Napriek tomu, že väčšina nadnárodných korporácií a spoločností považuje obdobie home-office za minulosť, občasnú prácu z domu dovoľujú. Do zamestnania už navyše nastupuje generácia Z, ktorá v porovnaní so staršími kolegami kladie väčší dôraz na sebarozvoj, ako aj zosúladenie pracovného a súkromného života.
Svet kancelárií sa tak po pandémii zmenil. Upúšťa sa od rozsiahlych kancelárskych priestorov, dôraz sa kladie na zóny tímovej práce aj oddychu a firmy viac pozerajú na energetickú udržateľnosť budov.
"Najvýraznejšou zmenou je prechod k hybridnému modelu práce. Ten spôsobil, že zamestnanci dnes trávia v kanceláriách len istú časť týždňa, čo vedie k zníženému dopytu po veľkých kancelárskych priestoroch," hovorí Peter Grof zodpovedný za design a architektúru pracovného priestoru v spoločnosti CBRE.
"Kým v minulosti sa priestory zapĺňali pracovnými stolmi a spoločné priestory boli skôr doplnkom, dnes je už uvažovanie v prospech funkčných zón – na kolaboráciu, na sústredenú tichú prácu aj na neformálnejšie stretávanie, ktoré podporí firemnú kultúru," zdôrazňuje Michaela Ochmanová, manažérka komerčných nehnuteľností YIT Slovakia.
Menšie a flexibilnejšie priestory
Ako vysvetľuje Viktor Tokoš, riaditeľ projektových a developerských služieb z Cushman & Wakefield Slovakia, dopyt sa presunul od fixných kancelárií k flexibilnejším, s kvalitnejším a technologicky pokročilým priestorom. Samozrejmosťou sú rezervovateľné parkovacie miesta a pracovné stoly podľa tímov či projektových skupín.
V článku sa ďalej dočítate:
- Či vyhovujú firmám viac otvorené alebo uzavreté priestory.
- Ako možno vytvoriť samostatné zóny v otvorených kancelárskych priestoroch.
- Musia byť oddychové priestory finančne náročné?
- Aká bude budúcnosť kancelárskych priestorov?
- Pre koho je lepší open space a pre koho uzavreté kancelárie?
"U globálnych spoločností zaznamenávame trend návratu do kancelárií podobný stavu spred obdobia pandémie, prirodzene však trend hybridnej práce zostane. Ide o spojenie dvoch systémov – práce z kancelárie a práce na diaľku a tento systém je potrebné vedieť pre každú firmu nastaviť," zdôrazňuje.
"Z pohľadu nákladov na priestor sa dôsledkom toho náklady na výstavbu za meter štvorcový zvýšili, aj keď celková úžitková plocha je často menšia. Rastie aj dôraz na zdravé a ekologické pracovné prostredie – zelené budovy, kvalitná ventilácia, prirodzené svetlo a wellness prvky sa stávajú štandardom," dodáva Tokoš.
Radšej rozdeliť ako stavať
Záujem firiem o moderné priestory vhodné pre hybridný model práce, ekologické certifikáty a zdravé technológie v budovách potvrdzuje aj Ochmanová.
"Klienti si v čoraz väčšej miere žiadajú otvorené, flexibilné priestory, ktoré si môžu na mieru rozdeliť nábytkom, paravánmi alebo akustickými panelmi. Sústava skriniek dokáže efektívne rozdeliť priestor na funkčne odlišné časti pre zamestnancov a na klientske rokovania. Toto riešenie zároveň ponúka úložný priestor a je cenovo výhodnejšie ako stavebné úpravy priestorov," vysvetľuje.
Aj v takomto otvorenom koncepte je podľa nej zároveň možné vytvoriť priestor, v ktorom sa dá nerušene telefonovať, absolvovať videohovor či malé stretnutia, napríklad osadením obľúbených tzv. phonebooths. Ide o monolitické bunky s odhlučneným priestorom pre jedného alebo viacerých ľudí. Majú zabezpečený prísun čerstvého vzduchu a možno ich podľa potreby voľne umiestniť do priestoru.