SME

Vodiči Boltu po celom Slovensku sa pokúsili o štrajk, firma si to nevšimla

Boltu nezáleží na tom, aby si udržal vodičov, hovorí taxikár.

V pondelok ráno v Bratislave stále jazdilo dosť vodičov V pondelok ráno v Bratislave stále jazdilo dosť vodičov (Zdroj: Aplikácia Bolt )

Vodič Boltu Ladislav Rac dnes ráno síce sadol do auta, nešiel však voziť zákazníkov po Nitre, ale len na nákup do mesta. Ako ďalší vodiči po celom Slovensku sa zúčastnil štrajku proti nízkemu jazdnému a vysokým províziám, ktoré si spoločnosť od vodičov berie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V menších mestách vodiči jazdia za 3,5 eura. V Bratislave je minimálne jazdné trochu vyššie, vyššia je aj konkurencia medzi vodičmi. Z toho si ešte spoločnosť berie poplatok 25 percent.

V pondelok chceli na nevýhodné podmienky upozorniť vodiči tým, že od šiestej ráno sa v aplikácii na 24 hodín „vypnú“, a nebudú prijímať žiadne jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko presne vodičov sa do štrajku zapojilo, sa nedá povedať, v rannej špičke spôsobili, že v niektorých mestách ako Košice, Banská Bystrica či Trenčín sa na vozidlo Boltu čakalo dlhšie. Všade sa však našli vodiči, ktorí zákazníkov nakoniec odviezli, či dokonca využili zvýšený dopyt vo svoj prospech.

"Videl som v Nitre jazdiť minimálne päť boltov. Ak nebudeme jednotní, nemá to význam, možno sa poobede zapnem aj ja,“ hovorí taxikár Ladislav Rac.

"Na základe dát z prvej polovice pondelka funguje služba Bolt ako obvykle, ceny ani čas čakania sa nezvýšili,“ tvrdí Josef Rückl, šéf spoločnosti Bolt pre Česko a Slovensko.

Nie sme jednotní

V Trenčíne bola účasť štrajkujúcich asi polovičná. "Väčšinou tu jazdí 20 - 30 áut, ráno jazdilo desať,“ hovorí vodič Boltu Boris Kačani.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa screenshotov šíriacich sa na sociálnych sieťach v pondelkových ranných hodinách zákazníci čakali na odvoz dlhšie napríklad v Košiciach, Nitre, Banskej Bystrici či Trenčíne.

"Bolt zdiera svojich šoférov, všetci sú nespokojní, konečne sa začali viacerí ozývať v skupine, ktorí sú nahnevaní,“ hovorí Kačani.

V Trenčíne v pondelok podľa neho jazdili takmer len flotiloví šoféri, ktorí sú na to odkázaní. „Takí, čo mali rozum, to mali vypnuté,“ hovorí.

V Nitre podľa Ladislava Raca niektorí naopak využili príležitosť zarobiť si počas štrajku viac. „Myslím, že preto neštrajkujú, sú to chamtiví ľudia,“ hovorí.

V Bratislave si okrem spoločnosti Bolt výpadok časti vodičov nevšimli ani zákazníci. Odvoz sa v hlavnom meste, kde pôsobí aj veľké množstvo cudzincov, dal cez aplikáciu objednať do pár minút rovnako ako zvyčajne.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť Bolt sa podľa viacerých screenshotov pokúšala v pondelkové ráno vodičov motivovať, aby jazdili, tým, že znížila svoj poplatok na desať percent, ak vodič dokončí aspoň šesť jázd.

Platilo to v rannej špičke od šiestej do deviatej, keď štrajk ohlásilo najviac vodičov. Nedá sa povedať, že ponuka automaticky súvisí so štrajkom, podobné zníženie poplatku Bolt ponúka v časoch, keď je dopyt vyšší ako ponuka.

Bolt si ľudí nepotrebuje udržať

Hoci štrajkujúci vodiči nie sú nijako združení, viacerí z nich majú podobnú predstavu, čo by chceli dosiahnuť - zníženie poplatku Boltu z 25 na 10 percent a zvýšenie základnej ceny jazdy o jedno euro.

"Jazdíme za také ceny, že ľudia chodia s Boltom aj do zberných dvorov s taškami plnými železa,“ hovorí bratislavský vodič Peter Šimek.

SkryťVypnúť reklamu

Viacerí vodiči upozorňujú, že cena jazdy Boltom pre viac ľudí sa pomaly vyrovná cene mestskej hromadnej dopravy.

Okrem nízkych cien, z ktorých okrem poplatku Boltu často odvádzajú aj províziu flotile, ktorá im zabezpečuje koncesiu, prípadne aj vozidlo, vodičom prekáža aj nemožnosť zrušiť jazdu.

"Musím akceptovať aj neprispôsobivého či agresívneho zákazníka, inak mi aplikácia zníži hodnotenie alebo ma vypne,“ sťažuje sa Šimek.

Za väčšiu reguláciu zdieľaných jázd vznikla nedávno aj petícia, masívnejšiu podporu nezískala.

"Politika spoločnosti Bolt nie je taká, že by im záležalo na tom, aby vodiči vydržali. Naberajú nových, a neprekáža im, že starí odchádzajú,“ hovorí Michal Bohuš.

Chýba jasný manifest

Príležitostný vodič Boltu Michal Bohuš štrajk síce podporuje, nie je však úplne presvedčený, že je to efektívna forma, ako docieliť lepšie podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

"Bolo by dobré vytvoriť nejaký manifest, jasne definovať požiadavky. Treba to urobiť organizovane a štruktúrovane,“ myslí si Bohuš.

Digitálne platformy v posledných rokoch prevalcovali ostatné druhy podnikania v odvetví taxislužieb.

"Telefóny nám prestali zvoniť, dlhoroční taxikári sú odkázaní jazdiť Boltom, aby uživili svoju rodinu a zaplatili nejaké veci,“ hovorí Boris Kačani, ktorý vlastní tradičnú taxislužbu. Klasické zákazky podľa neho taxislužbe poklesli o 80 percent.

"Týmto spôsobom si držia monopol a taxikári a taxikárky sú od nich závislí. Iná možnosť nie je, inak by nezarobili nič,“ hovorí Michal Bohuš.

Pondelkový štrajk bol prvým pokusom upozorniť na údajnú neudržateľnosť tohto biznisu. "Je dôležité, že niekto začal. Myslím, že postupne toho bude viac,“ hovorí Peter Šimek.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší štrajk ohlásili niektorí vodiči Boltu na budúci pondelok. Opäť by sa z aplikácie chceli na celý deň vypnúť a dúfajú, že sa k ním pridá ešte viac kolegov.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné

Bratislava

Primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

Cieľom rozvoja alternatívnych foriem dopravy nie sú príkazy, ale možnosti, tvrdí primátor.


SITA 2
Primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

Výsledkom demokratickej voľby je, že nejaká skupina získa viac hlasov.


SITA 13
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 419
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 695
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 149
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 963
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 811
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 838
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 190
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva 1 583
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu