SME

V autoškole vás možno nenaučili správne držať volant. Vyskúšali sme si kurz bezpečnej jazdy

Treba vedieť poriadne dupnúť na brzdu.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Pexels)

BRATISLAVA. Skupina štrnástich vodičov sa na cvičisku rozdelí na dve časti. Čerství šoféri dostávajú vysielačky, aby ich inštruktor zvonka mohol upozorňovať, keď urobia chybu. Autá idú za sebou a v niekoľkosekundových intervaloch si skúšajú rôzne časti cvičiska.

Po piatej večer je už vonku tma, o to náročnejšie majú vodiči podmienky. Na cvičisku sú vo vozovke zabudované vodné postreky simulujúce nepriaznivé počasie, divé zviera, auto či inú prekážku na ceste. Vodiči sa musia vyhýbať aj zvodidlám na krajnici či inštruktorovi, ktorý sa občas priblíži k autu.

SkryťVypnúť reklamu

Najprv trénujú výjazdy zákrutou na šmykľavom povrchu. Na začiatku si osvojujú techniku pohľadu, a teda trénujú pohľad v smere jazdy, "za zákrutu". Do hlavy sa im má dostať, že ruky vždy nasledujú pohľad a tiež dôležitosť predvídania rýchlosti i schopnosť ešte pred zákrutou spomaliť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Orechovej Potôni blízko Bratislavy na Slovakia Ringu sú účastníci kurzu bezpečnej jazdy pre začínajúcich vodičov. Najprv prejdú hodinovou teoretickou prípravou, potom si môžu vyskúšať krízové situácie na cvičisku. Inštruktori odporúčajú prísť na vlastnom aute, ktoré účastníci používajú a poznajú.

Minulý rok slovenské cesty zaznamenali takmer 12-tisíc nehôd. Kurz sa zameriava na čerstvých vodičov, ktorí sú podľa štatistík Prezídia Policajného zboru SR najrizikovejšou skupinou. Vodiči s oprávnením do piatich rokov stoja za pätinou nehôd v roku 2022.

SkryťVypnúť reklamu

V autoškole sa vodiči učia základy šoférovania, mladí či začínajúci šoféri sa však často nedozvedia, ako pohotovo a správne reagovať na nebezpečné situácie.

"Autoškoly sú pozadu, pretože si splnia základnú povinnosť, ktorú majú z legislatívy," hovorí inštruktor Martin Mrva a vyzdvihuje prácu českého centra, ktoré navštívil a ktoré spája autoškoly s kurzmi bezpečnej jazdy.

Podľa zákona sú autoškoly povinné pokryť základné pravidlá cestnej premávky, bezpečnosť jazdy a základy ovládania vozidla v štandardných podmienkach. Absolvovanie kurzu bezpečnej jazdy nie je zákonom povinné, preto je na vodičovi, či sa ho rozhodne vyhľadať, alebo na rozhodnutí autoškoly, či ho zaradí do svojej ponuky.

Na prekážky treba reagovať pohotovo

Častou chybou, ktorú si čerství vodiči odnášajú z autoškôl, je nesprávny úchop volantu pripodobený k hodinám ukazujúcim "o desať dve". Na kurze bezpečnej jazdy vodičov učia, že by mali držať volant v polohe "trištvrte na tri".

SkryťVypnúť reklamu

Na kurze sa treba pripraviť na stresové faktory. Človek sa učí jazdiť bežnou rýchlosťou medzi prekážkami, a teda päť- až sedemkrát rýchlejšie, ako trénoval v autoškole. Krízové situácie sa na cestách neobjavujú v bezpečných podmienkach, vodiči si teda cvičia i vyhýbanie sa prekážkam v kopci, na suchu i na šmykľavom povrchu.

Častou krízovou situáciou na ceste je vyhýbanie sa prekážkam dolu kopcom na šmykľavom povrchu. Účastníci si vyskúšajú obísť prekážku do protismeru a následne sa včas zaradiť do vlastného jazdného pruhu. Cieľom je tiež osvojiť si techniku správneho pohľadu, a teda fixovať oči na priestor vyhýbania, nie na prekážku na ceste.

Nasleduje jazdenie medzi kužeľmi v bežnej rýchlosti. Inštruktor si všíma správne vytáčanie volantu i pohľadu, a prirodzene, aj zhodenie prekážok. Vo vysielačke tak každému šoférovi za zhodený kužeľ pripočíta 15 drepov, na doma, inak by sa kurz značne pretiahol.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka množstvu pokusov je na konci každého stanovišťa poznať viditeľný rozdiel v šoférovaní všetkých zúčastnených.

Ako brzdiť v krízovej situácii

Ak si má účastník kurzu odniesť jednu podstatnú vedomosť, je to ako správne krízovo brzdiť, zdôrazňuje lektor Martin Mrva.

