SME

Štát by mal prevziať zodpovednosť za boj proti nepravdivým informáciám, myslí si každý druhý Slovák

Častejšie tento názor zastávajú seniori a ľudia s vysokoškolským vzdelaním.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Orange)

BRATISLAVA. Každý druhý občan Slovenska zastáva názor, že by mal štát prevziať zodpovednosť za boj proti nepravdivým informáciám.

To, že primárnu zodpovednosť za boj proti šíreniu nepravdivých informácii nesie štát, si myslí 47 percent z opýtaných. Častejšie tento názor zastávajú seniori a ľudia s vysokoškolským vzdelaním.

Takmer 40 percent občanov uznalo, že túto zodpovednosť majú aj samotní ľudia, ktorí konzumujú médiá a šíria informácie. Tretina respondentov si myslí, že proti šíreniu dezinformácií by mali bojovať médiá.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden z desiatich opýtaných si myslí, že boj s nepravdivými informáciami je na zodpovednosti mimovládnych organizácií. Vyplynulo to z prieskumu agentúry NMS, ktorý realizovala v rámci komunikačnej kampane 21. ročníka Novinárskej ceny s názvom Bez faktov to nemá cenu. Agentúra prieskum vykonávala od 5. do 9. februára do na vzorke 1 001 respondentov.

Prieskum ďalej ukázal, že sociálne siete dobiehajú televízne spravodajstvo, ktoré je v súčasnosti najdôležitejším zdrojom informácií. Z televízneho spravodajstva získava informácie 56 percent opýtaných.

Tesne za ním sa umiestnili sociálne siete. Tie ako zdroj informácií uviedlo 52 percent respondentov. U mladších ľudí do 44 rokov dominujú sociálne siete, kým u starších generácií nad 45 rokov ide o druhý najčastejší kanál. Podľa analytika NMS Mikuláša Hanesa bude rastúca popularita sociálnych sietí ako zdroja informácií vytvárať čoraz väčší tlak na rozlišovanie pravdivých a nepravdivých informácií a na preverovanie zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu

„Tretina opýtaných získava informácie cez online spravodajské portály, ktoré sledujú výrazne viac muži než ženy. Porovnateľné množstvo využíva ako zdroj informácií rádio. Spravodajské podcasty už svojou popularitou v populácii dobehli tlač, obidva spôsoby získavania informácií uvádza 13 percent opýtaných,“ priblížila agentúra.

Z prieskumu ďalej vyplynulo, že vek hrá dôležitú rolu v tom, z akých zdrojov ľudia čerpajú informácie.

„Generácia Z (18 – 28 rokov) je v podstate plne digitálna, avšak s obmedzeným prístupom k plateným médiám. Sociálne siete ako zdroj informácií využíva až 73 percent. Len desatina príslušníkov Generácie Z uvádza ako zdroj informácií tlač alebo spravodajské podcasty,“ spresnila agentúra.

Ak ide o Mileniálov, a teda ľudí od 29 do 44 rokov, tak sociálne siete ako zdroj informácií využíva 55 percent z nich, pričom 45 percent uviedlo televízne spravodajstvo. U Generácie X,a teda u ľudí od 45 do 60 rokov, víťazí ako zdroj informácií televízne spravodajstvo (64 percent). Sociálne siete uviedlo 46 percent respondentov z Generácie X, u ktorej sa prieskumom zistilo aj nadpriemerné vysoké získavanie informácií z rádia. Rádio ako zdroj informácií uviedlo 41 percent z nich. U najstaršej generácie od 61 rokov (Baby Boomers) je preferované televízne spravodajstvo, ktoré ako hlavný zdroj informácií uviedlo 71 percent. „Sociálne siete využívajú výrazne menej v porovnaní s mladšími, stále je to však druhý najčastejší zdroj, z ktorého získavajú informácie o dianí doma aj vo svete (42 percent),“ doplnila agentúra.

SkryťVypnúť reklamu

Viac ako štvrtina opýtaných si vyberá médiá na základe toho, že ich vníma ako dôveryhodné. Ako hlavné kritérium to vnímajú najmä vysokoškolsky vzdelaní občania a obyvatelia Bratislavského kraja. Súčasne ide o skupinu, ktorá si nadpriemerne často vyberá aj médiá, ktoré pokladá za nezávislé a objektívne.

„Vo všeobecnej populácii kritérium nezávislosti a objektívnosti pri výbere berie do úvahy štvrtina z nás. Zo zvyku pravidelne sleduje určité médiá 16 percent opýtaných. Toto kritérium výberu je typické najmä pre seniorov. Rovnaká časť populácie uvádza, že médiá si nevyberajú, no informácie sa ku nim dostávajú aj tak,“ priblížila agentúra NMS. Hanes

doplnil, že pri voľbe je výrazný rozdiel medzi mužmi a ženami. Ako spresnil, 22 percent žien a deväť percent mužov si médiá nevyberajú a konzumujú iba informácie, ktoré sa k nim dostanú inými spôsobmi. Výsledky prieskumu ďalej hovoria o tom, že desatina respondentov si vyberajú konkrétne médium pre jeho názorovú blízkosť s ich osobnými postojmi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 387
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 438
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 346
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 058
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 106
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 936
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Slovenská tenistka Mia Pohánková.

Šestnásťročná Mia Pohánková zdolala súperku, ktorá je rebríčkovo vyššie o 239 miest.


Angličan Luke Littler s trofejou pre víťaza MS v šípkach.

Profesionálna šípkarska organizácia zvyšuje odmeny.


Reuters
Futbalisti AC UNIZA.

Koniec AC UNIZA zamotá poradím v tabuľke.


Radosť slovenských reprezentantov po strelenom góle v prípravnom zápase Španielsko U21 - Slovensko U21.

Počas jednej sezóny prinesie divákom minimálne 140 priamych prenosov.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu