BRATISLAVA. Bez finančnej a personálnej podpory sú smernice len ďalšou byrokratickou záťažou pre celý školský systém.
V súvislosti s novou smernicou ministerstva školstva k prevencii a riešeniu šikany to uviedla Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov.
"Na jednej strane súhlasíme s tým, že treba niečo robiť, ale vytváranie ďalšej byrokratickej záťaže nie je tým správnym prístupom," uviedla Svetlana Síthová, predsedníčka Slovenskej únie špeciálnych a inkluzívnych pedagógov.
Opatrenia nemá kto vykonávať
Únia vníma ako základný problém vykonateľnosť. Podľa nej budú školy v praxi čeliť nedostatočnému počtu pedagógov a odborných zamestnancov a nebude mať kto jednotlivé opatrenia vykonávať.
Za problematickú vníma únia rovnako aj vymožiteľnosť.
"Ak máme v škole dieťa, mladého človeka s ťažkosťami v správaní a upozorňujú na to učitelia či školské odborné tímy a odborníci v poradniach, v zásade nemáme účinné opatrenia, ktoré by sme vedeli zaviesť, ak rodičia nechcú alebo nevedia spolupracovať," ozrejmila Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov.
Doplnila tiež, že ministerstvo stanovilo, že zodpovednosť ponesie riaditeľ školy, ktorému hrozí až odvolanie, čo podľa únie môže odradiť záujemcov o túto funkciu.
Ak rodič nespolupracuje
Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov vidí riešenie v zriadení inštitútu, ktorý by dokázal naordinovať podporu a opatrenia pre dieťa, ak rodič nespolupracuje.

"Tento inštitút môže byť súčasťou centier Slovenskej únie špeciálnych a inkluzívnych pedagógov poradenstva a prevencie, kde pracujú odborníci a po konziliárnom stretnutí dokážu zasiahnuť a poskytnúť pomoc skôr, ako príde k 'výbuchu' problémového správania, ktoré môže vyústiť do tragédie," objasnila Síthová.
Podľa podpredsedníčky únie Hany Černickej by mala byť povinná spolupráca medzi poradenským systémom a školami prostredníctvom odborných konzílií.
Priblížila, že ak rodič napríklad nesúhlasí so zaslaním správy do školy, tak sa v škole nikdy nemusia dozvedieť, že majú u seba dieťa s nejakými špecifikami. "Vtedy sú akékoľvek podporné opatrenia v školách neefektívne," vysvetlila.
Ako uviedla únia, najdôležitejšia je prevencia, v rámci ktorej zdôraznila potrebu budovania dobrých kolektívov a spolupráce medzi žiakmi.
"Chopme sa tejto dôležitej časti prevencie a tvorme rešpektujúce školské triedy a komunity," uzatvorila členka predsedníctva únie Zuzana Mravcová.
Smernica ministerstvo školstva k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a v školských zariadeniach vstúpila do platnosti 1. februára.