BRATISLAVA. „Ahoj mami, toto je moje nové číslo. Môžeš si ho uložiť.“ Aj takto začínajú v súčasnosti podvodníci trik na svoje obete.
Kontaktovať sa ich snažia cez aplikáciu WhatsApp, ktorú používa veľké množstvo ľudí aj na Slovensku.
V posledných mesiacoch podľa Slovenskej sporiteľne tento typ podvodov s falošnou rodinou prudko stúpa.
Mami, pomôžeš mi?
V roku 2023 sa podvodníci týmto spôsobom pokúsili obrať klientov sporiteľne o 13-tisíc eur, vlani to už bolo takmer 400-tisíc eur.
Čo sa v texte dočítate:
- Informácie o tom, ako podvod robia a o koľko peňazí sa snažia.
- Rady, na čo si dať pozor a ako postupovať.
- Aké podobné správy ešte podvodníci posielajú.
Za dva mesiace tohto roka sa podarilo podvodníkom číslo z vlaňajška prekonať.
„Len v januári a februári sme identifikovali takéto podvody v hodnote až 436 222 eur,“ povedal Ján Adamovský, šéf bezpečnosti v Slovenskej sporiteľni.
V sume sú zarátané aj úspešné krádeže, aj také, ktoré klienti alebo banka identifikovali ako zvláštny kontakt.
Podvod funguje úplne jednoducho. Domnelé dieťa sa ozve rodičovi, povie mu, že má nové číslo, ktoré si má uložiť. Pýta sa rodiča, ako sa má a čo robí.
Ak sa rodičovi zdá zvláštne, že si dieťa zmenilo telefónne číslo, napíše mu, že sa mu pokazil mobil a nefunguje mu displej. Takže si muselo požičať náhradný, až kým nebude ten jeho opravený.

Popritom dieťa žiada rodiča o peniaze. Chce, aby zaň mama zaplatila účet. Podvodník to zdôvodňuje napríklad tým, že sa nevie v novom telefóne dostať k svojmu bankovému účtu.
Pošle rodičovi platobné údaje a požiada ho, aby spravil okamžitú platbu. Ak to rodič nevie spraviť, požiada ho o snímku platobnej karty, z ktorej si okamžite stiahne peniaze. Nakoniec mame či otcovi sľúbi, že mu peniaze vráti.
Podvodníci pritom žiadajú nemalé sumy. Zaplatiť chcú podľa banky účet za viac ako tisíc eur. V priemere okolo 1 400 eur.
Slovenská sporiteľňa tvrdí, že v mnohých prípadoch sa jej podarilo klientov ochrániť. „Aj napriek tomu ľuďom odporúčame, aby boli obozretní, keďže podvodníci sa stále zdokonaľujú a vylaďujú podvody,“ hovorí Adamovský.
Problém je, že podvodníci začali smerovať platby na slovenské bankové účty. Vyzerá to oveľa dôveryhodnejšie ako zahraničné účty, na ktoré smerovali svoje obete vlani.
Nachytať ľudí chcú aj cez SMS
Stáva sa tiež, že rodičom podvodníci nenapíšu na WhatsApp, ale napíšu im SMS správu.
Rovnako píšu, že majú nové telefóne číslo, lebo sa im pokazil mobil. Ak sa rodič na klamstvo chytí, komunikácia môže pokračovať cez aplikáciu WhatsApp.
Na podvod na svojej stránke tento týždeň upozornila Raiffeisen banka. Podľa nej potom v ďalších správach žiadajú podvodníci, vydávajúci sa za syna alebo dcéru, aby im poslal od tisíc do trochtisíc eur.
Rovnako na podvod upozorňuje aj VÚB banka. Radomír Adamkovič, vedúci oddelenia Prevencia podvodov banky hovorí, že kým v roku 2023 predstavoval objem úspešných aj neúspešných transakcií približne 160 tisíc eur. Za prvé dva mesiace tohto roka je to už o desaťtisíc eur viac.
Rovnako ako Slovenská sporiteľňa upozorňujú na to, že podvodníci zmenili cieľové účty zo zahraničných na slovenské, čo sťažuje identifikáciu podvodov. V priemere sa snažia zlodeji od obetí vylákať 1 300 eur.
Tento druh podvodu, kedy sa zlodeji snažia peniaze vylákať od ľudí ako ich deti, zachytila aj Tatra banka. Hovoria však o pokusoch len v desiatkach tisíc eur.

Koncom minulého roka o podvodoch cez SMS správy informovala aj polícia. Tieto podvody by mohli byť ľahšie odhaliteľné. Na rozdiel od prípadov, na ktoré upozornila Slovenská sporiteľňa, podvodníci píšu zo zahraničného telefónneho čísla alebo požadujú platbu poslať na zahraničný bankový účet.
„Podvodníci rátajú s tým, že element zahraničia zabezpečí ich beztrestnosť,“ píše polícia na facebooku.
Ľuďom radí, aby v oboch prípadoch na správy neodpovedali. Ak niekomu takáto správa príde, má podľa polície najskôr kontaktovať svoje dieťa na jeho pôvodnom čísle.
„Opýtajte sa, či je v poriadku a dopytujte sa, či niekto nemanipuloval s jeho telefónom a či má telefón pri sebe. Ak neodpovedá, počkajte na osobný kontakt,“ hovorí polícia.
Na čo si dať pozor a čo robiť?
- Čo si všímať?:
- Podvodníci volia rôzny štýl komunikácie – buď dôverný, alebo naopak formálny, ale oba môžu pôsobiť podozrivo.
- Objaviť sa môžu gramatické chyby alebo nesprávne oslovenie.
- Vo väčšine prípadov komunikácia pôsobí naliehavo. Podvodník žiada okamžitú akciu a rýchly prevod peňazí, inak sa môže niečo stať.
- Často požaduje screenshot uskutočnenej platby alebo ďalší prevod s tým, že platba neprešla. Zvyčajne sa snaží zapôsobiť na city, využiť dôveru kontaktovaného a vyvolať neuvážené konanie pod stresom. Všetko toto sú typické znaky SMS phishingu.
- Čo urobiť?
- Zavolajte alebo napíšte synovi/dcére/blízkemu na číslo, ktoré máte uložené a overte, či si naozaj zmenili číslo.
- Nepodľahnite emočnému nátlaku a nikdy neposielajte peniaze, kým si nie ste istí, že s vami naozaj komunikuje vaše dieťa/váš blízky.
- Kontaktujte banku - banka môže o danom podvode vedieť a poradiť vám.

Beata
Balogová