Brzda je najsilnejší pedál. Pri krízovom brzdení naň má šofér zatlačiť celou silou, až tak, že sa mierne nadvihne zo sedadla. Vodiči sa často boja poriadne pedál stlačiť, čo je chyba. Inštruktor preto zdôrazňuje, že človek nedokáže svojou silou brzdový pedál zlomiť.

Pri núdzovom brzdení by mal šofér ideálne stlačiť spolu s brzdou aj spojku, no dôležitejší je presun z plynového pedálu na brzdový. To, že sa pri brzdení aktivuje ABS, a teda systém zabraňujúci zablokovaniu kolies, neznačí správne krízové brzdenie. Pri nižšej priľnavosti na šmykľavej vozovke sa ABS aktivuje skôr. Že sa brzdí krízovo, poznať napríklad tak, že volant brní.

SkryťVypnúť reklamu

Auto na cvičisku sa rozbehne na dlhej dráhe, najprv na 30 kilometrov za hodinu. Keď vozidlo prekročí hranicu vymedzenej plochy, vodič má okamžite dupnúť na brzdový pedál a čo najrýchlejšie zastaviť vozidlo. Vodiči si skúšajú brzdenie na mokrom i suchom povrchu.

Rýchlosť auta mladí šoféri na cvičisku zvyšujú postupne na až 60 kilometrov za hodinu. Pri brzdení zaznievajú z vysielačky aj porovnania brzdných dráh jednotlivých áut.

Inštruktor zdôrazňuje, prečo je rýchlosť jazdy v obci vypočítaná na 50 kilometrov za hodinu. Ak šoférovi skočí do cesty človek, krízové brzdenie ho pred smrťou nemusí zachrániť, ak vodič prekročil povolenú rýchlosť, už len o 20 kilometrov za hodinu.

"Lepšie stratiť minútu v živote, ako život v minúte," dodáva inštruktor Mrva.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky predmety v aute treba bezpečne upevniť. Napríklad ich pripútať alebo vložiť pod sedadlo, alebo zaň, dozvie sa poslucháč z príbehov, ako voľne položená naplnená fľaša či tablet spôsobili pri kolízii cestujúcim smrteľné poranenia.

"Pri náraze 50 kilometrov za hodinu v aute váži všetko tridsaťkrát viac," hovorí lektor.

Správne sedenie za volantom

Po nasadnutí na šoférske sedadlo treba mať na pamäti sedem pravidiel:

Po nastúpení do auta si vodič musí správne nastaviť najprv výšku sedadla. Na temeno hlavy si priloží ruku v pästi s palcom dole, medzi hlavou a strechou má ostať priestor aspoň na jednu päsť. Telo sa totiž pri krízovom brzdení posúva nielen dopredu, ale aj smerom nahor. So správne nastavenou výškou sedadla môžeme pri nehode predísť vážnym zraneniam.

SkryťVypnúť reklamu

Nasleduje nastavenie vzdialenosti sedadla. Pri zošliapnutí spojky alebo plne vyšliapnutej brzdy, a teda jej zatlačení až na podlahu, musí byť noha mierne pokrčená. V prípade vystretých nôh môže pri nehode dôjsť k zlomeninám.

Operadlo sedadla má byť takmer nakolmo, v 90 až 105 stupňoch. Cez signály z chrbta dostáva vodič kľúčové informácie o správaní vozidla.

Hlavová opierka je bezpečnostným prvkom, na ktorý pri nastavovaní sedadla nemožno zabudnúť. Pri jej nesprávnom nastavení sa môže šoférovi už pri miernejšom náraze zlomiť väz. Vodič môže správnosť skontrolovať pri položenej dlani na hlavu, aby bola ruka zarovno s vrchom hlavovej opierky. Ak to nemožno takto nastaviť, vrch opierky má siahať aspoň do polovice hlavy.

Pre správne manévrovanie s volantom majú byť ruky mierne pokrčené, ideálne v uhle 90 stupňov. Vzdialenosť od volantu vodič nastaví položením zápästia cez volant, pri ktorom musí byť chrbát stále opretý o sedadlo. Pri mnohých vozidlách je možné nastaviť si výšku aj vzdialenosť volantu, čo ocenia najmä šoféri s dlhými nohami.

SkryťVypnúť reklamu

Volant má šofér držať v najširšom úchope, teda ako keby na hodinách ukazoval trištvrte na tri. V autoškolách často učia držať volant "o desať dve", čo môže šoférovi pri spustení airbagu spôsobiť zlomeniny zápästia alebo popáleniny kože. Správne držanie volantu podľa inštruktora umožňuje ovládať väčšinu situácií na ceste vrátane správnej reakcie pri krízovej situácii na ceste i prístupu ku všetkým potrebným tlačidlám či ovládacím páčkam bez potreby pustenia volantu.

Bezpečnostný pás je najdôležitejší bezpečnostný prvok a zachránil život nejednému človeku. Tentoraz nejde len o šoféra, zapásaní majú byť všetci spolucestujúci. Smrť jazdcov auta vpredu môžu spôsobiť nezapásaní spolujazdci vzadu. "Päťdesiatkilová osoba pri náraze z rýchlosti len 50 kilometrov za hodinu váži vyše jeden a pol tony a môže vás zabiť," hovorí inštruktor Martin Mrva.

