SME

Štát by mal prevziať zodpovednosť za boj proti nepravdivým informáciám, myslí si každý druhý Slovák

Častejšie tento názor zastávajú seniori a ľudia s vysokoškolským vzdelaním.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Orange)

BRATISLAVA. Každý druhý občan Slovenska zastáva názor, že by mal štát prevziať zodpovednosť za boj proti nepravdivým informáciám.

To, že primárnu zodpovednosť za boj proti šíreniu nepravdivých informácii nesie štát, si myslí 47 percent z opýtaných. Častejšie tento názor zastávajú seniori a ľudia s vysokoškolským vzdelaním.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takmer 40 percent občanov uznalo, že túto zodpovednosť majú aj samotní ľudia, ktorí konzumujú médiá a šíria informácie. Tretina respondentov si myslí, že proti šíreniu dezinformácií by mali bojovať médiá.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden z desiatich opýtaných si myslí, že boj s nepravdivými informáciami je na zodpovednosti mimovládnych organizácií. Vyplynulo to z prieskumu agentúry NMS, ktorý realizovala v rámci komunikačnej kampane 21. ročníka Novinárskej ceny s názvom Bez faktov to nemá cenu. Agentúra prieskum vykonávala od 5. do 9. februára do na vzorke 1 001 respondentov.

Prieskum ďalej ukázal, že sociálne siete dobiehajú televízne spravodajstvo, ktoré je v súčasnosti najdôležitejším zdrojom informácií. Z televízneho spravodajstva získava informácie 56 percent opýtaných.

Tesne za ním sa umiestnili sociálne siete. Tie ako zdroj informácií uviedlo 52 percent respondentov. U mladších ľudí do 44 rokov dominujú sociálne siete, kým u starších generácií nad 45 rokov ide o druhý najčastejší kanál. Podľa analytika NMS Mikuláša Hanesa bude rastúca popularita sociálnych sietí ako zdroja informácií vytvárať čoraz väčší tlak na rozlišovanie pravdivých a nepravdivých informácií a na preverovanie zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu

„Tretina opýtaných získava informácie cez online spravodajské portály, ktoré sledujú výrazne viac muži než ženy. Porovnateľné množstvo využíva ako zdroj informácií rádio. Spravodajské podcasty už svojou popularitou v populácii dobehli tlač, obidva spôsoby získavania informácií uvádza 13 percent opýtaných,“ priblížila agentúra.

Z prieskumu ďalej vyplynulo, že vek hrá dôležitú rolu v tom, z akých zdrojov ľudia čerpajú informácie.

„Generácia Z (18 – 28 rokov) je v podstate plne digitálna, avšak s obmedzeným prístupom k plateným médiám. Sociálne siete ako zdroj informácií využíva až 73 percent. Len desatina príslušníkov Generácie Z uvádza ako zdroj informácií tlač alebo spravodajské podcasty,“ spresnila agentúra.

Ak ide o Mileniálov, a teda ľudí od 29 do 44 rokov, tak sociálne siete ako zdroj informácií využíva 55 percent z nich, pričom 45 percent uviedlo televízne spravodajstvo. U Generácie X,a teda u ľudí od 45 do 60 rokov, víťazí ako zdroj informácií televízne spravodajstvo (64 percent). Sociálne siete uviedlo 46 percent respondentov z Generácie X, u ktorej sa prieskumom zistilo aj nadpriemerné vysoké získavanie informácií z rádia. Rádio ako zdroj informácií uviedlo 41 percent z nich. U najstaršej generácie od 61 rokov (Baby Boomers) je preferované televízne spravodajstvo, ktoré ako hlavný zdroj informácií uviedlo 71 percent. „Sociálne siete využívajú výrazne menej v porovnaní s mladšími, stále je to však druhý najčastejší zdroj, z ktorého získavajú informácie o dianí doma aj vo svete (42 percent),“ doplnila agentúra.

SkryťVypnúť reklamu

Viac ako štvrtina opýtaných si vyberá médiá na základe toho, že ich vníma ako dôveryhodné. Ako hlavné kritérium to vnímajú najmä vysokoškolsky vzdelaní občania a obyvatelia Bratislavského kraja. Súčasne ide o skupinu, ktorá si nadpriemerne často vyberá aj médiá, ktoré pokladá za nezávislé a objektívne.

„Vo všeobecnej populácii kritérium nezávislosti a objektívnosti pri výbere berie do úvahy štvrtina z nás. Zo zvyku pravidelne sleduje určité médiá 16 percent opýtaných. Toto kritérium výberu je typické najmä pre seniorov. Rovnaká časť populácie uvádza, že médiá si nevyberajú, no informácie sa ku nim dostávajú aj tak,“ priblížila agentúra NMS. Hanes

doplnil, že pri voľbe je výrazný rozdiel medzi mužmi a ženami. Ako spresnil, 22 percent žien a deväť percent mužov si médiá nevyberajú a konzumujú iba informácie, ktoré sa k nim dostanú inými spôsobmi. Výsledky prieskumu ďalej hovoria o tom, že desatina respondentov si vyberajú konkrétne médium pre jeho názorovú blízkosť s ich osobnými postojmi.

Sociálne siete

Súvisiace témy: Hoax
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 882
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 384
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 952
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 644
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 232
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 055
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 017
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 1 831
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Počmáraný podstavec sanitky na Hlinkovom námestí v Žiline.

Zdravotnícke vozidlo je vystavené v Žiline.


Premiér Robert Fico v Handlovej 15. mája 2024.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


Podcast Ľudskosť s Barborou Marekovou.

Daniel Bednárik o dobrodružstve, smútení a o hľadaní seba samého.


a 1 ďalší

Dôvodom je zapojenie záložných energetických systémov.


TASR

Sportnet

Obranca Samuel Kňažko v stretnutí Slovensko - Francúzsko na MS v hokeji 2025.

Mladý obranca bol voči mužstvu kritický.


Martin Turčin
Kylian Mbappé a Jude Bellingham oslavujú gól.

Španielsku najvyššiu ligu opúšťa po dnešnom dni Las Palmas.


TASR
Slovenskí hokejisti po zápase Slovensko - Francúzsko na MS v hokeji 2025.

Pozrite si štatistiky Slovákov v zápase Slovensko - Francúzsko v skupine A na MS v hokeji 2025.


Fotka zo zápasu Švédsko - Lotyšsko na MS v hokeji 2025.

Švédsko dnes zdolalo Lotyšsko v skupine A na MS v hokeji 2025. Pozrite si priebeh, výsledok, tabuľku a góly.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu