BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko čelí od začiatku roka prudkému nárastu krádeží. Zlodeji sa zameriavajú na odstavené vozne, ktoré čakajú v depe na opravu.
Miznú elektrické káble, rúrky z klimatizácie, uzemňovacie lanká či vysokonapäťové prepojky vozňov. Kradne sa najmä v Bratislave a Košiciach, kde majú železničiari strediská opráv.
Páchateľmi sú malí zlodeji, ktorí si chcú privyrobiť predajom kovu, ale zrejme aj organizované skupiny, ktoré sa cielene zameriavajú na technické vybavenie s vyššou hodnotou.
Denník SME na to upozornil zamestnanec ZSSK, ktorý chcel zostať v anonymite.
„Ročne sme mávali jednu až dve menšie krádeže, ale teraz je to osem krádeží za štyri mesiace,“ povedal pre SME. "Pri troch prípadoch je škoda taká rozsiahla, že sa uvažuje o zrušení vozňov. Ak to bude takto pokračovať, budeme ľudí voziť na nárazníkoch lokomotív a nie vo vozňoch."
Železničná spoločnosť rastúci trend krádeží potvrdila. V minulých rokoch spôsobovali zlodeji na vlakoch škody v desiatkach tisíc eur, len za prvý štvrťrok tohto roka je škoda väčšia ako za celý minulý rok.
Krádeže majú taký rozsah, že to ohrozuje grafikon a dostupnosť vlakov pre cestujúcich. „Každý poškodený alebo vyradený vozeň znamená zníženie komfortu, výmenu súpravy či zmenu radenia, a môže ovplyvniť desiatky až stovky spojov,“ vysvetľuje hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Oprava trvá nejaký čas, pretože železničiari musia čakať na dodávky náhradných dielcov alebo je oprava technicky náročná. Drevický hovorí, že zatiaľ neboli nútení pre krádeže vyradiť nejaký vozeň úplne, všetky sa snažia opraviť.
Robia dosť?
Železničná spoločnosť je štátny podnik, ktorý prevádzkuje osobnú železničnú dopravu a stará sa aj o vozidlový park. Koľaje nerieši, tie zabezpečujú Železnice SR.
Anonym pre SME hovorí, že zamestnanci sú zo situácie zúfalí a vedenie spoločnosti či polícia nerobia dosť.
Vozne po každej jazde a vyčistení podľa Drevického uzamykajú. Ak čakajú na opravu, sú odstavené v priestoroch, kam verejnosť nemá prístup.
V niektorých staniciach a depách ich stráži súkromná bezpečnostná služba. V spolupráci s políciou vykonávajú aj pravidelné hliadky.
"Zvažujeme zvýšenie bezpečnostných opatrení najmä v lokalitách, kde sa počet incidentov zvýšil. Ide napríklad o rozšírenie monitorovania a častejšie kontroly,“ tvrdí hovorca Železničnej spoločnosti.
Ďalšie problémy spôsobujú vandali, ktorí napríklad kameňmi rozbíjajú okná a interiér vlakov.
Niekoľko ďalších stoviek vozňov je pomaľovaných. Grafity sú vraj problémom najmä v okolí Bratislavy a na východe Slovenska po spustení vlakovej dopravy v okolí Medzilaboriec. Náklady na ich odstránenie presahujú desiatky tisíc eur ročne.
Upozorňujú aj cestujúcich
Hovorca Drevický vyšší počet krádeží vo vlakoch pripisuje „všeobecnej hospodárskej situácii a rastúcemu dopytu po kovovom odpade“.
Na zvýšený počet krádeží sa napríklad minulý rok sťažovali niektoré obchodné reťazce.
Koalícia predtým trestnou novelou prudko zvýšila hranicu škody, pri ktorej sa krádež považuje za trestný čin (z 266 na 700 eur), a tiež zmiernila tresty.
Dnes na niektorých železničných staniciach hlásateľ nehlási len odchody vlakov, ale vyzýva ľudí na ostražitosť pred krádežami.
Národný dopravca hovorí, že nevie o tom, že by sa pribúdalo aj okradnutých cestujúcich. Ročne eviduje niekoľko desiatok krádeží. Tvrdí však, že preventívne sa venuje aj tejto téme.
Pripravuje napríklad informačnú kampaň na prevenciu krádeží, ktorá bude upozorňovať na zásady bezpečného správania sa vo vlaku. Do vlakov už nainštalovali kamery a telové kamery majú aj vlakvedúci.
Od začiatku roka môžu za zvýhodnené ceny cestovať vlakmi policajti, čo tiež malo podľa koalície zvýšiť bezpečnosť cestujúcich.
„Vďaka týmto opatreniam sa počet incidentov znížil o 12 percent,“ pochvaľuje si Drevický.

Beata
Balogová
