SME

Za dvadsať rokov pribudlo 50-tisíc nájomných bytov, no overenému systému dochádza dych

Mestá strácajú záujem o nájomné bývanie.

Nájomné byty vo Vranove nad Topľou. Nájomné byty vo Vranove nad Topľou. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ficova vláda sa stále nevzdala ambície dotiahnuť do konca projekt Kollárových nájomných bytov. Pritom overený a dlhé roky funkčný mechanizmus, keď nájomné byty stavajú mestá a obce, zatiaľ upadá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samosprávy byty stavajú pomocou kombinácie dotácií z ministerstva dopravy a výhodných úverov zo Štátneho fondu rozvoja bývania.

Takto pribúdalo zhruba 1 500 nových nájomných bytov ročne. Od roku 2000 tak obce a mestá postavili dohromady okolo 50-tisíc bytov.

Tempo výstavby nových bytov však teraz prudko kleslo.

SkryťVypnúť reklamu

Kým v roku 2021 sa z dotácií ministerstva dopravy financovala výstavba 1 313 nových nájomných bytov, o rok neskôr to bola polovica (673) a minulý rok už len niečo viac ako tretina (473 bytov).

Pokles si uvedomuje aj ministerstvo dopravy. Hovorí, že má vyčlenených dosť peňazí, lenže medzi mestami poklesol záujem o dotácie.

„Všetkým predloženým a vyhovujúcim žiadostiam bola poskytnutá dotácia,“ uviedla hovorkyňa ministerstva Petra Poláčiková.

Dáta, ktoré denník SME zozbieral, skutočne ukazujú, že poklesol objem požadovaných financií. V roku 2021 žiadali mestá a obce na nové nájomné byty 32 miliónov eur, minulý rok už len necelých 15 miliónov eur. Ďalšie peniaze sa ešte bežne žiadajú aj na obstaranie technickej vybavenosti či pozemky, ale tieto sumy tu neuvádzame.

SkryťVypnúť reklamu

Pokles nie je až taký prekvapujúci. Samosprávy boli v posledných rokoch v zlej finančnej kondícii.

Matovičov rodinný balíček a ďalšie vládne opatrenia im ukrojili z príjmov, vysoká inflácia či energetická kríza im zase zvyšovala výdavky. Dnes sú preto menej odhodlané púšťať sa do riskantných projektov, akými môže byť aj nové nájomné bývanie.

Súvisiaci článok Kollárove byty zamrzli. Už aj Fico hovorí, že eurokomisia ich v tejto podobe odmieta Čítajte 

Posledné rozbehnuté projekty výstavby sa totiž nečakane predražili po tom, čo náhle prudko stúpli ceny stavebných materiálov. Štátny fond rozvoja bývania na to zareagoval tým, že dodatočne samosprávam odklepol zvýšenie podpory pre ich projekty.

Kristína Starosta z fondu tvrdí, že obce a mestá žiadajú o zhruba toľko prostriedkov ako v minulosti. Dopyt samospráv teda podľa nej neklesol. Lenže časť týchto prostriedkov tvorí dofinancovanie už rozbehnutých projektov.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa pozrieme len na štatistiku nových podporených bytov, vidíme tam podobný pokles ako pri dotáciách ministerstva dopravy. Dôvod, prečo sa mierne líši počet bytov podporených dotáciou a úverom z fondu je, že nie všetky projekty získali aj dotáciu aj úver.

Problémy robí aj štát

Samosprávy priznávajú, že sú v zložitej finančnej situácii, no zároveň upozorňujú, že aj štát má čo zlepšovať. „Pre rozvoj nájomného bývania na Slovensku neboli doteraz vytvorené dostatočne motivačné podmienky,“ hovorí Daniela Piršelová z Únie miest Slovenska.

Mestá sa napríklad sťažujú na nízko nastavené limity dotácií aj úverov. Od roku 2021 sa pritom limity zvyšovali už trikrát, celkovo o 40 percent.

Problém je aj náročná byrokracia a rôzne špecifické prekážky - napríklad, že žiadosti o dotácie môžu byť podávané vždy len v období od januára do mája.

SkryťVypnúť reklamu

Prekáža im aj nutnosť ručiť za úvery inou nehnuteľnosťou či bankovou zárukou, ktorá môže byť drahá.

Súvisiaci článok Ani kontrolóri nezistili, čo robí agentúra, ktorú založili Kollár s Holým Čítajte 

V Bratislave zase navrhujú zavedenie finančnej pomoci pre najchudobnejšie domácnosti, pre ktoré môže byť aj nižšie regulované nájomné v mestských bytoch stále príliš vysoké.

V Trenčíne majú problém s neplatičmi, čo ich odrádza od nových projektov. Celkový dlh na nájomnom je tam 67-tisíc eur a to majú len okolo 200 bytov. Riešenie vidia v tom, že by sa upravili kritériá, kto môže v mestských nájomných bytoch bývať.

Byty postavené z dotácií ministerstva dopravy sú totiž určené predovšetkým pre nízkopríjmové domácnosti, no niektoré samosprávy by chceli byty skôr prideľovať učiteľom či policajtom, pretože ide v ich mestách o nedostatkové profesie.

Mestá tiež majú často problém aj s nedostatkom voľných pozemkov na novú výstavbu.

SkryťVypnúť reklamu

Viac peňazí

Dlhodobo bol tiež problém v tom, že nájomné v starých bytoch bolo nastavené príliš nízko a nestačilo ani na pokrytie základnej prevádzky týchto bytov. Známy bol prípad bývalej poslankyne Moniky Kozelovej, ktorá platila v Bratislave nájomné iba 36 eur bez energií.

Ceny donedávna nastavovalo ministerstvo financií, no táto kompetencia už prešla na ministerstvo dopravy. To pripravilo novú vyhlášku, ktorá by mala začať platiť od budúceho roka.

Ministerstvo dopravy aj fond hovoria, že rozvoj verejného nájomného bývania je pre nich stále prioritou. Do pripomienkového konania teraz poslali novelu zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania.

Podľa aktuálneho stavu počtu žiadostí o dotáciu by mohol tento rok počet nových podporených bytov o niečo stúpnuť, aj keď od počtu 1 500 bytov to bude stále ďaleko.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy navyše počíta pre tento program na ďalšie roky s nezmeneným rozpočtom 20 miliónov eur. Lenže po tom, ako sa zvýšili limity na obstarávanie, už samosprávy budú schopné za rovnakú sumu postaviť menej bytov.

Aby sa mohli mestá a obce vrátiť k pôvodnému tempu výstavby, štát bude musieť nájsť na program viac financií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 404
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 9 296
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 896
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 289
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 3 177
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 617
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 530
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 299
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Nórsko - Nemecko: ONLINE prenos zo zápasu na MS v hokeji 2025 vo Švédsku a Dánsku.

Sledujte s nami online prenos zo zápasu skupiny B na MS v hokeji 2025: Nórsko - Nemecko.


Casper Van Uden.

Ružový dres si udržal Mads Pedersen.


TASR
Tvorcovia podcastu Bavme sa o lige Michal Maťašovský, Marek Arpáš, Maroš Červenka  a Andrej Zvolenský.

Debata o všetkom podstatnom, čo sa udialo v Niké lige.


Matej Kašlík počas tréningu na MS v hokeji 2025

Slováci absolvovali v utorok dobrovoľný tréning.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu