SME

Život verejnosti a ľudí bez domova má kontrasty aj paralely, ukázal prieskum

Priority, ktoré ľudia bez domova na ulici majú, sú odlišné.

Prezentácia prieskumu agentúry Focus a Depaul Slovensko s názvom Bez čoho si nevedia predstaviť život bežní ľudia a ľudia bez domova?Prezentácia prieskumu agentúry Focus a Depaul Slovensko s názvom Bez čoho si nevedia predstaviť život bežní ľudia a ľudia bez domova? (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Na kontrasty medzi tým, čo považujú za nevyhnutné bežní občania a ľudia bez domova, ale zároveň aj mnohé základné hodnoty a želania, ktoré sú spoločné pre všetkých poukazujú dva prieskumy.

Jeden z nich v novembri realizovala agentúra Focus a druhý nezisková organizácia Depaul Slovensko, ktorá sa už 18 rokov venuje v Bratislave pomoci ľuďom bez domova. Predstavili ich na tlačovej konferencii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odlišné priority

"Priority, ktoré ľudia bez domova na ulici majú, sú odlišné. Vyplýva to z toho, v akej situácii sa nachádzajú, čo majú a čo nie. Čo do ich života prináša omnoho väčší boj o základné potreby. Zároveň sa omnoho hlbšie pozerajú na život i želania. Jednoduché a základné veci sú pre nich dôležitejšie ako pri bežnej populácii, ktorá ich nerieši," hovorí riaditeľ Depaul Slovensko Jozef Kákoš.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia bez domova si svoj každodenný život nevedia predstaviť najmä bez bývania a nocľahu (41 percent) a jedla (38 percent), čo sú najzákladnejšie potreby. Rovnako tak bez duševnej pohody (21 percent), ktorá je pre niektorých z nich to jediné, čo majú vo vlastnej moci.

Nie je pritom ľahké zachovať si duševnú pohodu na ulici, zároveň je ťažké prežiť na ulici bez duševnej pohody. Jedným z prekvapení podľa Kákoša je, že len štyri percentá si nevedia predstaviť život bez alkoholu a až 16 percent bez práce, čo vyvracia často bežný pohľad na ľudí bez domova.

Želaním je bývanie a zdravie

Medzi najväčšie osobné želania patrí mať domov či vlastné bývanie (56 percent) či zdravie (39 percent), ktoré je pre prežitie na ulici kľúčové a je náročné si ho udržať. Túžba sa týka aj mať rodinu a partnerské vzťahy (36 percent).

SkryťVypnúť reklamu

Prekvapením podľa Kákoša je, že až sedem percent si želá žiť v bezpečí a bez agresie, s ktorou sa stretávajú medzi sebou alebo od bežnej populácie či z bývalých vzťahov. Je to podľa neho pomerne vysoké číslo. Pomerne vysoké zastúpenie má aj želanie zlepšiť seba (12 percent) alebo svet (11 percent).

"Je to veľmi sympatické, že ľudia, ktorí majú tak málo a žijú základnými potrebami, majú veľkú túžbu na zmenu sveta alebo seba samých," poznamenal Kákoš. Odráža to pocit sociálnej zodpovednosti a vieru v možnosť vytvoriť spravodlivejšiu a rovnejšiu spoločnosť.

Život vnímajú inak

Pre porovnanie, bežná populácia si svoj život nevie predstaviť najmä bez jedla (35 percent) a rodiny (33 percent), avšak ani bez výdobytkov modernej doby, ako sú mobil, počítať či televízia (33 percent), čo sa u ľudí bez domova vôbec neobjavuje. Pri osobných želaniach vedie najmä zdravie a dlhý život (70 percent), peniaze a životná úroveň (40 percent) a tiež rodina, partnerské vzťahy a láska (34 percent).

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia bez domova taktiež vnímajú inak život, svet či hodnoty. Kým napríklad pri bežnej populácii patrí medzi hodnoty aj materiálno, u ľudí bez domova sú to najmä základné a sociálne potreby.

Technológie sú pre bežnú populáciu významne dôležité, ľudia bez domova zasa vnímajú vzťahy intenzívnejšie. Čo sa týka paralel, napríklad jedlo je prioritou pre všetkých, no pre ľudí bez domova je existenčným problémom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 462
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 296
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 569
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 558
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 834
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 585
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 335
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 232
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Brad Marchand oslavuje víťazný gól Floridy.

Stav finálovej série NHL je po úvodných dvoch zápasoch v Edmontone 1:1.


a 1 ďalší
Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu