BRATISLAVA. Čičmianske ornamenty použité na skrášlenie nových slovenských cestovných pasov sú identické s tvorbou grafickej dizajnérky z Poľska, ktorú ponúka v internetových fotobankách.
Keď v piatok minister vnútra Matúš Šutaj Eštok predstavoval dizajn nových cestovných pasov, hrdil sa, že obsahujú „symboly našej ľudovej kultúry a národa“.
Súčasťou nových pasov sú okrem vyobrazení ôsmich krajských miest na jednotlivých dvojstranách a tiež ôsmich slovenských kultúrnych pamiatok zapísaných v UNESCO aj ochranné vzory inšpirované ornamentmi z Čičmian.
„Každý Slovák môže s hrdosťou otvoriť pasy kdekoľvek na Slovensku a odprezentovať sa s takýmto maličkým detailom, že nosí Slovensko pri srdci,“ povedal Šutaj Eštok.
Facebooková stránka Slovenský folklór bez fejku, za ktorou stojí aj folkloristka pôvodom z Čičmian Zuzana Tajek Piešová, upozornila, že vzor použitý v pasoch je napodobeninou, ktorá kombináciou a vyskladaním ornamentov nezodpovedá originálu.
Stránka poukázala na to, že vzor vybraný ministerstvom vnútra je rovnaký, aký na internetových fotobankách používa poľská grafička Agnieszka Murphy.
Identickú grafiku, akú ministerstvo zapracovalo do pasov, ponúka napríklad internetová fotobanka dreamstime. V popise ku grafike od poľskej autorky je priamo uvedené, že nejde o originál, ale o inšpiráciu: „Slovenský kmeňový ľudový vektorový bezšvový geometrický vzor vtákov inšpirovaný tradičnými maľovanými domčekmi.“

Rovnakú grafiku našiel denník SME aj v ďalších fotobankách vrátane Shutterstocku a Alamy. Pri všetkých je ako autorka uvádzaná poľská dizajnérka, prípadne spoločnosť Redkoala, ktorá patrí podľa poľského obchodného registra práve Agnieszke Murphyovej.
Denník SME umelkyňu oslovil s viacerými otázkami – či má vôbec vedomosť o tom, že sa motív identický s jej prácou bude používať v slovenských pasoch, či si od nej slovenské ministerstvo vnútra alebo dodávateľ nových pasov, francúzska spoločnosť Thales DIS France SAS, objednali licenciu na využitie grafiky, a ak áno, s akými podmienkami a za akú cenu.
Poľská grafička Murphy: Je to cool. Dúfam, že si kúpili licenciu
Pre poľskú grafička Agnieszku Murphyovú bola správa o tom, že jej grafika sa zrejme stala súčasťou slovenských cestovných pasov, novou informáciou po tom, ako jej denník SME a v podobnom čase aj facebooková stránka Slovenský folklór bez fejku napísali.
„To je vážne dobré, že slovenská vláda použila moju grafiku na slovenské cestovné pasy,“ reaguje. V skutočnosti však v nedeľu nevedela potvrdiť, či si ministerstvo vnútra alebo výrobca pasov u nej skutočne licenciu na pasy kúpil. Svoju reakciu napísala na základe porovnania vlastnej grafiky s tou, ktorá je použitá v pasoch.
„Problémom je, že mám niekoľko tisíc návrhov na približne desiatich rôznych fotobankách. Viete si teda predstaviť, že mám každý mesiac dosť veľa predajov a nedokážem preveriť, kto a odkiaľ si ich objednal,“ tvrdí.
Poukazuje na to, že svoju prácu predáva nepriamo cez webové stránky fotobánk, a preto nedostáva žiadne informácie o tom, kto si ktorú grafiku kúpil.
„Keďže vaše ministerstvo vnútra je štátnym orgánom, dúfam, že si zakúpili príslušnú licenciu,“ dodala na záver.
Folkloristka Tajek Piešová: Fejk má reprezentovať?
Takzvaný čičmiansky ľudový vzor už bol použitý aj na slovenských hokejových dresoch či na reklamnej stene počas nedávneho uvedenia hokejistu Ľubomíra Višňovského do hokejovej siene slávy.
