SME

Expertka z Viedne: Lepšie mesto pre ženy je lepším mestom pre každého

Viedeň tieto otázky rieši už 30 rokov.

Julia Girardi-HoogJulia Girardi-Hoog (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo )

Komu patrí verejný priestor? Túto otázku si kládli viedenské feministky v 90. rokoch, keď si všimli, že ženy a muži sa po meste pohybujú inak. Kým muži sa skôr presúvajú v autách z práce a do práce, ženy medzitým čaká veľa drobných úloh, ako urobiť nákup či vyzdvihnúť deti zo školy, a častejšie sa pohybujú pešo či hromadnou dopravou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď je dnes koncept pätnásťminútového mesta hlavne o ekológii, príklad Viedne ukazuje, že sa začal poznaním o tom, ako mesto využívajú ženy.

Po tridsiatich rokoch rodovo citlivé plánovanie na viedenskom magistráte už nikto nespochybňuje. JULIA GIRARDI-HOOG zodpovedá za to, aby sa potreby zraniteľných skupín brali do úvahy pri všetkých mestských projektoch a zároveň aby sa priebežne prehodnocovali. Dnes sú napríklad oveľa viac ako v minulosti témou extrémne horúčavy, ktoré zabíjajú tisíce ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

„Na horúčavy zomiera dvakrát viac žien ako mužov, pretože majú menej prostriedkov, aby sa pred nimi chránili,“ pripomína Girardi-Hoogová.

Ako sa vy sama cítite v meste?

Myslím, že ja sa už na mesto pozerám inou optikou. Keď som s deťmi, využívame veľa rôznych ihrísk a športovísk, včera sme sa korčuľovali na klzisku pred radnicou.

Keď k nám príde na návštevu niekto z rodiny, ich deti sa vždy chcú vrátiť do Viedne práve pre množstvo ihrísk. Keď som s kamarátkami bez detí, častejšie chodím na bicykli, pretože sme vylepšili cyklotrasy. Ako ženy nás teší, že aj po pár drinkoch v bare sa dostaneme domov pešo alebo na bicykli. V uliciach Viedne sa naozaj cítim bezpečne.

Mesto Viedeň je priekopníkom v rodovo citlivom mestskom plánovaní. Kedy sa táto téma v meste objavila?

SkryťVypnúť reklamu

Asi pred tridsiatimi rokmi sme si všimli, že mesto nenapĺňa potreby všetkých ľudí. Najmä ľudia, ktorí sa starali o deti – väčšinou ženy – narážali na množstvo prekážok. Mesto sa im jednoducho neprispôsobovalo.

Vtedajší urbanisti boli prevažne muži, ktorí jazdili autom, a tak plánovali mesto podľa svojich potrieb. Chceli mať pokojné bývanie, odkiaľ by sa autom pohodlne dostali do práce – ideálne do kancelárií v centre. Po práci sa vrátili domov, kde ich čakalo všetko pripravené – šťastné deti, hotová večera a oni sa nemuseli zamýšľať tým, ako sa to všetko zázračne udialo.

Rodovo citlivé plánovanie sa začalo pýtať, čo vlastne ľudia potrebujú na tú neviditeľnú starostlivosť. Kam musia chodiť?

Do škôlky, školy, na nákupy, k lekárovi... A tak sa dostali do popredia multifunkčné štvrte, kde bolo všetko dostupné na jednom mieste. Práve z tohto prístupu vznikol aj koncept pätnásťminútového mesta, kde sú základné služby nadosah krátkej prechádzky.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkú rolu v tom zohrala Eva Kail, urbanistka a presvedčená feministka, ktorá na túto tému v roku 1991 upozornila výstavou Kto vlastní verejný priestor.

Vtedy sa o ňu začala zaujímať aj široká verejnosť?

Presne tak. Keď sem prišli ženy z celého Rakúska aj zo zahraničia, uvedomili si, že nie sú jediné, kto má problém pohybovať sa v zle naplánovanom meste, kto trávi priveľa času starostlivosťou o domácnosť a všetkou tou „neviditeľnou“ prácou. Prinieslo to obrovský pocit úľavy.

Čo výstava obsahovala?

