BRATISLAVA. Smeru aj Hlasu sa podarilo zastaviť úbytok ich voličov, ktorý pretrvával prinajmenšom od jesene.
Denník SME porovnával priemer popularity strán nameranej agentúrami AKO, Focus a NMS Market Research.
Smeru premiéra Roberta Fica sa tiež znížil počet najvernejších voličov tak výrazne, že v tomto ukazovateli už vedie Progresívne Slovensko.
1. Vývoj popularity strán
Čoraz intenzívnejšiu mobilizáciu voličov, o ktorú sa snažia viaceré politické strany od začiatku roka, vidieť aj v prieskumoch preferencií a volebných modeloch prieskumných agentúr.
Najmä januárový prieskum agentúry AKO ukázal, ako výrazne sa znížil počet voličov, ktorí dovtedy nevedeli povedať, ktorej strane by vo voľbách dali svoj hlas.
"Podiel respondentov, ktorí nevedia alebo nechcú povedať, koho by volili, sa v januári v porovnaní s decembrom znížil o päť percent," hovorí riaditeľ AKO Václav Hřích.
Výrazný vplyv na to majú najmä rozklad stabilnej väčšiny vládnej koalície, spory v kluboch Hlasu a SNS, stretnutie premiéra Roberta Fica v Moskve s Vladimirom Putinom aj sprisahanecké reči premiéra o Ukrajine a tranzite ruského plynu a tiež údajnom pokuse o puč.
Progresívne Slovensko
Priemer prieskumov v januári: 24,25 percenta voličov

Významnými udalosťami pre Progresívne Slovensko sa v lete 2024 stalo odvolávanie jeho lídra Michala Šimečku z funkcie podpredsedu parlamentu a neskôr vstup neúspešného prezidentského kandidáta a bývalého ministra zahraničia Ivana Korčoka do strany.
PS zároveň posilňuje svoje štruktúry v regiónoch a má za sebou viaceré výjazdy za voličmi.
Voči hlavnému oponentovi, Smeru, sa PS vymedzuje sloganom "Ficova drahota", ktorým označuje konsolidačné opatrenia jeho vlády vrátane zvyšovania daní.