Vodič Boltu Ladislav Rac dnes ráno síce sadol do auta, nešiel však voziť zákazníkov po Nitre, ale len na nákup do mesta. Ako ďalší vodiči po celom Slovensku sa zúčastnil štrajku proti nízkemu jazdnému a vysokým províziám, ktoré si spoločnosť od vodičov berie.
V menších mestách vodiči jazdia za 3,5 eura. V Bratislave je minimálne jazdné trochu vyššie, vyššia je aj konkurencia medzi vodičmi. Z toho si ešte spoločnosť berie poplatok 25 percent.
V pondelok chceli na nevýhodné podmienky upozorniť vodiči tým, že od šiestej ráno sa v aplikácii na 24 hodín „vypnú“, a nebudú prijímať žiadne jazdy.
Koľko presne vodičov sa do štrajku zapojilo, sa nedá povedať, v rannej špičke spôsobili, že v niektorých mestách ako Košice, Banská Bystrica či Trenčín sa na vozidlo Boltu čakalo dlhšie. Všade sa však našli vodiči, ktorí zákazníkov nakoniec odviezli, či dokonca využili zvýšený dopyt vo svoj prospech.
"Videl som v Nitre jazdiť minimálne päť boltov. Ak nebudeme jednotní, nemá to význam, možno sa poobede zapnem aj ja,“ hovorí taxikár Ladislav Rac.
"Na základe dát z prvej polovice pondelka funguje služba Bolt ako obvykle, ceny ani čas čakania sa nezvýšili,“ tvrdí Josef Rückl, šéf spoločnosti Bolt pre Česko a Slovensko.
Nie sme jednotní
V Trenčíne bola účasť štrajkujúcich asi polovičná. "Väčšinou tu jazdí 20 - 30 áut, ráno jazdilo desať,“ hovorí vodič Boltu Boris Kačani.
Podľa screenshotov šíriacich sa na sociálnych sieťach v pondelkových ranných hodinách zákazníci čakali na odvoz dlhšie napríklad v Košiciach, Nitre, Banskej Bystrici či Trenčíne.
"Bolt zdiera svojich šoférov, všetci sú nespokojní, konečne sa začali viacerí ozývať v skupine, ktorí sú nahnevaní,“ hovorí Kačani.
V Trenčíne v pondelok podľa neho jazdili takmer len flotiloví šoféri, ktorí sú na to odkázaní. „Takí, čo mali rozum, to mali vypnuté,“ hovorí.
V Nitre podľa Ladislava Raca niektorí naopak využili príležitosť zarobiť si počas štrajku viac. „Myslím, že preto neštrajkujú, sú to chamtiví ľudia,“ hovorí.
V Bratislave si okrem spoločnosti Bolt výpadok časti vodičov nevšimli ani zákazníci. Odvoz sa v hlavnom meste, kde pôsobí aj veľké množstvo cudzincov, dal cez aplikáciu objednať do pár minút rovnako ako zvyčajne.
Spoločnosť Bolt sa podľa viacerých screenshotov pokúšala v pondelkové ráno vodičov motivovať, aby jazdili, tým, že znížila svoj poplatok na desať percent, ak vodič dokončí aspoň šesť jázd.
Platilo to v rannej špičke od šiestej do deviatej, keď štrajk ohlásilo najviac vodičov. Nedá sa povedať, že ponuka automaticky súvisí so štrajkom, podobné zníženie poplatku Bolt ponúka v časoch, keď je dopyt vyšší ako ponuka.
Bolt si ľudí nepotrebuje udržať
Hoci štrajkujúci vodiči nie sú nijako združení, viacerí z nich majú podobnú predstavu, čo by chceli dosiahnuť - zníženie poplatku Boltu z 25 na 10 percent a zvýšenie základnej ceny jazdy o jedno euro.
"Jazdíme za také ceny, že ľudia chodia s Boltom aj do zberných dvorov s taškami plnými železa,“ hovorí bratislavský vodič Peter Šimek.
Viacerí vodiči upozorňujú, že cena jazdy Boltom pre viac ľudí sa pomaly vyrovná cene mestskej hromadnej dopravy.
Okrem nízkych cien, z ktorých okrem poplatku Boltu často odvádzajú aj províziu flotile, ktorá im zabezpečuje koncesiu, prípadne aj vozidlo, vodičom prekáža aj nemožnosť zrušiť jazdu.
"Musím akceptovať aj neprispôsobivého či agresívneho zákazníka, inak mi aplikácia zníži hodnotenie alebo ma vypne,“ sťažuje sa Šimek.
Za väčšiu reguláciu zdieľaných jázd vznikla nedávno aj petícia, masívnejšiu podporu nezískala.
"Politika spoločnosti Bolt nie je taká, že by im záležalo na tom, aby vodiči vydržali. Naberajú nových, a neprekáža im, že starí odchádzajú,“ hovorí Michal Bohuš.
Chýba jasný manifest
Príležitostný vodič Boltu Michal Bohuš štrajk síce podporuje, nie je však úplne presvedčený, že je to efektívna forma, ako docieliť lepšie podmienky.
"Bolo by dobré vytvoriť nejaký manifest, jasne definovať požiadavky. Treba to urobiť organizovane a štruktúrovane,“ myslí si Bohuš.
Digitálne platformy v posledných rokoch prevalcovali ostatné druhy podnikania v odvetví taxislužieb.
"Telefóny nám prestali zvoniť, dlhoroční taxikári sú odkázaní jazdiť Boltom, aby uživili svoju rodinu a zaplatili nejaké veci,“ hovorí Boris Kačani, ktorý vlastní tradičnú taxislužbu. Klasické zákazky podľa neho taxislužbe poklesli o 80 percent.
"Týmto spôsobom si držia monopol a taxikári a taxikárky sú od nich závislí. Iná možnosť nie je, inak by nezarobili nič,“ hovorí Michal Bohuš.
Pondelkový štrajk bol prvým pokusom upozorniť na údajnú neudržateľnosť tohto biznisu. "Je dôležité, že niekto začal. Myslím, že postupne toho bude viac,“ hovorí Peter Šimek.
Ďalší štrajk ohlásili niektorí vodiči Boltu na budúci pondelok. Opäť by sa z aplikácie chceli na celý deň vypnúť a dúfajú, že sa k ním pridá ešte viac kolegov.

Beata
Balogová
