SME

Nové kancelárie vyzerajú inak. Mení ich hybridná práca aj nastupujúca generácia Z

Nestačí len usporiadať stoly a stoličky.

Aj v open space sa dajú vytvoriť zóny s potrebným súkromím.Aj v open space sa dajú vytvoriť zóny s potrebným súkromím. (Zdroj: Adobe Stock)

Napriek tomu, že väčšina nadnárodných korporácií a spoločností považuje obdobie home-office za minulosť, občasnú prácu z domu dovoľujú. Do zamestnania už navyše nastupuje generácia Z, ktorá v porovnaní so staršími kolegami kladie väčší dôraz na sebarozvoj, ako aj zosúladenie pracovného a súkromného života.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svet kancelárií sa tak po pandémii zmenil. Upúšťa sa od rozsiahlych kancelárskych priestorov, dôraz sa kladie na zóny tímovej práce aj oddychu a firmy viac pozerajú na energetickú udržateľnosť budov.

SkryťVypnúť reklamu

"Najvýraznejšou zmenou je prechod k hybridnému modelu práce. Ten spôsobil, že zamestnanci dnes trávia v kanceláriách len istú časť týždňa, čo vedie k zníženému dopytu po veľkých kancelárskych priestoroch," hovorí Peter Grof zodpovedný za design a architektúru pracovného priestoru v spoločnosti CBRE.

"Kým v minulosti sa priestory zapĺňali pracovnými stolmi a spoločné priestory boli skôr doplnkom, dnes je už uvažovanie v prospech funkčných zón – na kolaboráciu, na sústredenú tichú prácu aj na neformálnejšie stretávanie, ktoré podporí firemnú kultúru," zdôrazňuje Michaela Ochmanová, manažérka komerčných nehnuteľností YIT Slovakia.

Menšie a flexibilnejšie priestory

Ako vysvetľuje Viktor Tokoš, riaditeľ projektových a developerských služieb z Cushman & Wakefield Slovakia, dopyt sa presunul od fixných kancelárií k flexibilnejším, s kvalitnejším a technologicky pokročilým priestorom. Samozrejmosťou sú rezervovateľné parkovacie miesta a pracovné stoly podľa tímov či projektových skupín.

SkryťVypnúť reklamu

"U globálnych spoločností zaznamenávame trend návratu do kancelárií podobný stavu spred obdobia pandémie, prirodzene však trend hybridnej práce zostane. Ide o spojenie dvoch systémov – práce z kancelárie a práce na diaľku a tento systém je potrebné vedieť pre každú firmu nastaviť," zdôrazňuje.

"Z pohľadu nákladov na priestor sa dôsledkom toho náklady na výstavbu za meter štvorcový zvýšili, aj keď celková úžitková plocha je často menšia. Rastie aj dôraz na zdravé a ekologické pracovné prostredie – zelené budovy, kvalitná ventilácia, prirodzené svetlo a wellness prvky sa stávajú štandardom," dodáva Tokoš.

Radšej rozdeliť ako stavať

Záujem firiem o moderné priestory vhodné pre hybridný model práce, ekologické certifikáty a zdravé technológie v budovách potvrdzuje aj Ochmanová.

SkryťVypnúť reklamu

"Klienti si v čoraz väčšej miere žiadajú otvorené, flexibilné priestory, ktoré si môžu na mieru rozdeliť nábytkom, paravánmi alebo akustickými panelmi. Sústava skriniek dokáže efektívne rozdeliť priestor na funkčne odlišné časti pre zamestnancov a na klientske rokovania. Toto riešenie zároveň ponúka úložný priestor a je cenovo výhodnejšie ako stavebné úpravy priestorov," vysvetľuje.

Aj v takomto otvorenom koncepte je podľa nej zároveň možné vytvoriť priestor, v ktorom sa dá nerušene telefonovať, absolvovať videohovor či malé stretnutia, napríklad osadením obľúbených tzv. phonebooths. Ide o monolitické bunky s odhlučneným priestorom pre jedného alebo viacerých ľudí. Majú zabezpečený prísun čerstvého vzduchu a možno ich podľa potreby voľne umiestniť do priestoru.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Čo chystajú kancelárski developeri? Situácia sa po pandémii mení (anketa) Čítajte 

Dôraz na spoluprácu

Keďže sa pracovný režim prirodzene rozdelil na dve časti – individuálnu prácu z domu a tímovú spoluprácu s kolegami v kancelárii, v kancelárskych priestoroch sa podľa Grofa zo CBRE posilňuje práve dôraz na zóny určené na spoluprácu.

