Českých učiteľov viac ako samotní žiaci vyčerpávajú ich rodičia. Presnejšie, komunikácia s nimi. Ukázal to výskum vedcov z českého Národného inštitútu SYRI. Skúmali, ako učitelia vnímajú svoju pracovnú schopnosť a požiadavky, ktoré ju ovplyvňujú.
Jednou z významných príčin stresu bola práve komunikácia s rodičmi.
„Výsledky rozhovorov ukázali, že vzťah medzi učiteľom a rodičom sa v posledných rokoch zhoršil, čo vedie k zvýšeným nárokom na komunikáciu. Niektorí učitelia vnímali nedostatok rešpektu zo strany rodičov, ktorí sa snažia nadmerne zasahovať do ich autonómie vo vyučovaní,“ priblížil Petr Hlaďo z Národného ústavu SYRI a Masarykovej univerzity.
Pozorovali, že postoje rodičov k učiteľom prispievajú k medziľudským konfliktom. Tie následne vedú k pracovnému stresu, ohrozujúcim pocitom profesionálnej nedostatočnosti a narušujú profesionálnu identitu.

Predseda Inklucentra Viktor Križo potvrdzuje, že tento problém sa takmer totožne vyskytuje aj v slovenskom školstve.
„Situácia vzťahov medzi dospelými bola náročná vždy a len meniacou sa spoločnosťou sa menia aj tieto vzťahy. Školy však nie sú pripravené reagovať na tieto zmeny. To sa ukazuje vo všetkých rozmeroch vzdelávania: kurikulum, riadenie, inkluzívne vzdelávanie, komunikácia, demokratické prostredie či inovácie,“ tvrdí expert.
Spolu so zakladateľkou občianskeho združenia Rodič ľavou zadnou Ivett Pavlisovou a prezidentkou Združenia základných škôl Slovenska Evou Horníkovou vysvetľujú, v čom môže byť komunikácia učiteľov s rodičmi náročná. Načrtnú tiež, ako by sa komunikačné ťažkosti mohli riešiť.
V texte sa dočítate:
- Ako vnímajú komunikáciu s učiteľmi rodičia.
- Ako to vyzerá z pohľadu učiteľov a riaditeľov.
- V čom sa zhodujú rodičia a učitelia.
Komunikáciu ovplyvňujú aj technológie
Právnička a mama Ivett Pavlis vníma, že komunikácia medzi rodičom a učiteľom je nastavená na boj o tom, kto má pravdu.
„Mali by sme mať spoločný cieľ - spokojné dieťa, ktoré sa cíti doma aj v škole bezpečne,“ zdôrazňuje.