BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko čelí od začiatku roka prudkému nárastu krádeží. Zlodeji sa zameriavajú na odstavené vozne, ktoré čakajú v depe na opravu.
Miznú elektrické káble, rúrky z klimatizácie, uzemňovacie lanká či vysokonapäťové prepojky vozňov. Kradne sa najmä v Bratislave a Košiciach, kde majú železničiari strediská opráv.
Páchateľmi sú malí zlodeji, ktorí si chcú privyrobiť predajom kovu, ale zrejme aj organizované skupiny, ktoré sa cielene zameriavajú na technické vybavenie s vyššou hodnotou.
Denník SME na to upozornil zamestnanec ZSSK, ktorý chcel zostať v anonymite.
„Ročne sme mávali jednu až dve menšie krádeže, ale teraz je to osem krádeží za štyri mesiace,“ povedal pre SME. "Pri troch prípadoch je škoda taká rozsiahla, že sa uvažuje o zrušení vozňov. Ak to bude takto pokračovať, budeme ľudí voziť na nárazníkoch lokomotív a nie vo vozňoch."
Železničná spoločnosť rastúci trend krádeží potvrdila. V minulých rokoch spôsobovali zlodeji na vlakoch škody v desiatkach tisíc eur, len za prvý štvrťrok tohto roka je škoda väčšia ako za celý minulý rok.
Krádeže majú taký rozsah, že to ohrozuje grafikon a dostupnosť vlakov pre cestujúcich. „Každý poškodený alebo vyradený vozeň znamená zníženie komfortu, výmenu súpravy či zmenu radenia, a môže ovplyvniť desiatky až stovky spojov,“ vysvetľuje hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Oprava trvá nejaký čas, pretože železničiari musia čakať na dodávky náhradných dielcov alebo je oprava technicky náročná. Drevický hovorí, že zatiaľ neboli nútení pre krádeže vyradiť nejaký vozeň úplne, všetky sa snažia opraviť.
Robia dosť?
Železničná spoločnosť je štátny podnik, ktorý prevádzkuje osobnú železničnú dopravu a stará sa aj o vozidlový park. Koľaje nerieši, tie zabezpečujú Železnice SR.