práva na udržiavanie kontaktu s blízkymi,“ povedal Dobrovodský.
Stanovenie návštevných hodín však automaticky neznamená porušenie práv, dodal ombudsman.
Podľa zákona o sociálnych službách má poskytovateľ umožniť klientom prijímať návštevy v primeranom čase. Výnimkou je napríklad čas chrípkovej epidémie.
V článku sa dočítate:
- koľko podnetov prišlo na inštitúcie riešiace návštevné hodiny v sociálnych zariadeniach,
- v akých prípadoch riaditeľstvo zavádza obmedzenia návštevných hodín,
- ako k návštevám pristupujú domovy sociálnych služieb na Slovensku.
Len ako odporučenie
Na kanceláriu ombudsmana sa s podnetmi obrátili traja podávatelia. Verejný ochranca práv na ich podnet skontroloval návštevné hodiny v náhodne vybraných domovoch sociálnych služieb a zistil, že ich má vytýčené sedem z 30 zariadení.