Dezinfoweby zažili rozmach v roku 2014 a odvtedy naberajú na sile, a to aj vďaka internetu. Mohlo by sa zdať, akoby sa už stávali mainstreamom. Zmeny nastali aj na sociálnych sieťach a okrem zrušenia fact-checkingu v USA sa ľuďom na facebooku zobrazuje aj viac politického obsahu.
Tradičné médiá sa však boria s problémami a mnohí vysokopostavení ľudia v štáte im nechcú odpovedať na otázky. Namiesto toho nakrúcajú videá na sociálne siete, kde rozprávajú, čo chcú – bez toho, aby boli konfrontovaní.
O dezinformačných, ale aj o tradičných médiách sa Jana Krescanko Dibáková rozprávala so šéfredaktorom Investigatívneho centra Jána Kuciaka Lukášom Dikom a s Martinom Hodásom, autorom Dezinfomajáka a šéfom Infosecurity.
Rozhovor je výsledkom projektu Hoaxy a podvody v spolupráci s denníkom SME.
V relácii s Lukášom Dikom a Martinom Hodásom zaznelo:
- Či sa na Slovensku stali dezinformačné kanály mainstreamom.
- Aký je rozdiel medzi tradičnými a dezinformačnými médiami.
- Či sme stratili schopnosť regulovať mediálny trh a či je to vôbec potrebné.
- Či je účel dezinfowebov čisto ekonomický.
- Čo všetko sa teraz zmenilo na sociálnych sieťach.
- Či je našou budúcnosťou to, že politici nebudú odpovedať tradičným médiám a budú robiť len videá na sociálnych sieťach.
Nestali sa už v našej krajine mainstreamom dezinformačné médiá a tradičné, kvalitné médiá sú už na okraji?
Martin Hodás: V prvom rade nemáme na to analytiku, takže nevieme povedať úplne štatisticky, či to takto vychádza.
Napríklad jedným z rozdielov medzi dezinfowebmi a skutočnými médiami je, že nie sú auditované, takže nevieme čísla ich návštevnosti.
Minimálne zo spoločenského pohľadu sa to však dostáva do roviny dvoch veľmi silných celkov. Nedovolil by som si tvrdiť, že sú dnes už mainstreamom, ako to pred pár dňami povedal minister obrany Robert Kaliňák.
Minimálne sú však už dosť silným hráčom na to, aby v žiadnom prípade nemohli byť ignorované.
Tradičné médiá hľadajú pravdu. Nevieme, čo hľadajú alternatívne zdroje
Lukáš, nepochybne nám narástol počet dezinformačných médií. Dlhé roky si sa pohyboval v tradičných médiách. Dokonca si písal etický kódex, ešte keď si pôsobil v Slovenskej televízii. Čo je základným rozdielom medzi tradičnými a dezinformačnými médiami?