BRATISLAVA 18. augusta (SITA) - Nový systém financovania regionálneho školstva, ktorý ministerstvo školstva zaviedlo minulý rok, hodnotí 63 percent riaditeľov základných a stredných škôl pozitívne, z toho 15 percent pozitívne a 48 percent skôr pozitívne. Reformu negatívne hodnotí 10 percent riaditeľov a skôr negatívne 27 percent. Vyplýva to z Analýzy dopadu reformy financovania regionálneho školstva, ktorú pre rezort školstva vypracovala Nadácia F. A. Hayeka. Dôvody, pre ktoré riaditelia hodnotia reformu pozitívne sú predovšetkým zavedenie financovania podľa počtu žiakov, čiže normatívy, ako aj transparentnosť, či dôraz na efektivitu výdavkov škôl a racionalizáciu školskej siete. Naopak, dôvodom negatívneho hodnotenia riaditeľov je podľa autorov analýzy v prvom rade prirodzený odpor ľudí ku zmenám.
Ako vysvetlila hovorkyňa ministerstva Monika Murová, súčasťou analýzy bol dotazník, ktorí autori rozposielali riaditeľom škôl. Zo zhruba 2800 základných a stredných škôl sa dotazníky dostali na polovicu z nich, pričom na ne odpovedalo 605 riaditeľov. Z analýzy tiež vyplýva, že 73 percent riaditeľov štátnych škôl vníma negatívne nepriamu cestu financií na školu cez svojho zriaďovateľa. Podľa 60 percent riaditeľov je dôvodom tohto ich tvrdenia zbytočné zdržiavanie peňazí na ceste ku škole.
Hovorkyňa dodala, že reforma financovania regionálneho školstva umožnila naštartovať účinnú racionalizáciu. Tá sa prejavila v redukcii neefektívnych škôl, pričom v priebehu dvoch rokov poklesol počet škôl o 378 a približne 650 sa zlúčilo. Podobne sa podľa Murovej zredukoval aj počet neefektívnych školských zariadení. Racionalizácia podľa nej znamenala aj výrazný pokles počtu pracovníkov v školstve, a to o 5,17 percenta, čo znamená asi 7000 zamestnancov.
Komplexnú analýzu reformy predstaví ministerstvo školstva na jeseň. Podľa Murovej zaplatil rezort za jej vypracovanie 250 tisíc korún, pričom rozhodujúce pre výber Nadácie F. A. Hayeka nebola len cenová ponuka, ale aj metodika, ktorou postupovalo. Pôvodne pritom rezort priamo oslovil tri nadácie.