SME

Za dvadsať rokov pribudlo 50-tisíc nájomných bytov, no overenému systému dochádza dych

Mestá strácajú záujem o nájomné bývanie.

Nájomné byty vo Vranove nad Topľou. Nájomné byty vo Vranove nad Topľou. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ficova vláda sa stále nevzdala ambície dotiahnuť do konca projekt Kollárových nájomných bytov. Pritom overený a dlhé roky funkčný mechanizmus, keď nájomné byty stavajú mestá a obce, zatiaľ upadá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samosprávy byty stavajú pomocou kombinácie dotácií z ministerstva dopravy a výhodných úverov zo Štátneho fondu rozvoja bývania.

Takto pribúdalo zhruba 1 500 nových nájomných bytov ročne. Od roku 2000 tak obce a mestá postavili dohromady okolo 50-tisíc bytov.

Tempo výstavby nových bytov však teraz prudko kleslo.

SkryťVypnúť reklamu

Kým v roku 2021 sa z dotácií ministerstva dopravy financovala výstavba 1 313 nových nájomných bytov, o rok neskôr to bola polovica (673) a minulý rok už len niečo viac ako tretina (473 bytov).

Pokles si uvedomuje aj ministerstvo dopravy. Hovorí, že má vyčlenených dosť peňazí, lenže medzi mestami poklesol záujem o dotácie.

„Všetkým predloženým a vyhovujúcim žiadostiam bola poskytnutá dotácia,“ uviedla hovorkyňa ministerstva Petra Poláčiková.

Dáta, ktoré denník SME zozbieral, skutočne ukazujú, že poklesol objem požadovaných financií. V roku 2021 žiadali mestá a obce na nové nájomné byty 32 miliónov eur, minulý rok už len necelých 15 miliónov eur. Ďalšie peniaze sa ešte bežne žiadajú aj na obstaranie technickej vybavenosti či pozemky, ale tieto sumy tu neuvádzame.

SkryťVypnúť reklamu

Pokles nie je až taký prekvapujúci. Samosprávy boli v posledných rokoch v zlej finančnej kondícii.

Matovičov rodinný balíček a ďalšie vládne opatrenia im ukrojili z príjmov, vysoká inflácia či energetická kríza im zase zvyšovala výdavky. Dnes sú preto menej odhodlané púšťať sa do riskantných projektov, akými môže byť aj nové nájomné bývanie.

Súvisiaci článok Kollárove byty zamrzli. Už aj Fico hovorí, že eurokomisia ich v tejto podobe odmieta Čítajte 

Posledné rozbehnuté projekty výstavby sa totiž nečakane predražili po tom, čo náhle prudko stúpli ceny stavebných materiálov. Štátny fond rozvoja bývania na to zareagoval tým, že dodatočne samosprávam odklepol zvýšenie podpory pre ich projekty.

Kristína Starosta z fondu tvrdí, že obce a mestá žiadajú o zhruba toľko prostriedkov ako v minulosti. Dopyt samospráv teda podľa nej neklesol. Lenže časť týchto prostriedkov tvorí dofinancovanie už rozbehnutých projektov.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa pozrieme len na štatistiku nových podporených bytov, vidíme tam podobný pokles ako pri dotáciách ministerstva dopravy. Dôvod, prečo sa mierne líši počet bytov podporených dotáciou a úverom z fondu je, že nie všetky projekty získali aj dotáciu aj úver.

Problémy robí aj štát

Samosprávy priznávajú, že sú v zložitej finančnej situácii, no zároveň upozorňujú, že aj štát má čo zlepšovať. „Pre rozvoj nájomného bývania na Slovensku neboli doteraz vytvorené dostatočne motivačné podmienky,“ hovorí Daniela Piršelová z Únie miest Slovenska.

Mestá sa napríklad sťažujú na nízko nastavené limity dotácií aj úverov. Od roku 2021 sa pritom limity zvyšovali už trikrát, celkovo o 40 percent.