Výstava prostredníctvom fotografií dokumentovala každodenný život žien v meste.

Pozreli sa na to, ako vyzerá verejný priestor, na dostupnosť ciest, osvetlenie... Napríklad si všimli, že pouličné osvetlenie bolo sústredené najmä na cesty, kde jazdia autá, ale chodníky zostávali v tme. Jednoducho preto, že urbanisti, ktorí mesto plánovali, sa po nich sami príliš nepohybovali.

SkryťVypnúť reklamu

Začalo sa hovoriť o pocite bezpečia vo verejnom priestore, ale aj o veciach ako šírka chodníkov, aby sa dalo pohodlne prechádzať aj s dvojmiestnym kočíkom.

Related article Sen o domčeku so záhradkou má svoju cenu. Ako sa žije ženám v satelitoch miest Čítajte 

Tiež si vtedy všimli, že v istom veku sa dievčatá vytrácajú z verejných parkov. Do desiatich, jedenástich rokov sa deti spolu hrávajú na ihriskách, na hojdačkách, na pieskoviskách.

Ale keď vyrastú, chlapci začnú hrávať futbal, zatiaľ čo dievčatá sa stiahnu, pretože o futbal nemajú záujem a žiadna iná aktivita nie je k dispozícii. Preto sa začali pýtať dospievajúcich dievčat, čo potrebujú a čo by chceli, aby sa aj ony mohli cítiť príjemne vonku.

Ako Eva Kail prinútila magistrát, aby sa tým zaoberal tiež?

Myslím, že to trvalo dlhé roky. Mnohí kolegovia si stále neuvedomovali, prečo je to dôležité. Pamätám si, že sa niekto opýtal: „Dobre, teraz robíme výstavu o ženách v meste, ďalšia výstava bude o psoch v meste alebo čo?“

SkryťVypnúť reklamu

No ona vždy zdôrazňovala, že ide o zlepšenie kvality života pre všetkých. Ak mesto funguje pre malé deti a seniorov, bude fungovať aj pre podnikateľov, ktorí sa vracajú z práce domov a môžu si jednoducho po ceste niečo kúpiť a oddýchnuť si niekde na slnku.

Takže rodovo citlivé plánovanie zahŕňa aj potreby malých detí alebo seniorov?

Potreby všetkých ľudí. Expertízu však zbierame od ľudí, ktorí vykonávajú starostlivosť, a 90 percent z nich sú ženy. Stále to nazývame rodovo citlivé plánovanie, pretože žijeme v patriarchálnej spoločnosti, kde starostlivosť spočíva hlavne na pleciach žien.

Áno, ženy môžu letieť na Mesiac, a sú aj zanietení otcovia, ktorý si vezmú rodičovskú dovolenku, ale drvivá väčšina ľudí stále funguje podľa starých zvyklostí.

Vo výsledku ženy majú menej peňazí. Možno je to na Slovensku inak, ale v Rakúsku, ak máte dieťa, pravdepodobne sa už nikdy nevrátite na trh práce na plný úväzok, väčšinou len na polovičný, a to vám zabezpečí len časť dôchodku. Takže máte oveľa menej peňazí napríklad aj na to, aby ste sa ochránili pred horúčavami. To vidíme aj teraz počas extrémnych vĺn horúčav – ženy zomierajú oveľa častejšie ako muži.

SkryťVypnúť reklamu

V čom môžeme vidieť, že mesto funguje inak pre ženy a inak pre mužov?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB8FS na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 497
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 333
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 909
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 564
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 435
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 125
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Auto Landa Norrisa po nehode v kvalifikácii Veľkej ceny Saudskej Arábie.

Po náraze do bariéry v štvrtej zákrute si sám vyčítal zbytočné riziko.


Reuters
Na snímke smútok hráčov Žiliny.

Žilina dohrávala záver zápasu v presilovke.


a 1 ďalší
Hokejisti Česka počas prípravy.

Tím Radima Rulíka už doplnili aj hokejisti Sparty Praha a Hradca Králové.


Matúš Malý (Ružomberok).

Dlhú presilovku futbalisti Skalice využili až v nadstavenom čase druhého polčasu.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu