SME

Zlodeji sa zamerali aj na národného dopravcu. Rozkradnuté vlaky ohrozujú grafikon

Kradnú malí zlodeji aj organizované skupiny.

Zlodeji kradnú z vlakov všetko, čo sa dá speňažiť.Zlodeji kradnú z vlakov všetko, čo sa dá speňažiť. (Zdroj: SME)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko čelí od začiatku roka prudkému nárastu krádeží. Zlodeji sa zameriavajú na odstavené vozne, ktoré čakajú v depe na opravu.

Miznú elektrické káble, rúrky z klimatizácie, uzemňovacie lanká či vysokonapäťové prepojky vozňov. Kradne sa najmä v Bratislave a Košiciach, kde majú železničiari strediská opráv.

Páchateľmi sú malí zlodeji, ktorí si chcú privyrobiť predajom kovu, ale zrejme aj organizované skupiny, ktoré sa cielene zameriavajú na technické vybavenie s vyššou hodnotou.

SkryťVypnúť reklamu

Denník SME na to upozornil zamestnanec ZSSK, ktorý chcel zostať v anonymite.

„Ročne sme mávali jednu až dve menšie krádeže, ale teraz je to osem krádeží za štyri mesiace,“ povedal pre SME. "Pri troch prípadoch je škoda taká rozsiahla, že sa uvažuje o zrušení vozňov. Ak to bude takto pokračovať, budeme ľudí voziť na nárazníkoch lokomotív a nie vo vozňoch."

Železničná spoločnosť rastúci trend krádeží potvrdila. V minulých rokoch spôsobovali zlodeji na vlakoch škody v desiatkach tisíc eur, len za prvý štvrťrok tohto roka je škoda väčšia ako za celý minulý rok.

Krádeže majú taký rozsah, že to ohrozuje grafikon a dostupnosť vlakov pre cestujúcich. „Každý poškodený alebo vyradený vozeň znamená zníženie komfortu, výmenu súpravy či zmenu radenia, a môže ovplyvniť desiatky až stovky spojov,“ vysvetľuje hovorca ZSSK Dominik Drevický.

SkryťVypnúť reklamu

Oprava trvá nejaký čas, pretože železničiari musia čakať na dodávky náhradných dielcov alebo je oprava technicky náročná. Drevický hovorí, že zatiaľ neboli nútení pre krádeže vyradiť nejaký vozeň úplne, všetky sa snažia opraviť.

Robia dosť?

Železničná spoločnosť je štátny podnik, ktorý prevádzkuje osobnú železničnú dopravu a stará sa aj o vozidlový park. Koľaje nerieši, tie zabezpečujú Železnice SR.

Anonym pre SME hovorí, že zamestnanci sú zo situácie zúfalí a vedenie spoločnosti či polícia nerobia dosť.

Vozne po každej jazde a vyčistení podľa Drevického uzamykajú. Ak čakajú na opravu, sú odstavené v priestoroch, kam verejnosť nemá prístup.

V niektorých staniciach a depách ich stráži súkromná bezpečnostná služba. V spolupráci s políciou vykonávajú aj pravidelné hliadky.

SkryťVypnúť reklamu

"Zvažujeme zvýšenie bezpečnostných opatrení najmä v lokalitách, kde sa počet incidentov zvýšil. Ide napríklad o rozšírenie monitorovania a častejšie kontroly,“ tvrdí hovorca Železničnej spoločnosti.

Ďalšie problémy spôsobujú vandali, ktorí napríklad kameňmi rozbíjajú okná a interiér vlakov.

Niekoľko ďalších stoviek vozňov je pomaľovaných. Grafity sú vraj problémom najmä v okolí Bratislavy a na východe Slovenska po spustení vlakovej dopravy v okolí Medzilaboriec. Náklady na ich odstránenie presahujú desiatky tisíc eur ročne.

Upozorňujú aj cestujúcich

Hovorca Drevický vyšší počet krádeží vo vlakoch pripisuje „všeobecnej hospodárskej situácii a rastúcemu dopytu po kovovom odpade“.

Na zvýšený počet krádeží sa napríklad minulý rok sťažovali niektoré obchodné reťazce.

SkryťVypnúť reklamu

Koalícia predtým trestnou novelou prudko zvýšila hranicu škody, pri ktorej sa krádež považuje za trestný čin (z 266 na 700 eur), a tiež zmiernila tresty.

Dnes na niektorých železničných staniciach hlásateľ nehlási len odchody vlakov, ale vyzýva ľudí na ostražitosť pred krádežami.

Národný dopravca hovorí, že nevie o tom, že by sa pribúdalo aj okradnutých cestujúcich. Ročne eviduje niekoľko desiatok krádeží. Tvrdí však, že preventívne sa venuje aj tejto téme.

Pripravuje napríklad informačnú kampaň na prevenciu krádeží, ktorá bude upozorňovať na zásady bezpečného správania sa vo vlaku. Do vlakov už nainštalovali kamery a telové kamery majú aj vlakvedúci.

Od začiatku roka môžu za zvýhodnené ceny cestovať vlakmi policajti, čo tiež malo podľa koalície zvýšiť bezpečnosť cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

„Vďaka týmto opatreniam sa počet incidentov znížil o 12 percent,“ pochvaľuje si Drevický.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 17 546
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 292
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 751
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 351
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 413
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 690
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 648
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 598
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Clara Tausonová.

Tenistka má problémy s chrbtom, ktoré ju vyradili zo súťažného diania.


Maximilian Schachmann.

Prví traja sa v cieli zmestili do 76 stotín sekundy.


TASR
Jenson Brooksby.

Do štyroch rokov nevedel poriadne rozprávať, kariéru mu prerušili zranenia aj suspendácia. Teraz sa mu poradil parádny zápis.


Michaela Churavá
Tomáš Tatar.

Slovenský hokejista Tomáš Tatar má zmluvu s tímom NHL New Jersey Devils do konca aktuálnej sezóny.


SITA
SkryťZatvoriť reklamu