Problém je aj náročná byrokracia a rôzne špecifické prekážky - napríklad, že žiadosti o dotácie môžu byť podávané vždy len v období od januára do mája.

SkryťVypnúť reklamu

Prekáža im aj nutnosť ručiť za úvery inou nehnuteľnosťou či bankovou zárukou, ktorá môže byť drahá.

Súvisiaci článok Ani kontrolóri nezistili, čo robí agentúra, ktorú založili Kollár s Holým Čítajte 

V Bratislave zase navrhujú zavedenie finančnej pomoci pre najchudobnejšie domácnosti, pre ktoré môže byť aj nižšie regulované nájomné v mestských bytoch stále príliš vysoké.

V Trenčíne majú problém s neplatičmi, čo ich odrádza od nových projektov. Celkový dlh na nájomnom je tam 67-tisíc eur a to majú len okolo 200 bytov. Riešenie vidia v tom, že by sa upravili kritériá, kto môže v mestských nájomných bytoch bývať.

Byty postavené z dotácií ministerstva dopravy sú totiž určené predovšetkým pre nízkopríjmové domácnosti, no niektoré samosprávy by chceli byty skôr prideľovať učiteľom či policajtom, pretože ide v ich mestách o nedostatkové profesie.

Mestá tiež majú často problém aj s nedostatkom voľných pozemkov na novú výstavbu.

SkryťVypnúť reklamu

Viac peňazí

Dlhodobo bol tiež problém v tom, že nájomné v starých bytoch bolo nastavené príliš nízko a nestačilo ani na pokrytie základnej prevádzky týchto bytov. Známy bol prípad bývalej poslankyne Moniky Kozelovej, ktorá platila v Bratislave nájomné iba 36 eur bez energií.

Ceny donedávna nastavovalo ministerstvo financií, no táto kompetencia už prešla na ministerstvo dopravy. To pripravilo novú vyhlášku, ktorá by mala začať platiť od budúceho roka.

Ministerstvo dopravy aj fond hovoria, že rozvoj verejného nájomného bývania je pre nich stále prioritou. Do pripomienkového konania teraz poslali novelu zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania.

Podľa aktuálneho stavu počtu žiadostí o dotáciu by mohol tento rok počet nových podporených bytov o niečo stúpnuť, aj keď od počtu 1 500 bytov to bude stále ďaleko.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy navyše počíta pre tento program na ďalšie roky s nezmeneným rozpočtom 20 miliónov eur. Lenže po tom, ako sa zvýšili limity na obstarávanie, už samosprávy budú schopné za rovnakú sumu postaviť menej bytov.

Aby sa mohli mestá a obce vrátiť k pôvodnému tempu výstavby, štát bude musieť nájsť na program viac financií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 085
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 427
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 299
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 019
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 781
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 189
  8. Plátené tašky a opakované použitie 2 104
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podpredseda Smeru Tibor Gašpar.

Začiatok schôdze, ktorú iniciovala opozícia, je naplánovaný na 12.30 h.


TASR 1
Zadržaním starostu Brezín pri preberaní úplatku sa polícia pochválila sama.

Polícia zadržala Šataru priamo pri preberaní úplatku. Žiadal až 80-tisíc eur.


1
Ministerka kultúry Martina Šimkovičová.

Cieľom podľa ministerky je dielo zachrániť a neskôr ho prezentovať verejnosti.


TASR 2
Vakcína od španielskej farmaceutickej spoločnosti HIPRA.

Imunitu čiastočne vytvára očkovanie na meningitídu.


Sportnet

Sebastián Kóša v zápase slovenskej reprezentácie do 21 rokov

Tréneri museli vyradiť dvoch hráčov.


TASR
Jannik Sinner

Taliansky favorit hladko postúpil do semifinále Roland Garros.


TASR
Renars Krastenbergs (Michalovce)

V základnej časti nastrieľal 31 gólov.


TASR
Lois Boissonová

Francúzska držiteľka voľnej karty vyradila šiestu nasadenú hráčku grandslamu.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu