BRATISLAVA. Osud poškodeného mosta v Kremničke, ktorého búranie na niekoľko dní zablokovalo rýchlostnú cestu do Banskej Bystrice, môže čakať desiatky ďalších mostov po celom Slovensku.
Stav mostov sa za posledné desaťročie prudko zhoršil, ukazuje analýza SME. V roku 2011 bol v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave takmer každý desiaty most. V roku 2023 to bola už viac ako tretina všetkých mostov.

Minulý rok malo Slovensko štvornásobne viac mostov, ktoré si vyžadujú rekonštrukciu alebo obnovu než pred 13 rokmi.
Kým v roku 2011 bolo v dobrom, veľmi dobrom alebo bezchybnom stave šesť z desiatich mostov, minulý rok už ledva každý tretí most.
Správcovia mostov hovoria, že nemajú peniaze na opravy, nedostatočná je aj diagnostika či údržba. Ak sa na moste nerobí údržba a opravy, jeho životnosť klesá zhruba o 20 až 30 percent.
Odhady Útvaru hodnoty za peniaze hovoria, že investičný dlh pri oprave mostov už presahuje miliardu eur, a za súčasných okolností bude rásť.
Denník SME analyzoval stav mostov podľa údajov v tzv. cestnej banke. Je to veľká databáza ciest a mostov, v ktorej by sa mal každoročne aktualizovať ich stav a podľa toho by mali vznikať plány, kam investovať.