Kancelárie by zase mali byť správnym mixom medzi priestormi umožňujúcimi samostatnú aj tímovú prácu. Z hľadiska usporiadania kancelárskeho priestoru sa rozhoduje o umiestnení pracovných staníc, miestností na telefonáty či sústredenú prácu osamote, alebo vo dvojici a priestorov umožňujúcich aktívnu spoluprácu medzi viacerými kolegami, klientmi, partnermi, a to osobne aj online hybridnou formou.

Pomer medzi týmito funkciami je podľa Grofa unikátny pre každú organizáciu a vychádza z pracovných štýlov zamestnancov, cieľov spoločnosti, či nastavenia politík hybridnej práce.

SkryťVypnúť reklamu

"V kancelárii v priemere trávime 35 až 40 percent času z nášho aktívneho dňa. Ekologické riešenia, minimalistický dizajn a čisté línie hrajú dôležitú úlohu pri dizajne kancelárií, pretože prispievajú k lepšej koncentrácii a produktivite vďaka vzdušnosti prostredia. Jednoducho na detailoch záleží," zdôrazňuje Tokoš z Cushman & Wakefield.

Práca aj oddych spoločne

Ako Tokoš ďalej vysvetľuje, v súčasných kanceláriách sa stiera hranica medzi pracovným a oddychovým prostredím. Priestor ponúka miesto na prácu tam, kde je to práve potrebné. Často tak nájdeme zasadacie miestnosti s nižším sedením vhodným na brainstorming a miesta na pripojenie počítačov v relax zóne.

Oddychové priestory v moderných kancelárskych priestoroch, ktoré podporujú možnosť krátkej regenerácie, nemusia byť pritom drahou investíciou.

SkryťVypnúť reklamu

"Niekedy sú to len pohodlné sedačky, vaky, ležadlá na krátky oddych alebo aktívne prvky, ktoré môžete v priestore použiť. Môže to byť hrazda alebo stolička, ktorá aktívne podporuje zmenu spôsobu sedenia a podporuje rovný chrbát. Ergonomický nábytok a prírodné prvky, ako sú rastliny a dostatok prirodzeného svetla, sú kľúčové pre zdravé pracovné prostredie," hovorí Tokoš.

Ako dodáva aj Ochmanová z YIT, veľké oddychové priestory sú najmä pre malé firmy finančne náročné, a preto oceňujú napríklad spoločné terasy alebo bookovateľné veľké zasadačky. Vyhľadávaný je tiež kvalitný vonkajší priestor, prípadne oddychová zóna v exteriéri.

Súvisiaci článok Do kancelárie chodia len na kávu a hľadajú si novú prácu. Tri následky povinného návratu do kancelárií Čítajte 

Technológie a postmileniáli

Budúcnosť kancelárskych priestorov je podľa Tokoša spojená s ešte väčším posunom k technologickej inteligencii budov, udržateľnosti a ekológii. V tejto súvislosti spomína smart kancelárie s automatizovanými systémami riadenia, bezdotykovými technológiami a dátovou analytikou zefektívnia využívanie priestorov, ktoré sa využívajú už aj v súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Grof zdôrazňuje aj významný vplyv generácie Z, ktorá začína postupne prichádzať na pracovný trh. Ide o mladých ľudí narodených približne v rokoch 1997 až 2012, ktorým sa hovorí aj postmileniáli alebo zoomeri.

Už na pracovných pohovoroch zaujíma postmileniálov širšie spektrum faktorov, od benefitov a kvality pracovného prostredia až po flexibilitu, možnosť práce na diaľku a zapojenia do rozhodovacích procesov.

"Táto generácia preto očakáva, že pracovisko nebude len funkčné, ale aj podnetné pre ich osobný rozvoj, podporujúce spoluprácu a umožňujúce rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. V praxi sa to prejavuje vyššou preferenciou hybridného modelu práce, väčším dôrazom na neformálne zóny určené na spoluprácu a oddych, ako aj na firemnú kultúru a spoločenskú zodpovednosť zamestnávateľa," hovorí Grof.

SkryťVypnúť reklamu

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 158
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 384
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 670
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 923
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 849
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 472
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 123
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 871
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Búrky môžu byť spojené s prudkým lejakom.


TASR
(ilustračné foto)

Pohrebiská sú z doby bronzovej a stredoveku.


Z úveru vyjde aj na kontajnery.


Pre obyvateľov pristavia autobus.


2
SkryťZatvoriť reklamu