Lacnými kompozíciami čičmianskych ornamentov sú zaplavené bežné trhoviská, jarmoky aj rôzne gýčové obchody so suvenírmi, hovorí Tajek Piešová.
Poukazuje pritom na to, že už aj pred rokom 1989 sa v prípade vytvárania grafických motívov, ktoré majú štát reprezentovať, zadávala práca študovaným umelcom, ktorí sa zaoberali aj umeleckým prevedením, kompozíciou a tému mali naštudovanú.
„Tento konkrétny posledný počin považujem za diletantský ,výfľus‘ nejakého úradníka a súdnemu človeku, aj keď nie je umelec či grafik, to vyráža zrak,“ tvrdí folkloristka.
Zora Puškáčová, oceňovaná grafická dizajnérka a fotografka a tiež administrátorka stránky Slovenský folklór bez fejku, dodáva, že cestovný pas reprezentuje štát rovnako ako napríklad bankovky.
„Spomeňme si na slovenské bankovky, ktoré navrhol akademicky maliar Jozef Bubák, alebo československé bankovky od Albína Brunovského. Použiť na doklady totožnosti vektor z fotobanky od neznámej poľskej autorky, ktorý stiahneme dvoma klikmi, degraduje pasy a občianske preukazy na úroveň plagátu majálesu niekde v Hornej Dolnej,“ tvrdí Puškáčová.
Zdôrazňuje, že ornament na pase nie je autentický a v pasoch budú občania Slovenska nosiť nie pravú slovenskú folklórnu kultúru, ale „myšlienkové pochody poľskej autorky, ktorá sama hovorí, že sa čičmianskym vzorom len inšpirovala“.
Ministerstvo vnútra sa chválilo, že grafiku robili jej odborníci
Na tlačovej konferencii ministerstva vnútra v piatok sa šéf rezortu Šutaj Eštok vyjadril aj k otázke, kto je autorom grafického návrhu a ako ho ministerstvo zabezpečilo.
„Čiže sme to urobili internými kapacitami,“ povedal minister vnútra.
Krátko pred ním o čosi podrobnejšie pozadie vzniku dizajnu vysvetľoval generálny riaditeľ sekcie informatiky na ministerstve, Martin Hrachala.
„Dizajn, keby sme ho súťažili, ešte dnes máme otvorenú súťaž. Boli na to povolaní interní experti z ministerstva, z heraldického registra a tí, čo sa zaoberajú heraldikou na Slovensku, plus kolegovia z odboru bezpečnosti si dali záležať na výbere a urobení grafiky,“ povedal Hrachala.
Samotnú realizáciu do čistopisov nových pasov už potom vykonali špecialisti zo spoločnosti Thales DIS France SAS, ktorých rezort vysúťažil.
Minister a ani Hrachala nespomenuli, že by čičmianske ornamenty získali z fotobanky od zahraničného autora. V centrálnom registri zmlúv nie je záznam o tom, že by ministerstvo vnútra kúpilo licenciu od Agnieszky Murphyovej alebo od jej firmy Redkoala.
Ministerstvo vnútra bude na otázky k pôvodu dizajnu reagovať v pondelok.
Nie je zrejmé, či aj tvorba dizajnu nového pasu bola podriadená obmedzenému času, v ktorom doklad vytvárali. Štátny tajomník ministerstva Patrik Krauspe totiž tvrdil, že prácu, ktorá zvyčajne trvá roky, dokázali uskutočniť za niekoľko mesiacov.
Ministerstvo vnútra tvrdí, že vďaka dokončeniu nových pasov a zazmluvnení dodávateľa už nebude dochádzať k situáciám, aké nastali v prvej polovici roka, keď štát nedokázal na čas reagovať na žiadosti o nové doklady od ľudí.
Omeškanie v čase dovolenkovej sezóny prekračovalo v niektorých prípadoch aj dva mesiace. Ministerstvo preto v niektorých prípadoch vracalo ľuďom uhradené poplatky. Sú známe prípady, keď si Ľudia museli posúvať alebo rušiť dovolenky, keďže štát im cestovné doklady nevedel na čas vyhotoviť.

Beata
Balogová
