BRATISLAVA. V polovici škôl sledovaných školskou inšpekciou boli niektoré predmety vyučované v plnej miere neodborne.
Štátna školská inšpekcia v minulom školskom roku (2023/2024) sledovala počas komplexných inšpekcií aj odbornosť vyučovania predmetov, a to na 83 školách. Problematická bola najmä informatika a technika, no nedostatky zistili školskí inšpektori aj pri občianskej náuke, fyzike a chémii.
„Riadiaci zamestnanci škôl zabezpečili odbornosť vyučovania celkovo na 85,3 percenta (v špeciálnych triedach na 93,6 percenta, v primárnom vzdelávaní na 90,5 percenta, v nižšom strednom vzdelávaní na 79,6 percenta)," informuje Štátna školská inšpekcia.
Ako doplnila, podľa jej zistení bola v plnej miere neodborne vyučovaná informatika na takmer 46 percentách škôl v primárnom vzdelávaní a v 41 percentách škôl v nižšom strednom vzdelávaní.
Inšpektori upozorňujú, že informatika je predmet, kde sa žiaci učia rozmýšľať o algoritmoch, logicky uvažovať, argumentovať, komunikovať rozhodnutia či pracovať s informáciami a rozumieť rizikám na internete a brániť sa im.
V nižšom strednom vzdelávaní bola v plnej miere neodborne vyučovaná technika v 54,1 percentách škôl, občianska náuka temer v polovici prípadov a fyzika vo viac ako 43 percentách prípadov. Vo viac ako 28 percentách kontrolovaných škôl tiež išlo o chémiu a v 23 percentách geografiu. V necelých 22 percentách kontrolovaných subjektov bol v nižšom strednom vzdelávaní plne neodborne vyučovaný cudzí jazyk.
„V kontrolovaných subjektoch nepôsobil dostatočný počet pedagogických zamestnancov s potrebnou aprobáciou. Vyučovaním uvedených predmetov bol zväčša dopĺňaný základný úväzok ostatných učiteľov. Zvýšený počet neodborne alebo čiastočne neodborne vyučovaných predmetov ovplyvnil kvalitu edukačného procesu najmä v nižšom strednom vzdelávaní," konštatuje štátna školská inšpekcia.
Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská podotkla, že ide o alarmujúce zistenia, v prípade informatiky poukázala na to, že k nej patrí aj kybernetická bezpečnosť.
„Žijeme v dobe, kedy si žiaci a mladí ľudia tvoria názory a pohľad na svet zo sociálnych sietí a internetového priestoru. Škola má byť miestom, kde sa naučia aj chrániť pred hoaxami a manipuláciou a zároveň získajú zručnosti, ako chrániť svoje súkromie vo virtuálnom svete. Namiesto toho ich na informatike čaká učiteľ, ktorý si dopĺňa svoj úväzok a didaktiku výuky počítačovej bezpečnosti neovláda,“ vraví.
Poukázala tiež, že školskí inšpektori dlhodobo upozorňujú na problémy s argumentačnými schopnosťami, logickým uvažovaním a komunikáciou rozhodnutí u žiakov, dané zistenia podľa šéfky Štátnej školskej inšpekcie mnohé vysvetľujú.