SkryťVypnúť reklamu

    Šoférovanie je práca, nie relax

    Slovenská vláda si v roku 2021 dala za cieľ dosiahnuť medzinárodnú "Víziu nula". V dlhodobom horizonte Európskej únie je, aby sa do roku 2050 bezpečnosť v doprave priblížila nulovej úmrtnosti a nulovému počtu ťažkých zranení pri dopravných nehodách na európskych cestách.

    Národný koordinátor pre zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky (BECEP) medzi najčastejšie príčiny dopravných nehôd začínajúcich vodičov radí nedostatočnú prax a s tým spojenú nevhodnú reakciu na vzniknutú krízovú situáciu. Významný počet tiež spôsobila agresívna jazda.

    Únava, nielen z dlhodobého vedenia vozidla bez prestávky, ale aj z nedostatku spánku alebo jazdy v nočných hodinách, je tiež rizikový faktor. Mladí do 25 rokov a prevažne muži, zmenoví pracovníci a ľudia so spánkovými poruchami a neriešeným syndrómom narkolepsie sú z pohľadu únavy rizikovými skupinami.

    SkryťVypnúť reklamu

    BECEP pre mladých vodičov organizuje preventívne a osvetové aktivity alebo poskytuje odborné partnerstvo automobilkám poskytujúcim podobné vzdelávanie. Od roku 2022 sa v školách objavuje projekt Život má zelenú, kde sa žiaci dozvedia o chybách začínajúcich vodičov alebo si vyskúšajú pocit pri prevrátení auta na simulátore.

    Mrva odporúča, aby noví vodiči kurz bezpečnej jazdy absolvovali do jedného roka po autoškole a potom si ho zopakovali pravidelne ročne či raz za dva roky. Šofér si má nacvičiť krízové situácie v špeciálne prispôsobenom centre, nie na klasickej ceste.

    Z 12-tisíc minuloročných nehôd sa viac ako dvetisíc stalo pre prekročenie povolenej rýchlosti, nesprávne predchádzanie a nedodržanie bezpečnostného odstupu medzi vozidlami.

    Na kurzy sa neprihlasujú len mladí, vekové zloženie je rozdielne. Seniori často nepoznajú funkcie v moderných autách a aj v tom by ich mohol kurz zorientovať. "V zahraničí existujú kurzy špeciálne pre seniorov, bol by som rád za taký aj na Slovensku," hovorí Mrva.

    SkryťVypnúť reklamu

    Ministerstvo dopravy hovorí, že podporuje kroky v oblasti vodičov začiatočníkov, ktoré prinesú pozitíva v oblasti zníženia nehodovosti začínajúcich šoférov.

    "Doplnkové vzdelávanie v podobe školy šmyku nesmie pôsobiť kontraproduktívne a v mladých vodičoch vytvárať ešte väčší počet neohrozenosti sebavedomia a zvýšeného ega pri (ne)zvládaní krízových situácií," povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

    Tipy a triky

    Ako písať veľké ô.

    Klávesnica nemá samostatný znak pre veľké ô či ä, môžete ich však napísať pomocou šikovných klávesových skratiek pre písmená.


    139
    SkryťVypnúť reklamu

    Najčítanejšie na SME Domov

    Komerčné články

    1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
    2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
    3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
    4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
    5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
    6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
    7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
    8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
    1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
    2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
    3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
    4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
    5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
    6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
    7. Zlatý sen vo vzduchu
    8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
    1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 177
    2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 6 300
    3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 782
    4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 808
    5. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 169
    6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 853
    7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 916
    8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 317
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu

    Neprehliadnite tiež

    Obyvatelia vnútrobloku by privítali i opravu detského ihriska.

    Obnova má vychádzať z názorov Trenčanov.


    Sverepec ponúkol jedinečné podmienky.

    Organizátorov účasť prekvapila.


    Ilustračné foto.

    Polovica obyvateľov sa cíti vyčerpane, vyplýva z prieskumu.


    TASR

    Musia opraviť uvoľnený rebrík.


    TASR

    Sportnet

    Na snímke vľavo tréner Trnavy Michal Gašparík a Adrian Zeljkovič.

    Adrian Zeljkovič bude hrávať za FC Viktoria Plzeň.


    Daria Kasatkinová.

    Napriek tomu, že jej rozhodnutie nebolo len politické, vojnu od začiatku kritizuje.


    Michaela Churavá
    Fínsky hráč Mikko Lehtonen (vľavo) bojuje o puk s Rakúšanom Lukasom Kainzom

    Rakúšania nezdolali Slovákov na MS od roku 2013.


    SITA
    Hokejoví reprezentanti SR počas tréningu pred zápasom na MS 2025

    Herný prejav Rakúska je naozaj dobrý, vraví Pardavý.


    TASR
    SkryťZatvoriť reklamu